CHOSUN

COVID-19가 교육에 미친 영향

Metadata Downloads
Author(s)
김지영
Issued Date
2021
Keyword
COVID-19, 사교육 의존, 학업성취도 격차, 비대면 수업, 원격수업 도입
Abstract
COVID-19, which occurred in 2019, terrified the world in 2020 and made non-face-to-face life common. In order to prevent infection, public education institutions restricted school attendance and replaced face-to-face classes with distance classes. The private education market has also changed to non-face-to-face education in accordance with the COVID-19 situation. However, anxiety about the effects of non-face-to-face education made him hesitate to switch to the non-face-to-face method. Although there were concerns about having to adopt a new method of education, the private education market accepted non-face-to-face education in the context of COVID-19, which is also a matter of survival. These changes in the educational environment were the cause of the test takers' anxiety. As a result, the demand for private education increased in various ways. Several people predicted that the demand for private tutoring would decline early in the COVID-19 situation, but it actually increased. I am curious about the cause of the unexpected result.
This study attempted to determine the impact of COVID-19 on private education by investigating in-depth the changes that appeared in the private education market after COVID-19. Accordingly, this researcher selected 9 private education providers with private education experience and 4 private education consumers, a total of 13 participants. In-depth individual interviews were conducted on the changes in private education and experiences as providers and consumers of private education after COVID-19. As a result of analyzing the collected data, the effects of COVID-19 on private education are as follows. As the number of days for attendance due to COVID-19 and the prolonged non-face-to-face classes in public education due to online education increased, students' freedom of study time increased. The gap between parental education, economic power, and student's academic willingness to increase the degree of freedom of learning is further strengthened by expanding the amount of learning through private education. Increased. In addition, the anxiety sentiment of the consumer's infection affected private education by halting private education, which was judged not to have a major impact on the entrance exam, but it caused a conflict that could not be stopped for private education in major subjects related to entrance examination. The prolonged period of COVID-19 has provided a non-face-to-face teaching situation for private education beyond public education, and private education providers are seeking to introduce distance classes to transition from face-to-face classes to non-face-to-face classes. As such, COVID-19 is having a large and small impact on private education.
This study will understand the effects of COVID-19's long-term or new infectious diseases on the private education market and changes in perception of private education.In addition, private education and public education are in a complementary position, so it will be able to provide implications for the direction of public education.| 2019년 발생한 COVID-19는 2020년 전 세계를 공포로 몰아넣고, 사회적 동물인 인간의 비대면 생활을 보편화시켰다. 공교육 기관은 감염 방지를 위해 등교를 제한하고 원격수업으로 대면 수업을 대체하였다. 사교육 기관 또한 COVID-19 상황에 맞춰 비대면 교육으로 전환하였다. 그러나 비대면 방식의 교육에 대한 불안감은 비대면 방식으로의 전환을 주저하게 만들었다. 새로운 교육 방식에 대한 불안이 있었지만, 생존의 문제를 고민하게 만든 COVID-19 상황에서 사교육 시장은 비대면 교육을 수용하였다. 이러한 교육 환경의 변화는 수험생의 불안을 가중시키는 원인이 되었다. 그 결과는 사교육 수요는 다양한 방식으로 증가하였다. 대부분의 사람들은 COVID-19가 확산되자 사교육 수요가 줄어들 것으로 예상하였으나 실제로는 증가한 것이다. 예상과 다른 결과가 나온 원인을 알아보고자 하는 것이 본 연구의 출발점이었다.
본 연구는 COVID-19 이후, 사교육 시장에 나타난 변화를 심층적으로 조사하여 COVID-19가 사교육에 미친 영향을 확인하고자 하였다. 본 연구자는 사교육 경험이 있는 사교육 공급자 9명과 사교육 수요자 4명, 총 13명을 연구 대상자로 선정하였다. COVID-19 이후의 사교육 공급자와 수요자로서의 경험과 사교육 변화에 대해 심층적인 개별 면담을 실시하였다. 면담 자료를 분석한 결과, COVID-19가 사교육에 미친 영향은 다음과 같았다. COVID-19로 인한 등교 제한과 온라인 교육으로 비대면 수업이 장기화될수록 학생들의 학습시간 자유도는 증가하였다. 부모의 교육열과 경제력, 학생의 학업 자발성 등의 차이로 자유도가 높아진 학습 시간을 사교육을 통한 학습량 확대로 교육을 강화한 유형과 학생의 선택에 맞겨 자유롭게 방치한 유형의 학업성취도 차이는 COVID-19 이전보다 확대되었다. 또한 감염에 대한 불안 심리는 입시에 큰 영향을 주지 못하는 교과목은 사교육 중단으로, 입시에 영향을 주는 주요 과목은 사교육을 중단하지 못하는 양상으로 나타났다. COVID-19의 장기화는 공교육을 넘어 사교육에도 비대면 수업을 강요하였고, 사교육 공급자들은 대면 수업에서 비대면 수업으로 전환하기 위해 원격수업을 도입하고 있다. 이렇듯 COVID-19는 공교육은 물론이고 사교육에도 크고 작은 영향을 미치고 있다.
본 연구를 통해 COVID-19의 장기화, 또는 새로운 범유행 감염병이 사교육 시장에 미칠 영향으로 인해서 사교육 시장에 나타난 인식 변화를 파악할 수 있다고 판단한다. 따라서 본 연구는 사교육 공급자가 참고해야 할 자료로 충분한 가치가 있다고 할 수 있다. 나아가 사교육과 공교육은 상보적 위치에 있기 때문에 공교육의 방향에 대해서도 시사점을 제공할 수 있을 것이다.
Alternative Title
The Impact of COVID-19 on Education: Focused on private tutoring
Alternative Author(s)
Kim, Jiyoung
Affiliation
조선대학교 문화학과
Department
일반대학원 문화학과
Advisor
이승권
Awarded Date
2021-02
Table Of Contents
제 1 장 서론 1
제 1 절 연구 배경 및 필요성 1
제 2 절 연구 문제 3
제 3 절 용어 정리 4
제 4 절 연구의 제한점 6

제 2 장 이론적 배경 7
제 1 절 우리나라 교육계 현황 7
1. 우리나라 교육의 종류 7
2. 우리나라 사교육 현황 9
제 2 절 COVID-19의 영향 22
1. COVID-19의 특징 22
2. COVID-19와 교육 25
제 3 절 교육 패러다임의 변화 27
1. 4차 산업혁명 28
2. e-러닝과 u-러닝의 보급 30
3. 언택트 시대의 교육 32

제 3 장 연구방법 37
제 1 절 질적 연구방법으로서의 심층인터뷰 37
제 2 절 연구자의 위치 39
제 3 절 연구 참여자 선정 40
제 4 절 자료 수집 41
제 5 절 자료 분석 44

제 4 장 연구 결과 46
1. 자율학습시간 증가에 따른 학업성취도의 격차 증가 46
2. 감염에 대한 불안 심리와 사교육 선택의 갈등 54
3. 대면 수업에서 비대면 수업 전환을 위한 원격수업 도입 60
4. 연구 범주에 포함되지 않은 변화 67

제 5 장 결론 69
제 1 절 연구결과의 요약 69
제 2 절 연구의 시사점 71

참고문헌 73
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
김지영. (2021). COVID-19가 교육에 미친 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16835
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000360031
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2021-02-25
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.