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수치지도 2.0 데이터 기반 도로 곡선의 시작점 선정 방법

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Author(s)
이두일
Issued Date
2022
Keyword
도로 곡선의 시작점,인도 가상 노드,공공시설물 위치선정, 세 점의 수평각도,인도와 도로 중심선간의 교차점,선형 보간법, 인도 수평 거리
Abstract
GIS 분야는 IT기술과 함께 많은 발전을 하며 공간에 대한 정보를 생산, 가공, 유통과 함께 다른 산업과 융합을 통해 새로운 시스템을 구축하고, 서비스를 제공하는 공간정보 산업으로 발전하였지만 GIS 시스템에서 지도에 시설물 설계를 하는 국가기관 및 자치단체들은 각자의 시스템에서 수작업으로 시설물을 하나씩 설계하고 있다. 이러한 상황을 분석한 결과 수치지도 데이터는 인도와 인도의 네트워크가 없으며, 이면도로와 같이 인도가 존재하지도 않는 구간도 있기 때문에 인도에 대한 네트워크 구성도 쉽지 않으며 기존의 보행자 전용 인도 네트워크도 선형 단순화 기법을 적용한 데이터가 대부분이기 때문에 실세계와 동일한 위치의 공공시설물에 대한 자동화 설계는 불가능한 실정이다.

본 논문에서는 공공시설물 설치를 위한 도로 곡선의 시작점 선정방법을 제안하기 위하여 두 점 사이의 각도 변화, 세 점의 수평각도와 노드간 거리 차 검색, 세 점의 수평각도 변화에 대한 실험을 진행하였으며, 실험을 통해 새로 구성된 노드와 네트워크에 선형 보간법을 적용하여 공공시설물 설치 기준에 맞는 위치를 선정하는 방법에 대하여 제안한다.|The GIS field has developed a lot along with IT technology and has developed into a geospatial information industry that produces, process, and distributes spatial information, it builds a new system by convergence with other industries, and provides services.
However, state agencies and local governments that design facilities on maps in the GIS system are designing facilities manually in their respective systems. As a result of analyzing this situation, digital map data does not have sidewalk to sidewalk networks, and there are sections where sidewalks do not exist, so it is not easy to organize networks for sidewalks, and most of the existing pedestrian-only sidewalk networks apply linear simplification techniques. Therefore, it is impossible to automatically design public facilities in the same location as in the real world.
In this paper, in order to propose a method of selecting a starting point of a road curve for installing public facilities, experiments were conducted on searching for angle changes between two points, horizontal angle changes of three points, and distance differences between nodes. Through the experiment, a method of selecting a location that meets the standards for installing public facilities by applying linear interpolation to newly configured nodes and networks was also proposed.
Alternative Title
Method of selecting the starting point of the road curve based on the Digital Map 2.0
Alternative Author(s)
Lee Du-Yil
Affiliation
조선대학교 산업기술창업대학원
Department
산업기술창업대학원 소프트웨어융합공학과
Advisor
김판구
Awarded Date
2022-02
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
A. 연구 배경 및 목적 1
B. 연구 내용 및 방법 2

Ⅱ. 관련연구 4
A. 수치지도의 정의 4
B. 공공시설물 위치선정 방법 6
C. 선형 단순화 기법 8
D. 노드 보정에 필요한 산술식 11

Ⅲ. 곡선의 시작점 선정 방법과 공공시설물 위치선정 13
A. 시스템 흐름도 13
B. 데이터 수집 및 전처리 14
C. 인도의 노드 보정 15
1. 인도의 형태별 분류 16
2. 도로 곡선의 시작점 선정 18
3. 인도 가상 노드 생성 26
D. 공공시설물 위치선정 28

Ⅳ. 실험 결과 및 성능 분석 32
A. 실험 및 결과 32
B. 실험 성능 분석 39

Ⅴ. 결론 46

참 고 문 헌 48
Degree
Master
Publisher
조선대학교 산업기술창업대학원
Citation
이두일. (2022). 수치지도 2.0 데이터 기반 도로 곡선의 시작점 선정 방법.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/17164
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000595061
Appears in Collections:
Engineering > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2022-02-25
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