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퍼스널 트레이닝 센터 선택속성의 중요도-만족도 분석

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Author(s)
김아솔
Issued Date
2021
Keyword
퍼스널 트레이닝, 퍼스널 트레이닝 센터, 선택속성, IPA분석, 중요도-만족도 분석
Abstract
본 연구는 퍼스널 트레이닝 센터를 이용 중인 회원들이 퍼스널 트레이닝 센터를 선택할 때 중요하게 생각하는 중요도는 무엇이며, 실제 퍼스널 트레이닝 센터를 이용 후 또는 이용과정에서의 만족도를 알아보는데 있다. 이를 통하여 향후 많은 퍼스널 트레이닝 센터들의 문제점 및 타 센터와의 심한 경쟁 속에서 보다 성장하고 발전할 수 있는 중요한 기초자료를 제공하는데 목적을 두고 있다.
본 연구의 목적을 달성하기 위해 G지역에 위치한 퍼스널 트레이닝 센터 회원들을 연구대상으로 선정하여 총 274부의 설문지를 배부하였고 수집한 자료 중 불성실한 응답 및 누락되어 설문지의 신뢰성이 떨어지는 14부를 제외한 260부의 유효표본을 이용하여, SPSS ver 24.0 통계프로그램을 사용하여 신뢰도분석(Cronbach's α), 빈도분석(frequency analysis)과 탐색적 요인분석(exploratory factor analysis), 상관관계, 차이검증 그리고 IPA(Importance Performance Analysis)등 다양한 기법을 실시하여 다음과 같은 결론을 도출하였다.

첫째, 퍼스널 트레이닝 센터 선택속성의 중요도와 만족도 간의 차이검증을 실시한 결과, 선택속성의 하위요인인 지도자, 프로그램, 프로모션, 편의성, 운동시설 모두 통계적으로 유의한 차이가 나타났다(p<.01). 이는 퍼스널 트레이닝 센터 선택속성에 대한 중요도를 만족도보다 우선시하고 만족도 보다 중요도를 먼저 생각하고 있는 것으로 나타났다.

둘째, 퍼스널 트레이닝 센터 선택속성의 중요도-만족도에 대한 IPA기법을 적용한 결과 제 Ⅰ사분면인 중요도∙만족도가 모두 높은 상태로 현상유지, 지속유지영역에는 수업시간 예약 및 약속이행, 프로그램의 다양성, 참여자의 맞춤형 프로그램 적용, 참여자의 수준별 프로그램 적용, 회비의 다양한 할인혜택, 가격의 적정성, 타 센터비교 가격적정성, 락커 구비 및 청결상태, 샤워장 청결성, 운동시설의 안정성, 운동기구의 청결성, 운동기구의 관리상태의 속성이 포함되어 있다. Ⅰ사분면에 프로그램, 프로모션, 운동시설의 각 3개 항목이 포함되어 있는 만큼 PT센터 회원들은 센터의 시설과 다양한 프로그램 및 이벤트 활동에 대한 중요도와 만족도 모두 다른 요인들에 비해 상대적으로 높은 값을 나타내므로 PT센터에서 계속적으로 유지하며 신경 써야 할 요인으로 판단된다.

셋째, 제 Ⅱ사분면은 중요도는 높지만 만족도가 낮은 속성으로 집중개선지향영역에는 지도자의 전문지식, 지도자와의 상호작용, 화장실의 청결성의 속성이 포함되어 있다. 이는 주의해야할 항목이며 이러한 결과를 통하여 운영 전략에 있어 지도자의 자질과 화장실의 청결작업에 우선적으로 개선할 수 있도록 신경 쓰면서 운영을 한다면 회원들의 만족도는 크게 향상될 것으로 판단된다.

넷째, 제 Ⅲ사분면은 중요도∙만족도가 모두 낮은 열등순위영역에서는 지도자의 자격증 유무, 지도자의 주요경력, 주,월,년 단위의 정확한 목표제공, 센터의 이벤트 활동, 센터 홍보 및 정보제공체계, 주차 편의성, 기구의 다양성, 운동시설의 공간적정성의 속성이 포함되어 있다. 이는 저 우선순위항목이며, 저 우선순위항목이라고 해서 무시하여 지나칠 요인이 아니라 이 항목을 살려서 PT센터 운영에 기본적인 운영지침으로 취급하고 차별화된 전략을 통하여 마케팅 효과를 보아야 한다고 판단된다.

다섯째, 제 Ⅳ분면은 중요도는 낮지만 만족도가 높은 속성으로 과잉노력지양영역에는 지도자의 친절도, 수업인원 구성의 적정성, 샤워장의 적정온도, 실내온도와 실내공기의 속성이 포함되어 있다. 이는 마케팅 활용을 집중적으로 사용하기에는 중요함이 떨어지지만 회원들의 편의성과 만족도를 높이기 위하여 현재상태 보다 더 유지와 관리는 반드시 필요할 요인으로 판단된다.|The purpose of this study is to examine the importance of selecting a personal training(PT) center and satisfaction at the use of a PT center perceived by members. Moreover, this study aims to provide important basic data for investigating problems of PT centers and growing and developing in sharp competition with other PT centers.
To this end, the target group of this research was members who participated in the PT center located in the G area. A total of 274 questionnaires were distributed and 260 were sampled, except for 14 cases that were deemed insincere or unreliable in response. The SPSS ver 24.0 program was applied and frequency analysis, reliability analysis(Cronbach's α), exploratory factor analysis, correlation and difference tests, and IPA(Importance Performance Analysis) were used. Finally, the following conclusions were drawn.
First, the difference test between importance and satisfaction in the determinant factors for selecting a PT center was conducted. There was a statistically significant difference in all sub-factors of determinant factors for selection, that is, coach, program, promotion, convenience, and sport facilities(p<.01). It suggested that importance took precedence of satisfaction in the determinant factors for selecting a PT center.
Second, IPA was applied to the importance-satisfaction of determinant factors for selecting a PT center. As a result, both importance and satisfaction were high in the quadrant I. The area of the maintenance of status quo and continuance included such attributes as class hour reservation, appointment fulfillment, variable programs, participant’s application to customized programs, participant’s application to level-specific programs, various discount benefits of fee, appropriateness of price, appropriateness of price compared with other centers, locker and cleanliness, clean shower room, stable sport facilities, clean sport equipment, and management conditions of sport equipment. The quadrant I included three items of program, promotion, and sport facilities and showed relatively higher values of importance and satisfaction at center facilities and various programs and event activities than other factors by members. Therefore, PT centers should continuously maintain and pay attention to these attributes.
Third, importance was high but satisfaction was low in the quadrant II. This area of intensive improvement included coach’s professional knowledge, interaction with a coach, and clean toilet. They are attributes to pay attention. Based on the results, if PT centers first consider the improvement of coach’s quality and a clean toilet in operation strategy, members’ satisfaction will be greatly improved.
Fourth, the quadrant III was a low-priority area with low importance and satisfaction. The attributes included coach’s qualification, coach’s career, providing exact goals in the weekly, monthly, yearly unit, center’s event activities, center’s PR and information system, convenient parking, various equipment, and appropriate space of sport facilities. Although they were low-priority attributes, they should not be ignored and should be treated as a basic guidance to operate a PT center. For this, a marketing effect through differentiated strategies is necessary.
Finally, importance was low but satisfaction was high in the quadrant IV. This area of avoiding excess efforts included kindness, appropriate member of class, appropriate temperature of a shower room, room temperature, and interior air. Although these attributes are not important to be applied as intensive marketing, they should be more carefully managed and maintained than the present to enhance members’ convenience and satisfaction.
Alternative Title
The Importance-Satisfaction Analysis of Selection Attributes of a Personal Training Center
Alternative Author(s)
Kim Ah Sol
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 체육교육
Advisor
백승헌
Awarded Date
2021-02
Table Of Contents
ABSTRACT

Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구 목적 5
3. 연구 문제 5
4. 연구 가설 6
5. 연구의 제한점 9
6. 용어의 정의 10

Ⅱ. 연구 방법 11
1. 연구대상 11
2. 조사도구 13
3. 조사절차 15
4. 자료처리방법 16
5. 설문지의 타당도 및 신뢰도 17
1) 선택속성의 중요도에 대한 타당도 검증 17
2) 선택속성의 만족도에 대한 타당도 검증 19
3) 설문지의 신뢰도 21
4) 선택속성의 중요도 상관관계 분석 22
5) 선택속성의 만족도 상관관계 분석 23

Ⅲ. 연구 결과 24
1. 지도자의 IPA 매트릭스 분석 24
2. 프로그램의 IPA 매트릭스 분석 25
3. 프로모션의 IPA 매트릭스 분석 26
4. 편의성의 IPA 매트릭스 분석 27
5. 운동시설의 IPA 매트릭스 분석 28
6. 선택결정요인의 IPA 매트릭스 분석 29

Ⅳ. 논의 31

Ⅴ. 결론 및 시사점 42
1. 결론 42
2. 시사점 44

Ⅵ. 제언 46

참고문헌 47

설문지 52
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
김아솔. (2021). 퍼스널 트레이닝 센터 선택속성의 중요도-만족도 분석.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16753
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000361701
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2021-02-25
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