CHOSUN

장애학생 관련 학교폭력에 대한 중학교 교사의 경험 분석

Metadata Downloads
Author(s)
이학선
Issued Date
2021
Abstract
본 연구는 장애학생 관련 학교폭력에 대한 중학교 교사의 경험 분석을 통해 장애학생 학교폭력 현황과 실태를 파악해 보았다. 연구를 통해 학교폭력으로부터 장애학생을 보호하는데 일차적인 목적이 있으며, 미성숙하고 성장기 과도기적 특성을 보이는 비장애학생들에게 지속적인 장애이해교육 및 학교폭력예방교육을 실시하는 것이 장애학생 보호에 중요한 것으로 나타났다. 또한 학교폭력 사안 절차에 따른 응보적 교육과 회복적 생활교육의 병행으로 장애학생에 대한 학교폭력이 재발하지 않도록 학생, 교사, 학부모, 학교폭력 전담경찰 등 교육공동체 모두가 주의를 기울여야 한다는 것이다.|This study was conducted to identify the current status and actual conditions of school violence toward students with disabilities through the analysis of middle school teachers' experience in school violence related to them. The primary purpose of this study is to protect students with disabilities from school violence. To begin with, it is important to protect students with disabilities by continuing disability understanding education and school violence prevention education for non-disabled students who are immature and have transitional characteristics during the growing period. In conclusion, all the persons concerned to education such as students, teachers, parents, and school violence police should pay attention to prevent the recurrence of school violence toward students with disabilities. It should be done simultaneously with the complementary education and the restorative life education according to the school violence prevention procedure.
Alternative Title
An Analysis of Middle School Teachers' Experiences on School Violence Related to Students with Disabilities
Alternative Author(s)
Yi Hak-Sun
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 특수교육
Advisor
김정연
Awarded Date
2021-08
Table Of Contents
표 목 차 ⅲ
그 림 목 차 ⅳ
ABSTRACT ⅴ

Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 4
3. 용어 정의 5

Ⅱ. 이론적 배경 6
1. 학교폭력 6
가. 학교폭력의 개념 6
나. 학교폭력의 유형과 특성 7
2. 장애학생 학교폭력 10
가. 장애학생 관련 학교폭력의 유형과 특징 10
나. 장애학생 관련 학교폭력의 위험요인 12
다. 학교폭력 관련 장애학생 보호법과 정책 13
3. 선행연구 고찰 16

Ⅲ. 연구 방법 20
1. 연구 참여자 20
2. 연구 절차 21
가. 면담 질문 개발 21
나. 면담 실시 22
3. 자료 분석 24
4. 연구의 타당도 및 신뢰도 확보를 위한 노력 24

Ⅳ. 연구 결과 26
1. 장애학생 학교폭력 현황 28
가. 장애학생 학교폭력 실태 28
나. 장애학생 학교폭력 원인 33
다. 자기 보호 능력의 취약 39
2. 장애학생 학교폭력 예방 44
가. 학교폭력 사안처리 44
나. 교사의 개입 48
다. 학교폭력 예방교육 52
라. 장애이해 교육 57
마. 학교폭력에 취약한 장애학생의 보호 62

Ⅴ. 논의 67
1. 장애학생 학교폭력 현황에 대한 논의 67
2. 장애학생 학교폭력 예방에 대한 논의 71

Ⅵ. 결론 및 제언 80

참 고 문 헌 82

부 록 84
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
이학선. (2021). 장애학생 관련 학교폭력에 대한 중학교 교사의 경험 분석.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16968
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000496447
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2021-08-27
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.