놀이를 통한 전도식기 아동 미술 교육 프로그램 연구
- Author(s)
- 김나은
- Issued Date
- 2021
- Keyword
- 놀이, 전도식기 아동, 미술교육
- Abstract
- As the importance of education through play in modern children's education is emphasized, this study aims to propose an art education program through play that combines play and art, an important activity for children's harmonious development and growth. The goal is to develop an effective education program that can help children develop their creativity and mentally and physically correct growth through art education guidance methods for children with the most flexible art expression as a step before the child's form and schematic.
The researcher analyzed various art education programs, including prior papers and expertise of play activity class methods, analyzed trends in play art, understood the development stages and characteristics of art expression, and planned guidance. The stages of learning guidance consisted of planning and data preparation, creating and motivating learning environments, exploring and paying attention to materials, and playing activities and expressions, appreciation and evaluation. In fact, art classes incorporating play were proposed for children ofpreachers to make art easier and more fun than traditional art classes, and to create effective guidance that can be applied to children's art education sites.
In conclusion, art education through play has great potential for developing creativity as well as providing pleasure to children and contributing to the right growth mentally and physically. In order to inform the specific method and importance of use, professional teachers' re-education and continuous research are needed, and efforts are also needed to organize teaching and learning guidance in more detail to provide children with appropriate places, various materials, enough time. Through continuous and systematic research on art education through play, we hope that children will be happier with art through play, away from result-oriented education.|본 연구에서는 현대 아동 교육에서 놀이를 통한 교육의 중요성이 강조됨에 따라 아동의 조화로운 발달과 성장을 위한 중요한 활동인 놀이와 미술을 결합한 놀이를 통한 미술 교육 프로그램을 제안하고자 한다. 아동의 형태와 도식이 완전히 확립되기 전 단계이자 미술 표현이 가장 유연한 전도식기 아동을 대상으로 놀이를 통한 미술 교육 지도 방법을 이용해 아동의 창의력 발달과 정신적·육체적으로 올바른 성장에 도움을 줄 수 있는 효과적인 교육 프로그램을 개발하고자 하는데 목적이 있다.
본 연구자는 놀이 활동 수업 방식들의 선행 논문과 전문 지식들을 비롯한 다양한 미술 교육 프로그램들을 분석하여 놀이 미술의 동향을 분석하고 미술 표현 발달 단계와 특징에 대해 이해하며 지도안을 계획하였다. 학습지도의 단계는 계획 및 자료 준비, 학습 환경 조성 및 동기 유발, 재료 탐색 및 주의 사항, 놀이 활동 및 표현, 감상 및 평가의 순서로 이루어지게 하였다. 실제 전도식기 아동을 대상으로 놀이를 접목한 미술 수업을 통해 기존의 미술 수업보다 미술을 쉽고 재미있는 놀이로 느끼며 즐길 수 있도록 하며 아동 미술 교육 현장에 적용 가능한 효과적인 지도 방안을 작성하여 제안하였다.
결론적으로 놀이를 통한 미술 교육은 아동에게 즐거움을 주고 정신적 · 육체적으로 올바른 성장에 기여하는 것과 더불어 창의력 신장에 큰 잠재력을 지님을 알 수 있었다. 이에 대한 구체적 활용 방법과 중요성을 알리기 위해 전문적인 교사의 재교육과 지속적 연구가 필요하며 아동들이 다양한 감정을 자유롭게 표현 할 수 있는 놀이 활동을 위해 알맞은 장소와 다양한 재료, 충분한 시간 등을 제공하고 아동들에게 더욱 유익한 프로그램이 될 수 있도록 더욱 자세한 방법으로 교수 · 학습 지도안을 구성하는 노력도 필요하다. 계속적이고 체계적인 놀이를 통한 미술 교육 연구를 통해 결과 중심 교육에서 벗어나 아동들이 놀이를 통한 미술로 조금 더 행복해지기를 바란다.
- Alternative Title
- A study on the Preacher's Art Education Program for Children through Play.
- Alternative Author(s)
- Kim na eun
- Affiliation
- 조선대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 미술교육
- Advisor
- 김익모
- Awarded Date
- 2021-08
- Table Of Contents
- 표 목 차 Ⅲ
그림목차 Ⅳ
국문초록 Ⅵ
ABSTRACT Ⅷ
제 1장. 서 론 1
제 1절 연구의 필요성 및 목적 1
제 2절 연구 내용 및 방법 3
제 2장. 이론적 배경 4
제 1절 아동 미술 교육의 이해 4
1. 아동 미술의 개념 및 의미 4
2. 아동 미술의 특징 및 발달단계 5
3. 전도식기 아동의 미술 교육 필요성 11
제 2절 놀이 및 놀이를 통한 미술교육 13
1. 놀이의 개념 및 유형 13
2. 놀이미술의 개념 및 필요성 19
3. 놀이미술과 사회 정서 발달관계 21
제 3장. 놀이를 통한 미술교육 지도방안 23
제 1절 전도식기 아동을 대상으로 한 놀이를 통한 미술 수업 설계 23
1. 수업설계 23
2. 차시별 수업 계획 25
제 2절 교수 - 학습 지도안 27
1. 주륵주륵 내리는 비 27
2. 꾹꾹 눈 코 입 33
3. 어푸 바닷 속 친구들 39
4. 콩콩콩 놀이터 45
5. 찍어라 콕콕 51
제 4장. 결론 57
참고문헌 59
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교 교육대학원
- Citation
- 김나은. (2021). 놀이를 통한 전도식기 아동 미술 교육 프로그램 연구.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16944
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000499026
-
Appears in Collections:
- Education > 3. Theses(Master)
- Authorize & License
-
- AuthorizeOpen
- Embargo2021-08-27
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.