CHOSUN

수학적 주목하기에 관한 예비 중등교사들 간의 차이 발생 요인 분석

Metadata Downloads
Author(s)
유지원
Issued Date
2022
Abstract
Recently, in the field of mathematics education, mathematical noticing has been considered as an important element of teacher expertise. The meaning of mathematical noticing is the ability of teachers to notice and interpret significant events among various events that occur in mathematics class. This study attempts to analyze the differences of pre-service secondary teachers’ mathematical noticing and confirm the factors that cause the differences between them. To accomplish this, the items on class critiques were established to identify pre-service secondary school teachers’ mathematical noticing, and each of 18 pre-service secondary mathematics teachers were required to write a class critique by watching a video in which their micro-teaching was recorded. It was that the teachers’ mathematical noticing can be identified by analyzing their critiques in three dimensions such as actor, topic, and stance. As a result, there were differences in mathematical noticing between pre-service secondary mathematical teachers in terms of topic and stance dimensions. The result suggests that teachers’ mathematical noticing can be differentiated by subject matter knowledge, pedagogical content knowledge, curricular knowledge, beliefs, experiences, goals, and practical knowledge.
Alternative Title
A study on Analyzing the Difference Factors Occurred in the Pre-service Secondary Teachers on the Mathematical Noticing
Alternative Author(s)
Yu Ji-won
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 수학교육
Advisor
황혜정
Awarded Date
2022-02
Table Of Contents
I. 서론 1

II. 이론적 배경 5
A. 수업비평문 개발 5
1. 수학 교과 역량 5
2. 수업비평 및 이에 관한 선행 연구 8
B. 수학적 주목하기 11
1. 수학적 주목하기와 수업비평 11
2. 수학적 주목하기의 분석 기준에 관한 선행연구 분석 13

Ⅲ. 연구 방법 18
A. 연구 일정 18
B. 수업비평문 마련 18
1. 수업비평문(초안) 마련을 위한 선행연구 18
2. 수업비평문(수정안) 마련을 위한 실험 20
3. 수업비평문(최종안) 마련 21
C. 예비 중등교사의 수학적 주목하기 차이 분석 22
1. 연구 대상자 22
2. 자료 분석 방법 23

Ⅳ. 연구결과 27
A. 수업비평문 개발 27
1. 수업비평문(초안) 마련 27
2. 수업비평문(수정안) 마련 31
3. 수업비평문(최종안) 마련 34
B. 수업비평문에 나타난 예비교사들의 수학적 주목하기 분석 39
1. 주체 차원에서 수학적 주목하기 비교 39
2. 주제 차원에서 수학적 주목하기 비교 41
a. 교수 활동 41
b. 수업 관리 41
c. 학습 환경 42
d. 수학학습과제 43
e. 수학적 의사소통 44
f. 수학적 아이디어 45
3. 견지 차원에서 수학적 주목하기 비교 47
a. 기술적 견지 47
b. 평가적 견지 47
c. 해석적 견지 48

Ⅴ. 결론 및 제언 52

참고문헌 59

부록 63
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
유지원. (2022). 수학적 주목하기에 관한 예비 중등교사들 간의 차이 발생 요인 분석.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/17124
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000589742
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2022-02-25
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.