계층분석기법(AHP)을 이용한 숏폼(short-form)동영상 앱 선택요인의 상대적 중요도 분석
- Author(s)
- 톈예
- Issued Date
- 2022
- Keyword
- 계층분석기법(AHP), 이용동기, 숏폼 동영상, 상대적 중요도
- Abstract
- 본 연구는 한국에 유학을 온 중국 학생들을 대상으로 숏폼 동영상 앱을 선택하는데 있어 중요시하는 요인을 계층분석방법(AHP)을 통해 알아보는데 목적을 두고 진행되었다.
즉, 한국에 유학 온 중국 학생들이 숏폼 동영상 앱 영상을 많이 시청하는 상황에서 숏폼 동영상 앱을 선택하는 이유와 요인 등이 무엇인지, 그리고 어떠한 선택요인이 중요한지를 밝혀내는 것이 향후 숏폼 동영상 앱의 발전에 도움이 된다는 사실에 주목했다.
한국에 유학온 중국 학생들을 대상으로 브레인스토밍을 통해 12개의 숏폼 동영상 앱 선택요인을 찾아냈다. 12개의 선택요인을 AHP 분석이 가능하도록 계층구조화해서 쌍대비교가 가능하도록 했다. 한국에 유학 온 중국 학생들 30명을 대상으로 설문조사를 했으며, 응답결과의 일관성(CR값)이 확보된 자료들을 분석했다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 1단계 선택요인에 대한 상대적 중요도 분석 결과를 보면, 콘텐츠 요인(71.5%), 플랫폼(앱) 요인(20.1%), 이용자 요인(8.4%) 순으로 나타났다. 즉, 콘텐츠 요인이 숏폼 동영상 앱을 선택하는데 제일 중요한 요인인 것으로 나타났다. 2단계의 분석을 보면, 콘텐츠 요인 중에서도 콘텐츠의 흥미성이 가장 중요한 선택요인이고, 콘텐츠 정보성은 콘텐츠 요인 중 가장 낮은 선택요인인 것으로 나타났다.
둘째, 2단계 4개의 플랫폼 요인 중에서는 앱 신뢰도의 상대적 중요도가 가장 높고, 앱 상호작용성의 상대적 중요도가 낮은 것으로 나타났다. 이러한 결과는 대부분의 숏폼 동영상 앱들이 상호작용성을 갖고 있어 차별화가 되지 않기 때문인 것으로 풀이된다.
반면에 앱 신뢰도는 이용자들에게 주는 혜택이나 수익창출, 생방송 권한획득 등과 관련된 것으로 자신이 숏폼 영상앱을 선택할 때 중요한 요인으로 생각하고 있는 것으로 해석된다. 2단계 4개의 이용자 요인 중에서는 다른 사람들과의 관계형성이 상대적으로 가장 중요한 요인인 것으로 나타났고, 자아실현이 가장 중요하지 않은 것으로 나타났다.
셋째, 1단계와 2단계를 모두 종합하여 분석한 결과를 토대로 실제 이러한 중요도가 중국의 숏폼 동영상 평가에 어떻게 영향을 미쳤는지를 살펴보았다. 틱톡, 콰이쇼, 위쳇영상, 시과비디오 등 현재 중국에서 가장 브랜드 가치가 높은 4개의 숏폼 동영상 앱을 대상으로 검증한 결과 콘텐츠 흥미성에서는 위챗영상이 1위를 차지했고, 나머지 부분에서는 모두 틱톡이 차지했다.
현재 중국의 많은 숏폼 동영상 앱 중에서 틱톡의 이용자가 가장 많은 것과 무관하지 않다. 종합적으로 고려했을 경우도 틱톡이 42.7%로 1위, 콰이쇼가 22.5%로 2위, 위챗영상이 19.0%로 3위, 시과비디오가 15.9%로 4위를 차지하고 있다.|The purpose of this study was to investigate the factors that are important in selecting short form video apps for Chinese students who have studied in Korea through AHP. In other words, it is noted that it is helpful to develop short-form video apps in the future to find out why and why and what selection factors are important in the situation that Chinese students who have studied in Korea watch a lot of short-form video apps.
We have found 12 short-form video app selection factors through brainstorming for Chinese students who have studied in Korea. 12 selection factors were hierarchically structured to enable AHP analysis, pairwise comparison. A survey was conducted on 30 Chinese students who came to Korea to analyze the data that had consistency (CR value) of the response results. The results of this study are summarized as follows.
First, the results of the relative importance analysis on the first stage selection factors were in the order of content factor (71.5%), platform (app) factor (20.1%), and user factor (8.4%). In other words, content factor is the most important factor in selecting short-form video apps. In the analysis of the second stage, the interest of contents is the most important choice factor among the contents factors, and the content information is the lowest choice factor among the contents factors.
Second, among the four platform factors in the second stage, the relative importance of app reliability was the highest and the relative importance of app interaction was low. This result is attributed to the fact that most short-form video apps have interaction and are not differentiated. On the other hand, app reliability is related to benefits, profit generation, and acquisition of live broadcasting rights for users, which is interpreted as an important factor when choosing short-form video apps. Among the four user factors in the second stage, the formation of relationships with others was found to be the most important factor, and self-realization was the most important factor.
Third, based on the results of the analysis of both the first and second stages, this study examined how this importance actually influenced the evaluation of short-form videos in China. As a result of verifying four short-form video apps with the highest brand value in China, such as TikTok, Kuaishou, Wechat video, and Xigua video, Wechat video ranked first in content interest, and TikTok took the rest. Among many short-form video apps in China, it is not irrelevant to the most users of TikTok. In comprehensive consideration, Tiktok ranked first with 42.7%, Kuaishou with 22.5%, Wechat video with 19.0%, and Xigua video with 15.9%.
- Alternative Title
- Analysis of Relative Importance of Short-form Video App Selection Factors Using Hierarchical Analysis Process (AHP)
- Alternative Author(s)
- Tian Ye
- Affiliation
- 조선대학교 일반대학원
- Department
- 일반대학원 신문방송학과
- Advisor
- 김봉철
- Awarded Date
- 2022-08
- Table Of Contents
- 제1장 서론 1
제1절 문제제기 및 연구목적 1
제2절 논문의 구성 8
제2장 이론적 논의 및 선행연구 검토 10
제1절 숏폼 동영상에 대한 논의 10
1. 숏폼 동영상의 개념 10
2. 숏폼 동영상의 특징 및 발전 12
제2절 숏폼 동영상에 관한 선행연구 15
제 3 절 계층분석과정(AHP)의 특성과 선행연구 19
1. AHP분석의 개념과 특성 19
2. AHP분석의 적용절차와 방법 21
3. AHP를 이용한 선행연구 23
제 3 장 연구문제 및 연구방법 26
제 1 절 연구문제 26
제 2 절 연구방법 28
1. AHP 분석을 위한 평가요인 추출 및 계층화 28
2. 쌍대비교를 위한 설문의 구성 32
3. 응답자 선정 및 일관성 검증 33
제 4 장 연구결과 35
제 1 절 응답자의 특성 35
제 2 절 분석결과 36
1. 의 분석결과 36
2. 의 분석결과 41
제 5 장 결론 47
제 1 절 결론 및 논의 47
제 2 절 한계 및 제언 51
참고문헌 53
부록 59
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교 대학원
- Citation
- 톈예. (2022). 계층분석기법(AHP)을 이용한 숏폼(short-form)동영상 앱 선택요인의 상대적 중요도 분석.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/17472
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000624291
-
Appears in Collections:
- General Graduate School > 3. Theses(Master)
- Authorize & License
-
- AuthorizeOpen
- Embargo2022-08-26
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.