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편향적 정보인자가 정보처리에 미치는 영향

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Author(s)
김다솔
Issued Date
2021
Keyword
정보디자인, 설득 커뮤니케이션, 설득중심 메시지, 편향적시각화, 편향인자, 정보처리과정. 인지체계 속성
Abstract
This study defined the concept of 'biased visualization' as a type of visualization to emphasize persuasion-driven messages and identified the impact of ‘bias factors’ on the cognition system attributes of information consumer.
Humans tend to persuade others to induce results in their favor. This highlights the importance of methodological research for effective persuasion in various fields. The field of information design is a field of research that explores how complex data is processed into easy-to-understand forms and delivered concisely and clearly. Among them, the study of information visualization methods for effective persuasion is progressing, but the study of visual techniques considering the information processing process of information consumer is insufficient. Therefore, this study analyzed the transmission process of messages and the information processing process of information consumer in persuasion communication in information design. In addition, I analyzed how information bias factors affect information processing process of information consumer in biased visualization of information design. The main findings are as follows. Through the literature study, I looked at the meaning and attributes of persuasion communication in information design and the type of message for persuasion communication and the process of message delivery. Then, I derived the main attributes of the cognition system after analyzing the information processing process of information consumer based on the information processing model. In addition, the concept of biased visualization as a type of visualization to emphasize and convey persuasion-driven messages in information design and the meaning of biased factors as attributes for visual emphasis were defined. Based on this, four biased factors for biased visualization were defined in information design. These are 'immersion bias factors', 'focusing bias factors', 'interference bias factors', and 'masking bias factors'. Through this, I produced experimental stimuli to see how biased factors affect the main attributes of the cognition system. In addition, surveys and interviews were conducted on 20 subjects of experiment who majored in design and were not majoring in design. There are four main findings of this study. First, all biased factors worked effectively to persuade information consumer and improve their understanding. Second, it was found that the subject and background images greatly enhance the attentiveness ability of information consumer. Third, it was identified that bias factors affect the phenomenon of distinguishing information from information consumer. Fourth, it was found that while most bias factors function to improve the understand-ability of information consumer, some bias factors have a relatively lower understand-ability of information consumer. This study can be used as a significant resource for visual research to effectively communicate persuasion-driven messages. Based on this study, I will conduct a study on the correlation between 'biased factors' and 'user information extraction system'.|본 연구는 설득중심 메시지를 강조하여 전달하기 위한 시각화 유형으로서 ‘편향적시각화’의 개념을 정의하고 이에 대한 시각적 강조기법인 편향인자가 정보수용자의 인지체계 속성에 미치는 영향을 파악하였다.
인간은 자신에게 유리한 결과를 유도하기 위해 타인을 설득하려는 경향이 있다. 이로 인해 다양한 분야에서 효과적인 설득을 위한 방법론적 연구의 중요성이 강조되고 있다. 정보디자인 분야는 복잡한 데이터를 이해하기 쉬운 형태로 가공하여 간결하고 명확하게 전달하는 방법에 대해 탐구하는 연구 분야이다. 그 중, 효과적인 설득을 위한 정보 시각화 방안 연구는 진전되고 있지만 정보수용자의 정보처리과정을 고려한 시각적 기법에 대한 연구는 미흡한 실정이다. 따라서, 본 연구는 정보디자인에서 설득 커뮤니케이션에서 메시지의 전달과정과 정보수용자의 정보처리과정을 분석하였다. 또한, 정보디자인의 편향적시각화에서 정보 편향인자가 정보수용자의 정보처리과정에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보았다. 주요 연구내용은 다음과 같다. 문헌연구를 통해 정보디자인에서 설득 커뮤니케이션의 의미와 속성 및 설득 커뮤니케이션을 위한 메시지 유형과 메시지의 전달과정에 대해 살펴보았다. 그 다음, 정보처리모델을 기반으로 정보수용자의 정보처리과정을 분석한 후 인지체계 주요 속성을 도출하였다. 또한, 정보디자인에서 설득중심 메시지를 강조하여 전달하기 위한 시각화 유형으로서 편향적시각화의 개념과 시각적 강조를 위한 속성으로서 편향인자의 의미를 정의하였다. 이를 바탕으로 정보디자인에서 편향적시각화를 위한 편향인자를 네 가지로 제시하였다. 이는 ‘몰입 편향인자’, ‘집중 편향인자’, ‘간섭 편향인자’, ‘차단 편향인자’다. 이를 통해 편향인자가 정보수용자의 정보처리과정 중, 인지체계 주요 속성에 어떤 영향을 주는지 살펴보기 위해 실험자극물을 제작하였고 디자인 전공자 10명, 비전공자 10명의 피험자를 대상으로 설문조사 및 인터뷰를 진행하였다. 본 연구의 주요 발견점은 네 가지로 도출하였다. 첫째, 모든 편향인자는 정보수용자를 설득하고 이해능력을 향상시키는데 효과적으로 작용했다. 둘째, 주제 및 배경이미지는 정보수용자의 유목성을 월등하게 높인다는 것을 발견하였다. 셋째, 편향인자가 정보수용자의 정보를 구별하는 양상에 영향을 미치는 것을 파악하였다. 넷째, 대부분의 편향인자는 정보수용자의 판독능력을 향상시키는 기능을 하지만, 일부 편향인자는 정보수용자의 판독능력을 상대적으로 하락시키는 작용을 한다는 것을 확인할 수 있었다. 본 연구는 설득중심 메시지를 효과적으로 전달하기 위한 시각적 연구의 유의미한 자원으로 활용될 수 있다. 금후에는 본 연구를 기반으로 정보디자인에서 설득중심 메시지를 강조하기 위한 ‘편향인자’와 ‘사용자의 정보인출 체계’ 사이의 상관관계에 대한 연구를 진행하고자 한다.
Alternative Title
The Influence of Biased Information Factors on Information Processing
Alternative Author(s)
Kim, Dasol
Affiliation
조선대학교 창의공학디자인융합학과
Department
일반대학원 창의공학디자인융합학과
Advisor
류시천
Awarded Date
2021-02
Table Of Contents
제 1장 서 론 12
제 1절 연구배경 및 목적 13
제 2절 연구내용 및 방법 15

제 2장 정보디자인에서 설득 커뮤니케이션과 설득을 위한 메시지의 이해 18
제 1절 정보디자인에서 설득 커뮤니케이션의 이해 21
1. 커뮤니케이션의 개념 및 유형 21
2. 설득 커뮤니케이션의 의미와 속성 26
제 2절 설득을 위한 메시지 유형과 메시지의 전달과정 30
1. 설득 커뮤니케이션을 위한 메시지 유형 30
2. 설득중심 메시지의 전달과정 및 필요성 36

제 3장 정보디자인에서 정보처리과정과 인지체계 주요 속성 40
제 1절 정보디자인의 정보전달과정과 정보이해과정 43
제 2절 정보처리모델에 따른 인지체계 주요 속성 47
1. 정보디자인의 정보처리모델 47
2. 정보처리과정의 인지체계 주요 속성 49

제 4장 정보디자인에서 정보의 편향적시각화와 편향인자 55
제 1절 정보디자인의 편향적시각화 및 정보 편향방법 58
1. 설득을 위한 정보의 편향적시각화 58
2. 편향적시각화를 위한 정보 편향방법 61
제 2절 정보디자인의 정보 편향인자와 편향인자 속성 69

제 5장 편향적 정보인자가 정보처리과정에 미치는 영향 분석 85
제 1절 연구문제 및 가설 87
제 2절 실험자극물 제작 및 설문지 설계 90
1. 정보 편향인자를 활용한 실험자극물 제작 90
2. 정보 편향인자를 활용한 정보디자인 사례가 정보수용자의 정보처리과정에 미치는 영향 설문지 설계 101
3. 설문대상 및 설문방법 109
제 3절 실험연구 결과 및 분석 110

제 6장 결 론 120
제 1절 연구의 주요 발견점 121
제 2절 연구의 시사점 및 제한점 123
제 3절 금후 연구 과제 123

참고문헌 124

국문초록 130

부록 132
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
김다솔. (2021). 편향적 정보인자가 정보처리에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16921
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000360069
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2021-02-25
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