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공감훈련 집단미술치료 프로그램이 초등학교 고학년 아동의 인지적․정서적 공감능력 증진에 미치는 영향

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Author(s)
장민화
Issued Date
2022
Keyword
empathy training, group art thrapy, empathy ability, 공감훈련, 집단미술치료, 공감능력
Abstract
The purpose of this study is to reveal the effect of empathy training group art therapy program to the enhancement of cognitive and emotional ability on upper elementary school students.
The subject of this study was from September 13, 2021 to November 8, 2021, using the teacher's discretion for each subject, twice a week, 80 minutes per session, for 12 sessions of 4th grade children at J-do Y and C elementary schools. It consisted of 9 childern in the experimental group and 11 children in the control group. Before and after the group art therapy program, both groups performed empathy test and dynamic school life adaptation (KSD) test, and the test results were analyzed using SPSS 22.0 verson. In order to verify the homogeneity of the experimental group and the waiting group, an independent sample T-test was performed, and the significance of the change was examined by comparing the pre-post test results of each group with ANOVA.
The results of the above study are as follows.
First, the empathy training group art therapy program was effective in enhancing the cognitive and emotinal ability of upper elementary school students. As a result of the empathy capacity scale used in this study, the experimental group's post-score improved over the pre- score. Cognitive empathy increased by 10.45 points and emotional empathy increased by 17.22 points, indicating that the overall empathy ability was improved. In the dynamic school life (KSD) test, compared to the pre-test, the size of the picture was partially increased, and the active part was expressed in class. As the pen pressure changed stably, it was confirmed that the target children's ego was stabilized, and their ability to communicate while recognizing the emotions of group members was improved overall. The level of empathy was improved, which had a positive effect on school life and among peers. Through these changes, it was found that the group art therapy program was important for improving the empathy ability of the research subject.
Second, looking at the empathy training group art therapy program, there were some children who could not concentrate on the program in the initial stage. Most of the children were indifferent to language use or behavior, and acted according to their emotions rather than thinking from the other person's point of view when working or presenting cooperatively. However, as the sessions progressed, it was often seen that he lowered his voice and listened to the opinions of other children. We were able to observe how they understood and communicated with each other's emotions. Even the children who had difficulty expressing themselves were converted to an attitude of presenting their opinions and expressing their desires naturally toward the second half, resulting in a change in sharing positive sympathy with each other.
As described above, it was found that the empathy training group art therapy program had a positive effect on the improvement of cognitive and emotional ability of upper elementary school students. In peer groups, exchanging positive and negative feedback with each other and experiencing various works of art media had a positive effect on enhancing empathy through language and behavior among peers. It was found that this can be used as an effective alternative for prevention and treatment of upper elementary school students. Therefore, it is hoped that long-term and in-depth research will be continuously utilized in the school field and applied for emotional support and psychological stability of children, and it is expected that it will be an effective alternative to enhancing empathy ability.|본 연구의 목적은 공감훈련 집단미술치료 프로그램이 초등학교 고학년의 인지적․정서적 공감능력 증진에 미치는 영향을 밝히는 데 있다. 연구대상은 2021년 9월 13일부터 2021년 11월 8일까지 교과별 담임재량 시간을 이용하여 주 2회, 한회기당 80분으로 12회기에 걸쳐 J도 Y, C초등학교에서 4학년 아동을 대상으로 실험집단 9명, 통제집단 11명으로 구성되어 진행되었다. 집단미술치료 프로그램 실시 전과 후에 두 집단 모두 공감능력 검사와 동적 학교생활화(KSD)검사를 실시하였으며, 검사 결과는 SPSS 22.0 verson을 사용하여 분석하였다. 실험집단과 대기집단의 동질성을 검증하기 위하여 독립표본 T 검정을 실시하였으며, 각 집단의 사전-사후검사 결과를 분산분석으로 비교하여 변화량의 유의성을 검토하였다.
위와 같은 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 공감훈련 집단미술치료 프로그램이 초등학교 고학년의 인지적․정서적 공감능력 증진에 효과가 있었다. 본 연구에서 사용한 공감능력 척도 결과, 실험집단은 사전 점수보다 사후 점수가 향상되었다. 인지적 공감은 10.45점이 상승, 정서적 공감은 17.22점이 상승하여 종합적 공감능력은 향상되었음을 알 수 있었다. 동적 학교생활화(KSD) 검사에서도 사전검사에 비해 부분적으로 그림의 크기가 커지고, 수업시간에 활동적인 부분을 표현하였다. 필압이 안정적으로 변해 대상 아동들이 자아가 안정되고, 집단원간의 감정 등을 알아차리며 소통하는 능력이 종합적으로 향상된 결과를 확인 할 수 있었다. 공감능력 수준이 향상되어 학교생활, 또래간에 긍정적인 영향을 미쳤다. 이러한 변화를 통해 집단미술치료 프로그램이 연구대상의 공감능력 향상에 중요함을 알 수 있었다.
둘째, 공감훈련 집단미술치료 프로그램 과정을 살펴보면 초기단계에는 프로그램 수행에 집중을 못하는 아동들도 있었다. 언어사용이나 행동에 있어서 무관심하며 협동으로 작업하거나 발표할 때 상대방의 입장에서 생각하기 보다는 자신의 감정에 따라 행동하는 아동들이 다수였다. 그러나 회기가 거듭될수록 자신의 소리를 낮추고 다른 아동들의 의견을 경청하는 모습이 자주 보였다. 서로의 감정을 이해하고 소통해 나가는 모습을 관찰 할 수 있었다. 자기표현도 어려웠던 아동들도 후반부로 갈수록 자신의 의견을 제시하고 원하는 것을 자연스럽게 표현하는 태도로 전환되어 서로 조율을 이루며 긍정적으로 공감을 나누는 변화를 가져왔다.
이상의 결과와 같이, 공감훈련 집단미술치료 프로그램은 초등학교 고학년의 인지적․정서적 공감능력 증진에 긍정적인 영향을 미친 것을 알 수 있었다. 또래 집단 속에서 서로 간에 긍정적, 부정적 피드백을 주고받으며 미술매체의 다양한 작업의 경험이 또래간의 언어와 행동을 통해 공감능력 증진에 긍정적인 효과가 있었다. 이는 초등학교 고학년의 예방 및 치료를 위한 효과적인 대안으로 사용될 수 있음을 알 수 있었다. 따라서 학교현장에서 장기적이고 심층적인 연구가 지속적으로 활용되어, 아동들의 정서적 지원과 심리적 안정을 위해 적용되기를 바라며, 공감능력 증진에 효과적인 대안으로 이루어질 수 있기를 기대한다.
Alternative Title
Effects of Empathy Training Group Art Therapy Program to Cognitive and Emotional Ability Enhancement on Upper Elementry's Child
Alternative Author(s)
Jang, Min-hwa
Affiliation
조선대학교 일반대학원
Department
일반대학원 미술심리치료학과
Advisor
김승환
Awarded Date
2022-08
Table Of Contents
표목차 i
그림목차 iii

Ⅰ. 서론 1
A. 연구의 필요성과 목적 1
B. 연구문제 3
C. 용어정의 4
1. 공감훈련 집단미술치료 프로그램 4
2. 공감능력 4

Ⅱ. 이론적 배경 5
A. 공감능력 5
1. 공감능력의 개념 5
2. 공감의 구성요소 9
B. 공감훈련 16
1. 공감훈련의 개념 16
2. 순환적 공감훈련 모형 18
C. 공감훈련 집단미술 프로그램 21
1. 집단미술치료 21
2. 공감능력과 공감훈련 집단미술치료의 관계 23
3. 초등학교 고학년 아동의 공감능력 발달특성 25
D. 선행 연구 26
1. 공감훈련 프로그램 26
2. 집단미술치료 프로그램 28

Ⅲ. 연구방법 31
A. 연구대상 31
B. 연구도구 31
1. 인지 및 정서 공감능력 31
2. 의사소통(표현) 공감능력 33
3. 동적 학교생활화(KSD : Kinetic School Drawing) 33
C. 공감훈련 집단미술치료 프로그램 구성 35
1. 프로그램 회기별 목표 35
2. 프로그램 회기별 활동내용 및 매체 41
3. 각 회기별 프로그램 진행과정 43
D. 연구설계 44
E. 연구절차 45
F. 자료분석 46
G. 연구의 윤리적 고려 47

Ⅳ. 연구결과 48
A. 양적 분석 결과 48
1. 기술 통계량 48
2. 동질성 검정 49
3. 미술치료 사전-사후 변화 비교 49
B. 질적 분석 결과 54
1. 집단의 회기 결과 및 변화 분석 54
2. 집단의 단계별 변화 과정 분석 77
3. 아동의 개인별 변화양상에 따른 분석 80

Ⅴ. 결론 및 제언 107
A. 결론 107
B. 제언 109

참고문헌 110

국문초록 120

부록 122
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
장민화. (2022). 공감훈련 집단미술치료 프로그램이 초등학교 고학년 아동의 인지적․정서적 공감능력 증진에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/17473
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000623523
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2022-08-26
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