CSR활동 유형과 기업실패 일치성이 소비자 반응에 미치는 영향
- Author(s)
- 왕용
- Issued Date
- 2022
- Keyword
- CSR, Corporate Reputation, Corporate Failure, Environmental Responsibility, Social Responsibility, Corporate Attitude, Corporate Image, Attribution Theory, Congruence Effects
- Abstract
- In this study, from the perspective of congruence, the existing mixed results were re-verified through the relationship between the type of CSR activity of a company and the failure of a company's CSR activity. Specifically, based on the perspective of congruence, this study is based on the type of CSR activity
(environmental responsibility activity vs. social responsibility activities) and corporate CSR activities failure (environmental failure vs. after classifying it as social failure), it was verified whether the consumer response varies depending on the consistency between CSR activities and corporate CSR activities. In addition, it was verified what kind of moderating role the reputation of a company plays in these relationships. The results of this study are summarized as follows.
In the type of CSR activities, social responsibility activities showed higher corporate attitudes and corporate images than environmental responsibility activities. In addition, the type of CSR activity, the failure of a company's CSR activity, and the 3-way interaction effect of corporate reputation were significant. In the case of high corporate reputation, social failure (match conditions in society) in social responsibility activities was higher in corporate attitude and corporate image than in the case of social failure (environmental-social mismatch conditions) in environmental responsibility activities. On the other hand, there was no difference
in evaluation of corporate attitude and corporate image when environmental failure (match conditions in the environment) occurred in environmental responsibility activities (M=3.99) and environmental failure (social-environmental mismatch) in social responsibility activities.
- Alternative Title
- The Effect of CSR Activity Type and Corporate Failure Congruence on Consumer Responses : Focusing on the Moderating Effect of Corporate Reputation
- Alternative Author(s)
- WANG RONG
- Affiliation
- 조선대학교 일반대학원
- Department
- 일반대학원 경영학과
- Advisor
- 박종철
- Awarded Date
- 2022-08
- Table Of Contents
- ABSTRACT
제1장 서론 1
제1절 문제제기 및 연구목적 1
1. 문제제기 1
2. 연구목적 3
제2절 연구방법 및 연구구성 5
1. 연구방법 5
2. 연구구성 6
제2장 이론적 배경 7
제1절 기업의 사회적 책임활동 7
1. 기업의 사회적 책임활동의 개념 및 유형 분류 7
가. 기업의 사회적 책임활동의 개념 7
나. 기업의 사회적 책임의 유형 분류 10
2. 기업의 사회적 책임활동의 필요성 13
3. 기업의 사회적 책임활동과 일치성 효과 14
제2절 기업의 CSR 실패 18
1. 기업 위기의 정의 18
2. 기업 위기의 유형 20
3. CSR 활동-CSR 실패 간 일치성에 관한 연구 23
4. CSR 활동-CSR 실패 간 일치성에 관한 국외 연구 25
5. 본 연구와 선행연구와의 차이점 27
제3절 기업평판 31
1. 기업평판의 개념 및 유형 31
2. 기업평판에 대한 선행연구 33
제4절 관련 이론 35
1. 귀인이론 35
2. 일치성 효과 36
제3장 연구모형 및 연구가설 39
제1절 연구모형의 설계 39
제2절 연구가설의 설정 40
1. CSR 활동 유형이 소비자 반응에 미치는 영향 40
2. CSR 활동 유형에 따른 기업의 CSR 활동 실패가 소비자 반응에 미치는 영향 41
3. CSR 활동 유형과 기업의 CSR 활동 실패에 따른 기업평판의 조절효과 42
제4장 연구방법 43
제1절 실험설계 및 절차 43
1. 실험설계 43
2. 실험절차 44
제2절 변수의 조작적 정의 45
1. 실험대상 기업 및 제품선정 45
2. 실험 자극 및 실험 변수의 측정 46
가. 개요 46
나. CSR 활동 유형 46
다. 기업의 CSR 활동 실패 47
라. 기업평판 48
3. 종속변수 및 통제변수 48
4. 조작적 정의 49
제5장 분석결과 52
제1절 실험 조작 검증 및 신뢰성 52
1. 조작적 검증 52
2. 신뢰성 검증 53
제2절 가설 검증 54
1. 기업 태도 54
2. 기업이미지 58
3. 부정적 구전 63
제6장 결론 65
제1절 연구결과 요약 65
제2절 연구의 이론적·실무적 시사점 69
제3절 연구의 한계점 및 향후 연구 71
참고문헌 72
부록(설문지) 84
- Degree
- Doctor
- Publisher
- 조선대학교 대학원
- Citation
- 왕용. (2022). CSR활동 유형과 기업실패 일치성이 소비자 반응에 미치는 영향.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/17404
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000637925
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Appears in Collections:
- General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
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-
- AuthorizeOpen
- Embargo2022-08-26
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