CHOSUN

청소년의 방과후학교 플루트 지도에서 리듬학습 방안

Metadata Downloads
Author(s)
노시진 조정은
Issued Date
2018
Keyword
Kodá ly Flute after-school
Abstract
본 연구는 학교현장에서 그 수요가 날로 증가하고 있는 방과후학교 프로그램 중 플루트를 통한 청소년의 악기지도를 함에 있어서 음악의 핵심요소인 리듬의 이해를 통한 악기지도를 하고자 하였다. 음악의 주요요소인 리듬을 이해 한다는 것은 음악의 기초적인 이해를 도와 연주를 쉽게 할 수 있다. 이를 위하여 본고에서는 음악교육자 코다이의 이론을 중심으로 플루트 지도에서 리듬학습을 구안하였다. 이는 플루트를 연주함에 있어서 단순히 기술적인 연습이 아니라, 오선악보에 대한 거부감 줄이고 생활 속에서 플루트의 연주를 즐겁게 할 수 있도록 유도하기 위함이다. 이를 바탕으로 방과후학교에서 청소년의 플루트 지도에서 실제 적용할 수 있는 악곡으로 그 방안을 제시하여 청소년의 악기활동이 활성화 될 수 있는 방안을 모색하려는 것에 목적이 있다. 이를 위하여 하였으며, 2016년 6월부터 5월까지 약 5주간에 걸쳐 호남지역에 생활하고 있는 아동ㆍ청소년을 대상으로 방과후학교 플루트 수업을 하였다. 악기지도의 특성상 다수의 자료를 얻을 수는 없었지만, 4개 학교에서 실험집단과 비교집단과의 차이를 살펴보았다. 본 연구를 통해 밝혀진 연구결과를 보면 리듬음절 활동은 플루트 연주와 악곡을 익히는데 도움이 되었으며, 이동도법에 대한 내용은 꾸준한 지도가 필요하였다. 이러한 플루트의 지도 방법의 적용은 악보에 대한 두려움을 줄일 수 있어 청소년기 정서적 안정과 음악적 생활화를 위하여 다양한 악기활동이 활성화 되어지길 바란다.
This study acknowledged the need for ability to read music for students to play instruments in after school flute classes. To this end, this study intends to create student participation and activity based instruction of the element knowledge of music as reading notes, rhythm, and, key using Kodály's teaching method. This study reviewed precedent studies on Kodály's musing teaching method. Also, this study investigated Kodály's teaching method in depth to suggest music teaching and learning method for instructing flute. Characteristics and results of teachingㆍlearning guidance are as follows. First, class participation was increased by helping students to learn rhythm easily and enjoyably using rhythm syllables, beating rhythm, and rhythm games. Also, it was identified that sense of rhythm of students improved through various rhythm activities. Secondly, interesting and new teaching methods of hand signal song, guessing hand signal, and playing by looking at hand signal of teacher were conducted for hand signal. Thirdly, the movable-do system helped students to learn easily through games. Students learned the concept of notes and built ability to read music through the movable-do system. Fourthly, this study used flying notes for students to learn notes, and was helpful in understanding line and fret on manuscript paper.
Alternative Title
Rhythm learning Method on teaching how to play the flute after school for teenagers
Alternative Author(s)
Sijin Noh Jungeun Cho
Publisher
조선대학교 교과교육연구소
Citation
노시진. (2018). 청소년의 방과후학교 플루트 지도에서 리듬학습 방안, 교과교육연구 | Vol.39, No.1 p.79 ~ p.99
Type
Laboratory article
ISSN
1598-8872
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/17412
http://www.chosun.ac.kr/user/indexSub.do?codyMenuSeq=23378150&siteId=education&dum=dum&boardId=169354&page=1&command=view&boardSeq=272361
Appears in Collections:
2018 > Vol.39, No.1
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.