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한국자동차부품산업의 대 중국시장 수출 경쟁력 분석

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Author(s)
여종림
Issued Date
2022
Keyword
Auto Parts, Competitiveness, Market Compare Advantage, Index of Export Bias, National Advantage Index
Abstract
현대경제사회에서 자동차 산업은 한 국가 공업 발전의 버팀목이며, 이와 관련된 산업은 매우 많아서 내수를 촉진하고 고용을 이끌 수 있고, 사회 발전에 공헌하는 것이 매우 크며, 한 나라의 경제 발전 수준을 가늠하는 중요한 지표 중의 하나이다. 21세기의 전 세계 자동차 산업 구조에서, 중국 자동차 산업의 발흥으로 인해 아시아에서는 미국, 유럽 3개국과 함께 자동차 시장이 형성되고 있다.
중국과 인접한 한국은 연간 자동차 생산량 2만 8000여 건에서 세계 5위 자동차 수출국으로 성장했다. 2011년 상무부에 따르면 한국의 자동차 수출 비중은 50%로 중국은 2011년 연간 1800만 대를 넘었지만 수출은 56만 대, 수출 비중은 3%에 그쳤다. 한국 자동차 산업은 세계에서 가장 돈을 많이 버는 자동차 제품 중 하나라고 할 수 있다. 중국의 자동차 산업은 1956년 첫 국산차 생산부터 2001년 WTO 에 가입하기 전까지 수십 년간 난감한 발전을 거듭해 왔다. 그리고 최근 10여 년간 자동차 업계가 부흥할 조짐을 보였고, 2004년 중국의 자동차 연간 생산량은 500만 대에 이르렀다. 그리고 2008년에는 자동차 생산량 세계 2위에 올랐다. 2009년 연간 생산량은 1379만 대에 달해 일본을 추월했고, 자동차 생산량은 세계 1위를 차지했다.
중국의 자동차 산업은 현재 고속 성장을 거듭하고 있지만, 연간 생산량 증가와 함께 품질과 기술 문제, 브랜드 측면에서는 여전히 자동차 산업 선진국과 비교가 안 될 정도로 문제가 많다. 제품 경쟁력은 자동차 산업 강국에 비해 여전히 부족하다.
반면 한국 정부는 자국 자동차 산업을 육성하기 위해 초기부터 적극적이고 유리한 정책을 내놓았다. 한국 정부의 대대적인 지원을 통해 한국 자동차 산업은 빠르게 발전하여 세계적인 브랜드로 급부상하였다. 또한 한국 자동차 기업들은 지속적인 연구개발과 자금 투입을 통해 한국의 자동차 산업을 세계적인 자동차 생산 강국으로 급성장시켰다.
한·중 양국의 자동차 산업의 시작은 비슷했지만, 두 나라는 자동차 산업의 발전에서 전혀 다른 길을 걸어왔다. 두 나라 모두 처음에는 해외 자동차 기술을 도입해 자국 자동차 산업을 발전시켰지만, 지금은 정부의 강력한 지원 아래 국산화 및 산업화가 빠르게 이뤄졌고, 구조조정을 통해 기아, 현대 등 세계 유수의 자동차 기업을 탄생시켰다. 반면 중국의 자동차 산업은 매년 세계 1위 자동차산업이지만 품질 면에서는 자동차 강국의 기준을 전혀 충족하지 못하는 등 기술과 구조의 후진성 등 여러 가지 문제를 안고 있다.
한국과 중국의 자동차 산업 발전과 자동차 생산 증가로 한국과 중국의 자동차 부품 산업 수출입도 빠르게 늘고 있다. 자동차 부품은 자동차 산업에서 중요한 위치를 차지하고 자동차 산업의 발전에 큰 공헌을 했다. 자동차 부품산업은 자동차 산업의 핵심이며, 자동차 업계의 경쟁력을 좌우한다고 할 수 있다.
현재 중국시장 점유율이 높은 자동차부품업체는 대부분 외국 1기업과 합작으로 부품을 조달하는 방식을 채택하고 있다. 중국의 자동차부품생산은 대부분 외국기업과 합작생산이다. 따라서 한중 FTA 체결을 계기로 한국 자동차부품산업의 중국시장 수출경쟁력 분석한다. 본 연구는 한국 자동차부품산업의 중국시장 수출, 판매현황을 살펴보고 한국 자동차부품산업의 중국시장 경쟁력 강화방안을 모색한다.
본 연구의 목적은 최근 10년간 대한무역협회의 자동차 부품 제품 데이터와 UN 데이터를 활용하여 중국에 대한 한국 자동차 부품 제품의 경쟁력을 도출하는 것이다. 연구 대상은 HS 코드이며, 연구 데이터 기간은 2011년부터 2020년까지 선택하였으며, 결과 도출을 위해 UN 무역 웹사이트 에서 중국과 한국 관련 데이터를 입수하였으며, 획득 데이터는 MCA, TSI, IEB 등이용하여 연구목적을 달성하고자 하였다. |In modern economic society, the automobile industry is a prop of a country's industrial development, and there are so many related industries that it can promote domestic demand, lead employment, contribute to social development, and is one of the important indicators of a country's level of economic development. In the structure of the global automobile industry in the 21st century, the rise of the Chinese automobile industry has formed automobile markets in Asia along with the United States and Europe.
Adjacent to China, Korea has grown from 28,000 annual automobile production to the world's fifth-largest automobile exporter.According to the Ministry of Commerce in 2011, Korea's automobile exports accounted for 50%, and China exceeded 18 million units a year in 2011, but exports were only 560,000 units and exports accounted for 3%.The Korean automobile industry can be said to be one of the world's richest automobile products. China's automobile industry has undergone difficult developments for decades from the first domestic car production in 1956 to joining the WTO in 2001. And the automobile industry has shown signs of revival over the past decade, and in 2004, China's annual automobile production reached 5 million units. And in 2008, it ranked second in the world in automobile production.In 2009, annual production reached 13.79 million units, overtaking Japan, and automobile production ranked first in the world.
China's automobile industry is currently growing at high speeds, but there are still so many problems in terms of quality, technology, and brand that it is incomparable to advanced countries in the automobile industry along with increased annual production.Product competitiveness is still lacking compared to automobile industry powerhouses.
On the other hand, the Korean government has come up with active and advantageous policies from the beginning to foster its own automobile industry.With the extensive support of the Korean government, the Korean automobile industry has rapidly developed and emerged as a world-class brand. In addition, Korean automakers have rapidly grown Korea's automobile industry into a world-class automobile production powerhouse through continuous research and development and funding.
The start of the automobile industry in both Korea and China was similar, but the two countries have taken a completely different path in the development of the automobile industry.Both countries initially developed their own automobile industries by introducing overseas automobile technology, but now localization and industrialization have been carried out quickly with strong government support, and restructuring has created the world's leading automobile companies such as Kia and Hyundai.On the other hand, China's automobile industry is the world's No. 1 automobile industry every year, but in terms of quality, it has various problems such as backwardness of technology and structure, such as not meeting the standards of automobile powerhouses at all.
The import and export of the auto parts industry in Korea and China are also increasing rapidly due to the development of the auto industry in Korea and China and the increase in automobile productionAutomobile parts occupy an important position in the automobile industry and contributed greatly to the development of the automobile industry.It can be said that the auto parts industry is the core of the auto industry and determines the competitiveness of the auto industry.
Currently, most auto parts makers with a high market share in China adopt a method of procuring parts in collaboration with one foreign company. Most of China's auto parts production is joint production with foreign companies. Therefore, with the conclusion of the Korea-China FTA, the export competitiveness of the Korean auto parts industry to the Chinese market is analyzed. This study examines the export and sales status of the Korean auto parts industry to the Chinese market and seeks ways to strengthen the competitiveness of the Korean auto parts industry in the Chinese market.
The purpose of this study is to derive the competitiveness of Korean auto parts products against China by utilizing the Korea International Trade Association's auto parts product data and UN data over the past 10 years. The study subjects were HS codes, and the study data period was selected from 2011 to 2020, and data related to China and Korea were obtained from the UN trade website to derive results, and the obtained data were used by MCA, TSI, and IEB to achieve the study purpose.
Alternative Title
Analysis of the Export Competitiveness of the Korean Auto Parts Industry to China
Alternative Author(s)
LYU ZONGLIN
Affiliation
조선대학교 일반대학원
Department
일반대학원 무역학과
Advisor
이제홍
Awarded Date
2022-02
Table Of Contents
ABSTRACT v

제1장 서론 1
제1절 연구의 배경 및 목적 1
제2절 연구의 방법 3

제2장 중국과 한국의 자동차 부품 산업 현황 4
제1절 자동차 부품 산업의 정의 및 발전현황 4
1.자동차 부품의 정의 4
2.중국 자동차 부품산업의 발전현황 5
3.한국 자동차부품산업 발전현황 13
제2절 선행연구에 대한 논의 15
1. 경쟁력 관련 이론 15
2. 선행연구 18

제3장 한국과 중국의 자동차 부품 교역 현황 22
제1절 중국 자동차 부품의 수입현황 22
제2절 한국자동차 부품의 대 중국 수출입 24

제4장 경쟁력 분석 30
제1절 무역특화지수 (TSI) 31
제2절 수출편향지수 (EIB) 33
제3절 시장별 비교우위지수 (MCA) 34
제4절 분석결과 및 시사점 35

제5장 결론 41

참고문헌 43
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
여종림. (2022). 한국자동차부품산업의 대 중국시장 수출 경쟁력 분석.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/17341
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000589350
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
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  • AuthorizeOpen
  • Embargo2022-02-25
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