CHOSUN

뉴미디어 아트를 활용한 교육프로그램 연구

Metadata Downloads
Author(s)
고나영
Issued Date
2021
Keyword
뉴미디어 아트
Abstract
본 연구는 동시대의 디지털미디어 활용에 있어 좀 더 실제적인 방안을 수업에 적용할 수 있도록 미술의 한 장르이자 현 시대에 주목받고 있는 뉴미디어 아트를 수업에 활용하는데 그 목적을 두고 있다. 현대 사회에서는 기술 산업이 급속하게 발전하면서 이로 인한 다양한 디지털 미디어들이 등장하고 있다. 이들 미디어는 사회 전반에 걸쳐 영향력을 미치고 현대 사회에 필수적인 요소로 자리 잡고 있다. 디지털 기술의 눈부신 발전으로 예술가들은 디지털을 매개로 한 새로운 작품을 실험하기 시작하였으며 이는 다양한 형태로 발전해 왔다. 디지털 매체를 활용한 예술가들의 시도는 오늘날 예술의 창작과 경험에 무궁한 가능성을 열어주었으며 작품의 감상 방식, 창작 방식과 유통 방식에 이르기까지 예술의 의미와 존재 방식을 완전히 바꾸어놓았다. 이런 상황에서 지금의 미술수업은 다양성의 측면에서 현 시대를 살아가는 학생들에게 새로운 패러다임의 도전에 직면해 있는 것이다. 이에 따라 본 연구에서는 뉴미디어 아트를 미술수업에 효과적으로 활용하기 위한 방안을 제시하였다. 이를 위해 뉴미디어 아트를 활용한 프로그램 연구에 관한 필요성과 목적, 미술교육으로의 활용 방안에 대한 내용과 방법을 제시하였다. 뉴미디어 아트의 개념과 유형에서 인터렉티브, 증강현실, 웹아트, 디지털 페인팅, 디지털 공공예술 등에 대해 영역별로 그 특징을 정리하고 뉴미디어 아트에서 미술교육이 갖는 의의와 필요성 대해 고찰해보았다. 다음으로 뉴미디어 아트와 미술교육 관련 선행연구에 대해 분석하고 중학교 미술교과에서의 뉴미디어 아트 현황 분석에 대해 제시 하였다. 뉴미디어 아트를 활용한 프로그램 방안으로 미술과 다양한 분야의 관계에 대한 이해를 돕기 위한 이론적 배경이해 중심 프로그램과 대상과의 소통을 주제로 뉴미디어아트 체험 활동, 뉴미디어 아트 특성을 이용한 명화 표현하기 중심으로 지도안을 구성하였다. 본 논문의 연구 결과 미술교육에서 뉴미디어 아트를 활용한 프로그램이 학습자들에게 끼치는 교육적인 효과는 다음과 같다. 첫째, 학습자들은 기존의 전통적인 재료인 연필, 붓, 화구가 아닌 새로운 매체를 활용하는 표현활동을 통해 창의적인 조형 능력을 기를 수 있을 것이다. 둘째, 학습자들은 상호작용을 통한 미적 체험과 유희적 경험으로 미술교과에 대한 흥미를 향상시켰다. 셋째, 학습자들은 자신에게 필요한 많은 정보 중에서 고르고 그것을 새롭게 가공하는 정보 구성능력을 높일 수 있었다. 넷째, 새로운 미술 변화를 이해하고 뉴미디어 발달에 따른 지식 경험 체계를 확장시킬 수 있다
따라서 이 연구를 통해 현 시대의 뉴 미디어 아트의 등장과 함께 테크놀로지를 응용한 미술교육의 필요성을 이해하고, 한발 더 나아가 현대 사회의 인문화적 기술 창의력을 겸비한 창의·융합형 인재를 기르는데 학습 효과를 높일 수 있을 것으로 기대 된다.|In this research, we will utilize new media art, which is a genre of art and is attracting attention in the present era, so that more practical measures can be applied to lessons when utilizing digital media of the same era. Especially that purpose. In modern society, the technology industry has developed rapidly, and various digital media have appeared. These media have an impact on society as a whole and have become an integral part of modern society. With the remarkable development of digital technology, artists have begun experimenting with new works mediated by digital, which have evolved in various ways. The attempts of artists using digital media have perfected the meaning and existence of art, from the method of appreciation, the method of creation and the method of distribution of works that have opened up further possibilities for the creation and experience of today's art. I changed it to. Under these circumstances, today's art classes face challenges in a new paradigm for students living in the present era in terms of diversity. As a result, in this study, we presented measures for effectively utilizing new media art in art classes. For this reason, he presented the necessity and purpose of researching programs that utilize new media art, and methods for utilizing them in art education. With the concept and type of new media art, we will sort out the characteristics of interactive, augmented reality, web art, digital painting, digital public art, etc. by area and consider the significance and necessity of art education in new media art. saw. Next, we analyzed new media art and previous research related to art education, and presented an analysis of the current state of new media art in junior high school art subjects. Understanding the theoretical background to help understand the relationship between art and various fields with a program proposal utilizing new media art New media art experience activities, characteristics of new media art with the theme of communication between programs centered on the target and targets The teaching plan was constructed with a focus on expressing masterpieces using.
The educational effects of the program utilizing the new media art of art education based on the research results of this paper on learners are as follows. First, learners will be able to develop their creative modeling skills through expressive activities that utilize new media rather than the existing traditional materials of pencils, brushes and craters. Second, learners have increased their interest in aesthetic and play experience art subjects through interaction. Thirdly, the learner was able to select from a large amount of information that he needed and improve his ability to compose information that was newly processed. Fourth, it is possible to understand new changes in art and expand the knowledge and experience system according to the development of new media. Therefore, through this research, we understood the necessity of art education that applied technology with the advent of modern new media art, and step by step, the humanities of modern society were investigated, and the window fusion type that combines the creativity of similar technology. It is expected that the learning effect can be enhanced to develop human resources.
Alternative Title
Research on educational programs utilizing new media art : Focusing on the junior high school art curriculum
Alternative Author(s)
Ko Na-Young
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 미술교육
Advisor
김유섭
Awarded Date
2021-08
Table Of Contents
표 목차 ⅲ
그림목차 ⅳ
ABSTRACT ⅴ

Ⅰ. 서 론 1
제1절 연구의 필요성 및 목적 1
제2절 연구절차와 방법 3

Ⅱ. 이론적 배경 4
제1절 뉴미디어 아트의 이해 4
1. 뉴미디어 아트의 개념 4
2. 뉴미디어 아트의 특성 6
3. 뉴미디어 아트의 유형 10
가. 인터렉티브 10
나. 증강 현실 13
다. 웹 아트 16
라. 디지털 페인팅 18
마. 디지털 공공예술 20
제2절 뉴미디어 아트 교육의 당위성 22
1. 뉴미디어 아트 교육의 의의 22
2. 뉴미디어 아트 교육의 필요성 25
제3절 중학교 미술교과에서의 뉴미디어 아트 28
1. 뉴미디어 아트와 미술교육 관련 선행연구 분석 28
2. 중학교 미술교과에서의 뉴미디어 아트 현황 분석 31

Ⅲ. 뉴미디어 아트를 활용한 미술교육 프로그램 연구 38
제1절 뉴미디어 아트를 활용한 미술교육 프로그램 설계 38
제2절 뉴미디어 아트를 활용한 교수-학습 지도안 42
1. 교수-학습 지도 방안 계획 42
2. 교수-학습 지도안 44
제3절 뉴미디어 아트를 활용한 프로그램 기대효과 58
1. 프로그램을 통한 기대효과 58

Ⅳ. 결 론 60

참고 문헌 62
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
고나영. (2021). 뉴미디어 아트를 활용한 교육프로그램 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16945
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000499113
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2021-08-27
Files in This Item:
  • There are no files associated with this item.

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.