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베트남 소비자의 한국 인터넷 쇼핑몰 만족도, 충성도, 재구매 의도에 관한 실증적 연구

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Author(s)
이제홍
Issued Date
2018
Keyword
인터넷 쇼핑몰 e-비즈니스 BtoC 구매 만족도 고객 충성도 SNS 이용자 Internet shopping mall e-business BtoC purchase satisfaction customer loyalty SNS users
Abstract
베트남의 인터넷 쇼핑몰은 미국, 한국 등 자본주의 국가의 e-비즈니스가 B2C, B2B 등에서 출발한 것과 마찬가지로 인터넷 쇼핑몰 발전에서부터 시작하였다. 아직 베트남의 경우 인터넷을 이용한 쇼핑몰에 발전 \이 늦은데다 결제, 배송, 정보제공, 고객서비스 등의 인프라가 미흡하여 발전해 오고 있다. 본 연구는 베트남 소비자를 대상으로 한국 인터넷 쇼핑몰에서 제공하는 상품가격, 상품품질, 상품다양성, 제공서비스, 그리고 고객요구 서비스가 만족도에 미치는 영향과 만족도가 고객충성도에 미치는 영향과 재구매 의도에 미치는 영향을 분석하여, 한국 인터넷 쇼핑몰 발전에 기여하고, 학술적 가치 높이고자 연구하였다. 본 연구 결과, 베트남 소비자는 한국 쇼핑몰의 구성요인인 상품가격, 상품품질, 제공서비스, 그리고 고객요구 서비스가 만족도에 정(+)의 영향을 미치고 있으며, 구매 만족도는 고객 충성도에 유의한 영향을 미치고 또한 고객 충성도는 재구매 의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타난 반면, 상품다양성 요인은 만족도에 역의 관계를 미치고 있다. 베트남 소비자는 한국 쇼핑몰의 상품 다양성 측면에서 만족도가 미치지 못하는 것으로 분석되었다. 이는 전반적으로 한국 인터넷 쇼핑몰이 베트남 소비자에게 만족할만한 요인이 있다는 것이다.
The Internet shopping mall in Vietnam started from the development of the Internet shopping mall just as the e-business of the capitalist countries such as the US and Korea started from B2C and B2B.In Vietnam, the development of Internet shopping malls is slow and the infrastructures such as payment, delivery, information provision, and customer service are not sufficiently developed. The purpose of this study is to investigate the effect of product price, product quality, product diversity, service and customer satisfaction on customer loyalty and its effect on repurchase intention in Korean internet shopping mall. And contributed to the development of the Korean Internet shopping mall. As a result of this study, it is found that the consumer of Vietnam has a positive effect on the satisfaction of the commodity price, commodity quality, provision service, and customer demand service which are constituents of Korean shopping mall, and purchase satisfaction has a significant effect on customer loyalty. In addition, customer loyalty has a positive (+) effect on repurchase intention, while product diversity has an inverse relationship with satisfaction. Vietnamese consumers are not satisfied with the product diversity of Korean shopping mall. In general, the Korean Internet shopping mall is a satisfactory factor for Vietnamese consumers.
Alternative Title
An Empirical Study on Satisfaction, Loyalty, and Repurchase Intention of Korean Internet Shopping Mall in Vietnam Consumers
Alternative Author(s)
Je-hong Lee
Publisher
조선대학교 지식경영연구원
Citation
이제홍. (2018). 베트남 소비자의 한국 인터넷 쇼핑몰 만족도, 충성도, 재구매 의도에 관한 실증적 연구, 기업과 혁신연구 | Vol.41, No.1 p.59 ~ p.74
Type
Laboratory article
ISSN
2005-2480
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16889
http://www.chosun.ac.kr/user/indexSub.do?codyMenuSeq=52580420&siteId=kbr&dum=dum&boardId=293168&page=1&command=view&boardSeq=293176
Appears in Collections:
2018 > Vol.41, No.1
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