CHOSUN

중국 스포츠용품 기업의 브랜드자산 비교 연구

Metadata Downloads
Author(s)
린춘위
Issued Date
2021
Keyword
스포츠용품, 브랜드자산
Abstract
The purpose of this study is to analyze a causal relationship between brand equity and customer behavior in Chinese sport brands and suggest a business and marketing strategy of sport companies in China. The questionnaire survey was commissioned to a professional survey website and conducted with consumers in China who had purchased Chinese sports products. The survey period was from March 10 to April 12, 2020. IBM SPSS Ver. 23.0 was used for data processing. A convenience sampling method and a self administration method were used to collect 338 questionnaires. Using one-way ANOVA, correlation analysis, and structural equation model(SEM), the following conclusions were drawn.
First, Li-Ning had a higher average in perceived brand quality, brand awareness, brand image and brand royalty than ANTA, 361°, X-tep, and PEAK and there was a statistically significant difference. Moreover, Li-Ning had a higher average in customer satisfaction and repurchase intention than ANTA, 361°, Xtep, and PEAK and there was a statistically significant difference.
Second, The causal relationship between brand equity and customer satisfaction was analyzed. As a result, perceived quality of brand equity and brand royalty had a statistically significant positive(+) effect on customer satisfaction and customer satisfaction had a statistically significant positive(+) effect on repurchase intention. However, unlike previous researches, the brand equity of sports product companies in China did not have a statistical effect on repurchase intention. It suggests that it is necessary for sports product companies in China to modify their business and marketing strategies.
Alternative Title
A Comparative Study on Brand Equity of China Sports Brands
Alternative Author(s)
LIN CHUNYU
Affiliation
조선대학교 일반대학원
Department
일반대학원 체육학과
Advisor
정홍용
Awarded Date
2021-08
Table Of Contents
I. 서 론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 목적 3
3. 연구가설의 설정 및 연구모형 4
1) 연구가설의 설정 4
(1)중국 스포츠브랜드별 브랜드자산과 고객행동의 비교 4
(2)중국 스포츠용품 브랜드 자산이 고객만족에 미치는 영향 5
(3)중국 스포츠용품 브랜드 자산이 재구매의도에 미치는 영향 6
(4)중국 스포츠브랜드 고객만족이 재구매의도에 미치는 영향 7
2) 연구모형의 설정 7
4. 연구의 제한점 8

Ⅱ. 이론적 배경 9
1. 중국 스포츠시장의 현황 9
1) 리닝(Li-Ning)의 현황 10
2) 안타(ANTA)의 현황 12
3) 361°의 현황 13
4) 터부(X-Tep)의 현황 15
5) 피크(PEAK)의 현황 16
2. 브랜드자산 17
1) 브랜드자산의 개념 17
2) 브랜드자산의 구성요소 20
(1) 지각 품질 22
(2) 브랜드 인지도 23
(3) 브랜드 이미지 23
(4) 브랜드 충성도 24
3. 고객행동 26
1) 고객만족 26
2) 고객재구매의도 27

Ⅲ. 연구방법 28
1. 연구대상 28
2. 조사도구 29
1) 중국 스포츠용품기업의 브랜드자산 30
2) 고객행동의 평가요인 31
(1)만족 31
(2)재구매의도 31
3. 설문지의 타당도 및 신뢰도 검증 32
1) 중국 스포츠브랜드 자산의 탐색적 요인분석 32
2) 중국 스포츠브랜드 고객행동의 탐색적 요인분석 33
3) 확인적 요인분석 및 상관 관계분석 34
(1)확인적 요인분석 34
(2)상관 관계분석 35
4. 자료처리방법 36

Ⅳ. 연구결과 38
1. 중국 스포츠브랜드 자산의 비교분석결과 38
1) 중국 스포츠브랜드 지각품질 비교분석결과 38
2) 중국 스포츠브랜드 인지도 비교분석결과 38
3) 중국 스포츠브랜드 이미지 비교분석결과 39
4) 중국 스포츠브랜드 충성도 비교분석결과 40
2. 중국 스포츠브랜드 고객행동 비교분석결과 41
1) 중국 스포츠브랜드 만족도 비교분석결과 41
2) 중국 스포츠브랜드 재구매의도 비교분석결과 41
3. 중국 스포츠브랜드 자산과 고객행동의 관계분석 42
1) 적합도 검증결과 42
2) 경로모형 검증결과 43

Ⅴ. 논의 46
1. 중국 스포츠브랜드별 브랜드자산의 비교 46
2. 중국 스포츠브랜드와 고객행동의 비교 48
3. 중국 스포츠브랜드 자산과 고객만족의 관계 49
4. 중국 스포츠브랜드 자산과 재구매의도의 관계 51
5. 중국 스포츠브랜드 고객만족과 재구매의도의 관계 52

Ⅵ. 결론 및 제언 53
1. 결론 53
2. 제언 54

참고문헌 55

부록(설문지) 66
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
린춘위. (2021). 중국 스포츠용품 기업의 브랜드자산 비교 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/17085
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000491375
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2021-08-27
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.