CHOSUN

통합교육에 필요한 장애유아 적응기술에 대한 특수교사와 일반교사의 인식비교

Metadata Downloads
Author(s)
조형선
Issued Date
2021
Abstract
The present study examined the perceptions of special education teachers and general education teachers on the adaptive skills required for the inclusive education of children with disabilities. By comparing the perceptions of both groups according to teacher variables, this study aimed to help educators achieve inclusive education for children with disabilities.
This study accomplished this aim by asking the following research questions. First, what are the adaptive skills required from special education and general education teachers for the inclusive education of children with disabilities? Second, how do special education and general education teachers perceive adaptive skills required for the inclusive education of children with disabilities, according to teacher variables (age, career length, experience in inclusive classrooms, number of special education training hours)? Third, how do the perceptions of the importance of adaptive skills differ between the two groups? Fourth, how do these perceptions of the importance of adaptive skills differ according to the same teacher variables?
The study surveyed special education and general education teachers currently working in public kindergartens throughout the country, including Busan Metropolitan City, South Jeolla Province, and Gwangju Metropolitan City. In-person surveys were replaced with an online survey distributed through a Naver Form because of the ongoing COVID-19 pandemic. Out of 179 total respondents (66 special education teachers and 113 general education teachers), 13 responses were excluded from the study because of respondent negligence. This study collated 60 responses from special education teachers and 60 responses from general education teachers and analyzed the responses using the statistical software SPSS/WIN 21.0.
The results of this study are as follows. First, there was no statistically significant difference between the perceptions of special education and general education teachers on the general importance of adaptive skills. However, general education teachers tended to assign greater importance to the subdomain of “community use” compared to special education teachers. Second, there were no differences in perception based on the aforementioned teacher variables. Third, considering the differences in how both groups perceived the adaptive skills required for the inclusive education of children with disabilities, both groups rated the subdomain priorities from first to fifth place: self-care, communication, social skills, community use, and self-direction. Both groups also recognized self-care as the most crucial adaptive skill in inclusive education while considering self-direction as relatively lower.
Moreover, a survey of differences in perception concerning teacher variables showed a statistically significant difference in terms of self-care in relation to the number of inclusive education training hours. The survey results also found that age and inclusive classroom experience were found to be correlated to statistically significant differences in the perception of self-direction. However, perceptions toward community use, communication, and social skills were found to have no statistically significant difference in all groups.
Alternative Title
Comparisons of Special Education Teachers and General Education Teachers' Perceptions of Adaptive Skills for Children with Disabilities Required at Inclusive Education
Alternative Author(s)
Jo Hyeong-seon
Department
교육대학원 특수교육
Advisor
허유성
Awarded Date
2021-02
Table Of Contents
ABSTRACT ⅴ

I. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 4
3. 용어 4
1) 통합교육 4
2) 적응기술 5
2) 특수교사와 일반교사 5

II. 이론적 배경 6
1. 통합교육의 개념과 필요성 6
1) 통합교육의 개념 6
2) 통합교육의 필요성 7
2. 통합교육에 필요한 적응기술 9
1) 적응기술의 개념 9
2) 장애유아 통합교육에 필요한 적응기술 11
3. 통합교육에 대한 교사의 인식 12

III. 연구방법 14
1. 연구대상 14
2. 연구도구 15
1) ‘교사의 배경’ 설문 16
2) ‘통합교육에 필요한 장애유아 적응기술에 대한 인식 및 중요도’ 설문 16
3. 연구절차 18
1) 예비조사 18
2) 자료수집 18
3) 조사기간 19
4. 자료 분석 19

IV. 연구결과 20
1. 장애유아의 적응기술에 대한 특수교사와 일반교사의 인식 20
1) 기술통계분석 20
2) 장애유아의 적응기술 전체에 대한 특수교사와 일반교사의 인식 20
3) 장애유아의 자조기술에 대한 특수교사와 일반교사의 인식 21
4) 장애유아의 과제수행기술에 대한 특수교사와 일반교사의 인식 21
5) 장애유아의 집단활동기술에 대한 특수교사와 일반교사의 인식 22
6) 장애유아의 의사소통기술에 대한 특수교사와 일반교사의 인식 22
7) 장애유아의 사회적 적응기술에 대한 특수교사와 일반교사의 인식 23
2. 교사 변인에 따른 장애유아 적응기술에 대한 인식 차이 23
1) 교사 연령에 따른 장애유아 적응기술에 대한 인식 차이 23
2) 교직경력에 따른 장애유아 적응기술에 대한 인식 차이 24
3) 통합학급 경험 유무에 따른 장애유아 적응기술에 대한 인식 차이 25
4) 특수교육 관련 연수 경험 유무에 따른 장애유아 적응기술에 대한 인식 차이 26
5) 특수교육 관련 연수 시간에 따른 장애유아 적응기술에 대한 인식 차이 27
3. 특수교사와 일반교사의 적응기술에 대한 중요도 인식 28
4. 교사 변인에 따른 적응기술 중요도에 대한 인식 차이 30
1) 교사 변인에 따른 자조기술 중요도에 대한 인식 차이 30
2) 교사 변인에 따른 과제수행기술 중요도에 대한 인식 차이 31
3) 교사 변인에 따른 집단활동기술 중요도에 대한 인식 차이 32
4) 교사 변인에 따른 의사소통기술 중요도에 대한 인식 차이 33
5) 교사 변인에 따른 사회적 적응기술 중요도에 대한 인식 차이 34

V. 논의 36
1. 통합교육에 필요한 장애유아 적응기술에 대한 인식 차이 36
2. 통합교육에 필요한 장애유아 적응기술에 대한 중요도 인식 차이 39

IV. 결론 및 제언 41
1. 결론 41
1) 통합교육에 필요한 장애유아의 적응기술에 대한 인식 차이 41
2) 통합교육에 필요한 장애유아의 적응기술에 대한 중요도 인식 차이 41
2. 제언 42

참고문헌 44

부 록 49
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
조형선. (2021). 통합교육에 필요한 장애유아 적응기술에 대한 특수교사와 일반교사의 인식비교.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16750
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000361142
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2021-02-25
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.