CHOSUN

학생운동선수의 학습권-폭력 인권 침해에 관한 문화기술적 사례 연구

Metadata Downloads
Author(s)
김류경
Issued Date
2021
Abstract
본 연구는 학생운동선수의 학습권, 폭력권 침해실태에 대해 문화기술적으로 분석하였으며, 학생운동선수의 인권문제 실태에 대한 개선방안을 제공하고자 하였다. G광역시 C대학교에 재학 중인 학생운동선수 6명을 대상으로 심층면담을 진행하였으며, 심층면담 자료는 녹취 및 전사하였다.
본 연구의 결과, 첫째, 학습권의 경우, 중·고등학교 학생운동선수들을 위한 e-school 운영 사업, 대학 학생운동선수들은 2017학년도부터 직전 2개 학기 평점평균이 CO이상 되는 학생선수에 제한하여 U-리그, KUSF 출전을 허용 등과 같은 사업 및 규정을 통해 학생 운동선수들에 대한 학습권 확보가 활발히 이루어지고 있다. 또한 올해부터는 모든 대학은 체육특기자들을 모집 시 초·중·고 학생선수 학습권 보장제 도입에 따라 학생부 반영 및 반영비율과 평가기준을 입시 모집요강에 명확히 공개해야 한다고 선포한 것으로 보아 학생운동선수들의 학습권 피해를 줄이고 학생운동선수들이 운동뿐만 아니라 학업의 중요성을 깨닫을 수 있도록 다양한 제도적, 행정적 방안이 개선되고 확대되어야 할 것이다.
둘째, 폭력권의 경우 스포츠윤리센터를 통해 운동선수들의 인권피해를 투명하고 신속하게 조사하여 조치를 취할 수 있도록 해야 하며, 선수, 학부모, 학교 관계자, 동료 등 남녀노소 누구나 피해 신고에 대한 불안감을 느낄 수 있으므로 익명으로 신고가 가능한 온라인 신고센터 또한 활발히 운영되어 인권피해 문제를 철저히 조사할 수 있도록 해야 한다. 마지막으로 우리나라 헌법 제정처럼 국가와 정부, 국회가 선뜻 나서 스포츠기본법 제정을 나서며 국민들 또한 법을 제정함으로써 체육계에 대해 더 깊은 관심을 가질 수 있도록 해야 할 것이다.
셋째, 인권교육 방안으로 더 이상 학생들을 대상으로 영상시청을 통한 인권교육이 아닌 인권전문 양성하여 대면 스포츠윤리교육을 실시하여야 할 것이며, 무엇보다도 현재 코로나바이러스(코로나-19) 상황에 맞춰 인권 전문 강사를 초빙해 Untact 시대에 맞춰 ZOOM(비대면 온라인 화상연수)를 통한 지도자의 인권교육과 지도자의 자질함양 및 역량 강화 연수를 실시하고 상황이 완화될 시 대면 지도자 인권교육이 도입되어야 할 것이다.
넷째, 이러한 인권문제를 해결이 된다면 중도 탈락하는 선수들이 줄어들며, 학생운동선수는 더 넓은 미래를 설계할 수 있다. 따라서 학생운동선수들이 본인들의 역량을 살릴 수 있는 진로를 탐색하고 선택할 수 있도록 다양한 교육적 지원이 필요하며 대학에서는 학생운동선수를 위한 진로교육이 도입되어야 할 것이며, 무엇보다도 전문체육선수 일자리 지원, 진로탐색 기회 등 체육계의 적극적인 지원이 이루어져야 할 것이다.
이와 같은 개선방안이 해결된다면 학생운동선수 및 체육계의 인권 문제가 해소되어 스포츠인권 문화가 더 발전할 수 있을 것이며 학생운동선수의 인권 문제에 대해 더 구체적이고 제도적인 해결책을 마련하기 위한 기초자료를 제공하는 많은 후속 연구가 필요하다.|The purpose of this study is to analyze the situations of violating the right to learn and violence in student-athletes from an ethnographic view and provide methods to improve their human rights problems. An in-depth interview was conducted with six student-athletes attending C University located in G Metropolitan City and the interview data were transcribed. The results are as follows.
First, the right to learn of student-athlete has been actively guaranteed through various projects or regulations. For example, the e-school project is operated for middle and high school student-athletes and participation in U-League and KUSF is limited to college student-athletes who obtained GPA CO or higher in previous two semesters from 2017. In addition, since this year, all colleges should clearly publish the reflection and percentage of school records and the standards of evaluation in the admission requirements in accordance with the introduction of the guarantee system of the right to learn in receiving applications for elementary, middle, and high school student-athletes. Thus, it is necessary to improve and extend diverse institutional and administrative methods in order that student-athletes can reduce the damage of the right to learn and perceive the importance of study as well as athletics.
Second, regarding to violence, student-athletes’ damage of human rights should be transparently and rapidly investigated to take a step through the sports ethics center. As student-athletes, parents, school staff, or peers feel anxious about the report of damages, an on-line report center to anonymously report should be actively operated to thoroughly investigate human rights problems. Moreover, a state, a government, and the National Assembly should take the lead in making a framework act on sports in order that people are concerned about the sports society.
Third, human rights education should train human rights experts rather than show a video to students for better face-to-face education for sports ethics. In particular, in the situation of COVID-19, it is necessary to invite a professional lecturer in human rights and give teachers human rights education and training for quality development and empowerment via Zoom(online training). In addition, face-to-face education for human rights should be provided for teachers when the situation eases.
Fourth, when human rights are solved, the student-athlete dropout will decrease and student-athletes can design a broader future. Accordingly, various educational supports are required for student-athletes to explore and select the career which demonstrates their ability. Moreover, colleges should introduce career education for student-athletes. In particular, the sports society should actively give supports such as the support of professional player jobs and opportunities to explore a career.
When these improvement methods are solved, human rights problems will be settled and sport human rights will be developed in student-athletes and the sports society. Further researches are necessary to provide basic data to prepare more concrete and institutional solutions for the human rights problems of student-athletes.
Alternative Title
An Ethnographic Case Study on the Violation of the Right to Learn-Violence in Student-Athletes
Alternative Author(s)
Kim, Ryu Kyeong
Department
교육대학원 체육교육
Advisor
김옥주
Awarded Date
2021-02
Table Of Contents
I. 서 론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구 목적 4
3. 연구 문제 5
4. 연구의 제한점 5
5. 용어의 정의 6
1) 학생운동선수 6
2) 인권 6
3) 스포츠 인권 6
4) 폭력 7

Ⅱ. 선행연구 고찰 8
1. 학생운동선수에 관한 연구 8
2. 학생운동선수 문화에 관한 연구 8
3. 인권 침해 관련 연구 9
4. 인권 교육 관련 연구 10
5. 학생운동선수의 인권 실태 및 인식관련 연구 11
6. 학생운동선수의 인권보호 방안 관련 연구 12
7. 문화기술적 연구 13

Ⅲ. 연구 방법 14
1. 문화기술적 연구 14
2. 연구 설계 15
1) 연구 기간 15
2) 연구 절차 15
3. 연구 참여자 15
4. 자료 수집 17
5. 자료 분석 18
1) 문헌 자료 및 사례 기록 분석 18
2) 귀납적 범주 분석 19
6. 연구의 진실성 및 윤리성 20
1) 구성원 간의 검토 21
2) 동료 연구자의 조언과 지적 21
3) 트라이앵귤레이션(다각도 측정법) 21

Ⅳ. 학생운동선수로의 라이프 스토리 23

Ⅴ. 학생운동선수의 학습권-폭력권 침해 실태 25
1. 학생운동선수의 학습권 침해실태 25
1) ‘너는 운동부니까’라는 특별대우 25
2) 학업과 운동 사이에서의 혼란 27
2. 학생운동선수의 폭력권 침해 실태 30
1) 합숙 생활 내 선, 후배 간 위계질서 30
2) 폭력의 대물림 및 폭력효과 31

Ⅵ. 학생운동선수의 인권교육 경험 35

Ⅶ. 학생운동선수의 인권 개선 방안 37
1. 학습권 37
2. 폭력권 39
3. 체계적인 인권교육 40
4. 대학 학생운동선수의 미래설계 방향 41

Ⅷ. 결론 및 제언 43
1. 결론 43
2. 제언 44

참고문헌 45

부록 48
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
김류경. (2021). 학생운동선수의 학습권-폭력 인권 침해에 관한 문화기술적 사례 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16755
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000361962
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2021-02-25
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.