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『산해경』속의 반인반수 신화 원형 분석과 캐릭터 개발을 위한 연구

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Author(s)
정재철
Issued Date
2021
Keyword
산해경, 반인반수, 인면조, 도깨비, 인어
Abstract
본 연구는 동양 최고의 신화인 『산해경』 텍스트를 기반으로 수행된 연구로서 반인반수(半人半獸)의 상징성을 파악하고 이를 반영해 새로운 캐릭터를 제안하고자 한다. 이 연구는 『산해경』에 등장하는 반인반수를 중심으로 다음과 같이 두 부분으로 나뉘어 수행된다. 하나는 반인반수 신화 원형 분석을 통해 신화에 내재 된 반인반수의 상징성을 파악하는 것이다. 다른 하나는 원형 분석을 통한 반인반수의 상징성을 캐릭터 개발에 반영하는 것이다. 이를 위해 본 연구는 먼저 거주 지역에 따라 하늘, 땅, 물에 사는 반인반수를 구분해 그 신화적 원형을 분석한다.
다음으로 본 연구는 캐릭터 활용 제안에 앞서 기존 반인반수가 문화산업을 통해 어떻게 활용되고 있는지 살펴본다. 이를 위해 평창 동계올림픽 개막식의 , 드라마 , 드라마 이 반인반수 캐릭터 활용의 사례로 인용된다.
본 연구에서 제시된 새로운 캐릭터 제안은 신화적 상징성을 반영한 것으로서 반인반수의 기이한 외모적 특성뿐 아니라 이들의 내적 특성을 함께 고찰한다.『산해경』에 나타난 반인반수의 신화적 상징성은 신화의 보편성과 개별성을 토대로 추론되며, 다음과 같은 캐릭터 개발과 활용이 제안된다.
첫째, 하늘에 거주하는 인면조는 게임 캐릭터로 활용될 수 있다. 이 캐릭터는 게이머를 대신해 아바타로 사용될 수 있으며, 이러한 인면조 캐릭터는 게임의 몰입도를 높일 수 있는 장치로 활용될 수 있다. 또한 인면조의 날개, 다리 등의 신체 기관은 게이머의 커뮤니케이션 수단으로 이용될 수 있다.
둘째, 땅에 거주하는 도깨비는 중화사상의 패륜적 반란자의 관점에서 벗어나 도전적 이미지를 갖는 영웅 캐릭터로 활용될 수 있다. 이는『산해경』신화에 나타난 치우의 저항적 이미지가 반영된 것이다. 또한 우리나라 도깨비는 해학적인 성격을 띠고 있기 때문에 유희적 캐릭터로 이용될 수 있다.

셋째, 물에 거주하는 인어 캐릭터는 지금까지 문화산업에서 활용되었던 캐릭터들의 여성적 이미지의 한계를 극복하고 중성적 이미지의 캐릭터로 이용될 수 있다. 또한 인어 캐릭터는 인어의 다양한 신화적 상징성을 고려할 때 과거의 일회적이고 단편적인 스토리 전개를 뛰어넘어 장편 시리즈의 스토리 전개에 이용될 수 있다.
신화에 등장하는 반인반수 캐릭터는 그동안 문화산업의 영역에서 다양한 방법으로 활용되고 있지만, 반인반수의 상징성을 충분하게 반영하지는 못했다. 따라서 반인반수를 활용한 캐릭터들이 문화산업 발전에 기여하기 위해서는 신화의 원형 분석을 통해 이들의 상징성을 충분히 파악하는 것이 중요하다. 이러한 맥락에서 반인반수의 신화적 상징성을 충분히 반영한 캐릭터 개발 제안은 앞으로 진행될 신화 연구의 활성화에 어느 정도 이바지할 것으로 기대된다. | This study was conducted based on the text of ‘San hae kyong’ the best myth in the East, and aims to identify the symbolism of half human & half- animal beings and propose a new character by reflecting it. This study is conducted in two parts, focusing on the half-human & half- animal in the ‘San hae kyong’ One is to identify the symbolism of the half-human & half- animal within the myth through the archetypal analysis of myth. The other is to reflect the symbolism of the half-human & half- animal through analysis in character development. To this end, the study first analyzes the mythical archetypes of half-human & half- animal beings living in the sky, land, and water according to their area of residence.
Next, this study examines how the existing half-human & half- animal population is being utilized through the cultural industry prior to the character utilization proposal. To this end, the opening ceremony of the Pyeong chang Winter Olympics ‘human-face bird’, the drama ‘Goblin’ and the drama ‘Legend of the Blue Sea’ are cited as examples of using half-human & half- animal characters.
First, the ‘human-faced bird’ can be used as a game character. The character can be used as an avatar instead of a gamer, and such a human-faced character can be used as a device to increase the immersion of the game. Body organs such as ‘human-faced bird' wings and legs can also be used as a means of communication for gamers.

Second, the goblin can be used as a hero character with a challenging image away from the perspective of a fashionable rebel in Chinese thought. This reflects the resistant image of ‘Chiu’ in the myth of the ‘San hae kyong’ Also, Korean goblin can be used as a humorous character because it has a humorous personality.
Third, water-dwelling mermaid characters can be used as neutral characters, overcoming the limitations of feminine images of characters that have been used in the cultural industry so far. Also, mermaid characters can be used for the story development of a feature series beyond the one-off and fragmentary story development of the past, considering the various mythological symbolism of mermaids. Half-human & half - animal characters in mythology have been used in various ways in the field of the cultural industry, but they have not fully reflected the symbolism of half-human & half- animal beings.
Half-human & half-animal characters in mythology have been used in various ways in the field of the cultural industry, but they have not fully reflected the symbolism of half-human & half - animal beings. Therefore, it is important to fully grasp the symbolism of characters using half-human & half- animal through the prototype analysis of mythology in order to contribute to the development of the cultural industry. In this context, the character development proposal, which fully reflects the mythological symbolism of half human & half- animal beings, is expected to contribute to the revitalization of future mythological research.
Alternative Title
A Study on the Mythology – Archetype of Half-Human & Half-Animal in and Development of Character
Alternative Author(s)
Jeong jae- cheol
Affiliation
조선대학교 일반대학원
Department
일반대학원 신문방송학과
Advisor
김성재
Awarded Date
2021-08
Table Of Contents
Ⅰ장 서 론 1
1절 연구 배경 및 목적 1
2절 선행연구 검토 5
1. 신화 연구의 흐름 5
2. 산해경 연구 동향 12
3절 연구 방법 및 구성 19

Ⅱ 장 신화 분류 및 인식 23
1절 반인반수 신화 분류 23
1 반인반수 신화 23
2 신화 분류 28
2절 반인반수의 신화 인식 31

Ⅲ 장 산해경 반인반수 신화 원형 39
1절 반인반수의 특성 39
2절 산해경 속 반인반수 54
1 인면조 신화 54
2 도깨비 신화 56
3 인어 신화 62

Ⅳ 장 반인반수 캐릭터 64
1절 장르별 캐릭터 66
2절 반인반수 캐릭터 75
3절 인면조 캐릭터 활용 사례 및 제안 81
4절 도깨비 캐릭터 활용 사례 및 제안 90
5절 인어 캐릭터 활용 사례 및 제안 101

Ⅴ 장 결 론 110

참고문헌 113

영문초록 119
Degree
Doctor
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
정재철. (2021). 『산해경』속의 반인반수 신화 원형 분석과 캐릭터 개발을 위한 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/17016
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000506652
Appears in Collections:
General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2021-08-27
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