전통시장 활성화를 위한 청년상인의 참여인식에 관한연구
- Author(s)
- 전희정
- Issued Date
- 2021
- Keyword
- 전통시장, 청년상인, 시장활성화, 1913송정역시장
- Abstract
- 본 연구는 전통시장에 대한 인식 및 관심 정도, 1913송정역시장 활성화 내용의 중요성과 경쟁력, 1913송정역시장 활성화를 위한 필요사항, 청년상인 점포 활성화를 위한 필요 및 장애요인, 청년상인의 점포 발전 가능성에 대한 인식, 청년상인 창업이 전통시장 활성화에 미치는 직·간접적 효과이며, 설문분석 결과를 바탕으로 청년상인들이 전통시장에 대해 어떻게 인식하고 있고, 활성화를 위해 무엇이 필요하다고 인식하고 있는지를 다음과 같이 정리할 수 있다. 첫째, 청년상인의 전통시장 활성화에 대한 인식과 관심 정도를 분석한 결과 전반적으로 1913송정역시장 활성화 필요성에 대한 인식 정도는 매우 높게 나타났다. 둘째, 청년상인들이 전통시장 활성화를 위해 중요하게 생각하는 요인들은 무엇이며 경쟁력 강화를 위해 필요한 요소들은 무엇인지를 분석한 결과, 1913송정역시장 활성화를 위해 상품품질의 수준, 서비스의 차별화, 상품가격의 경쟁력, 점포 및 상품의 홍보, 접근성 및 교통의 편리성, 먹고·놀고·즐기는 체험, 다양한 이벤트, 가격행사, 정부 및 지자체 지원 및 관심에서는 높게 나타난 반면 시설의 현대화에 대한 필요성의 인식은 상대적으로 낮은 것으로 나타났다. 셋째, 청년상인들이 전통시장 활성화를 위해 필요하다고 생각하는 사항에 대해서는 차별화된 상품, 다양한 행사, 홍보 및 마케팅 등 매우 중요하다고 인식하고 있었다. 넷째, 청년상인 점포 활성화를 위한 추진의향과 장애요인을 분석한 결과 소비자에 대한 정보 부족, 판매촉진을 위한 마케팅 부족, SNS 등 홍보 부족, 친절 등 서비스 부족으로 인식하고 있었다. 다섯째, 청년상인 창업이 전통시장 활성화에 미치는 기대효과에 대한 인지도 및 이미지 향상, 매출 활성화, 지역경제 활성화, 청년고용창출 등 각 항목별에 미치는 영향은 전반적으로 높은 것으로 인식하고 있었다. 연구결과 전통시장 활성화에 청년상인의 창업이 직·간접적으로 긍정적 효과를 가져왔으며 무엇보다도 ‘청년상인’ 창업이 전통시장의 이미지를 개선하고 개성 있는 창업브랜드 역할과 청년고용창출의 중요 요소로서 역할을 하고 있다고 평가된다. 하지만 앞으로의 지속 가능한 발전을 기대하기 위해서는 개선해야 할 부분도 많음을 청년상인들은 인식하고 있었다. 최종적으로 1913송정역시장의 지속적 발전 가능성은 청년상인들이 중요하다고 인식하고 있는 문제점들을 어떻게 긍정적으로 해결하느냐가 가장 중요한 관건이라고 판단된다.| This study began with the awareness that traditional markets, which have a long tradition and history, have declined due to rapid industrialization, economic growth, and changes in the distribution structure, and that measures to revitalize them are needed as competitiveness day by day.
The study drew attention to the "1913 Songjeong Station Market Youth Merchants Startup Support Project," which was conducted in 2015 as a way to revitalize the traditional market by the government, and is to explore whether the start-up of young merchants affected the market revitalization.
As a result, a survey was conducted and analyzed on the positive effects of young merchants' participation in the market and their perceptions, who emerged as one of the main agents to the revitalization of traditional markets.
Based on the analysis results, it can be summarized as follows what young merchants perceive as necessary to revitalize the traditional market.
First, the analysis of the level of awareness and interest in the revitalization of the traditional market by young merchants showed that the level of awareness of the need for the revitalization of the traditional market and the 1913 Songjeong Station Market was very high, and it was recognized that the 1913 Songjeong Station Market was higher than other traditional markets in terms of development potential.
Second, we analyzed what factors young merchants consider important in revitalizing traditional markets and what factors are needed to strengthen their competitiveness.
As a result, awareness of the level of product quality, service differentiation, competitiveness of commodity prices, publicity of stores and products, accessibility and convenience of transportation, experience of eating, playing, and enjoying various events, price events, government and local governments, and the need for interest were high, but awareness of the need for modernization of facilities was judged to be low.
Third, young merchants recognized that differentiated products, various events, public relations and marketing were very important for the need to revitalize the traditional market.
Fourth, as a result of analyzing the intent and obstacles to vitalize the stores of young merchants, they recognized the lack of information about consumers, lack of marketing to promote sales, lack of public relations such as SNS, lack of services such as kindness, and poor conditions in the market as problems.
Fifth, it was recognized that the impact of youth merchant start-ups on each item, such as improving awareness and image, boosting sales, revitalizing the local economy, and creating jobs for young people, was generally high. Finally, the most important key to the 1913 Songjeong Station market is how to solve the problems they perceive as important.
- Alternative Title
- A study on the Perception of Young Merchants for the Rivitalizacion of Traditional Market
- Alternative Author(s)
- Jeon HeeJung
- Affiliation
- 조선대학교 대학원 문화학과
- Department
- 일반대학원 문화학과
- Advisor
- 송선기
- Awarded Date
- 2021-02
- Table Of Contents
- 제1장 서론 1
제1절 연구의 개요 1
1. 연구의 배경 1
2. 연구의 목적 및 범위 3
3. 연구의 흐름도 4
제2장 이론적 고찰 6
제1절 전통시장에 대한 개괄적 탐구 6
1. 전통시장의 개념 및 범위 6
2. 전통시장의 기능과 특성 7
3. 광주광역시 전통시장의 현황 10
4. 1913송정역시장의 현황 12
5. 1913송정역시장의 청년상인 창업 현황 14
6. 1913송정역시장의 변화와 발전과정 21
7. 전통시장 활성화의 필요성 22
제2절 전통시장 지원 23
1. 전통시장 지원정책 23
2. 전통시장 지원사업 24
3. 1913송정역시장 지원사업 26
제3절 연구대상지 분석 27
1. 대상지 선정 기준 27
2. 대상 시장의 현황 28
제4절 선행연구 및 파악 분석 29
제3장 연구방법 39
제1절 변수의 조작적 정의 39
1. 청년상인 39
2. 인식 39
제2절 분석방법 40
1. 조사대상 40
2. 설문의 구성 41
제3절 연구문제 42
제4장 연구결과 44
제1절 예비연구 결과 44
1. 응답자의 특성 44
2. 전통시장에 대한 인식 및 관심 정도 45
3. 1913송정역시장에 대한 인식 및 관심 정도 49
4. 1913송정역시장 청년상인에 대한 인식 및 관심 정도 52
5. 예비연구에 대한 결과분석 55
제2절 본연구 결과 56
1. 응답자의 특성 56
2. 전통시장 활성화에 대한 청년상인의 인식 및 관심 정도 57
3. 1913송정역시장 활성화에 대한 내용의 중요성과 경쟁력 60
4. 1913송정역시장 활성화를 위한 필요사항 64
5. 청년상인 점포 활성화를 위한 필요 및 장애요인 65
6. 청년상인 점포 활성화를 위한 추진의향 66
7. 청년상인 창업이 점포 활성화에 미치는 효과 67
제5장 결론 69
참고문헌 72
부록 1. 전통시장 인지도에 관한 설문지 76
부록 2. 청년상인의 인식과 기대효과에 관한 설문지 80
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교 대학원
- Citation
- 전희정. (2021). 전통시장 활성화를 위한 청년상인의 참여인식에 관한연구.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16913
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000358396
-
Appears in Collections:
- General Graduate School > 3. Theses(Master)
- Authorize & License
-
- AuthorizeOpen
- Embargo2021-02-25
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.