CHOSUN

유아의 감성 함양을 위한 캐릭터 활용 미술교육 프로그램 연구

Metadata Downloads
Author(s)
전지혜
Issued Date
2020
Abstract
4차 산업혁명 시대의 도래에 따라 새로운 산업의 발달과 기존 산업의 몰락, 융합은 자연스러운 사회적 흐름이 되었다. 변화하는 현대사회에 적응하기 위해 개인의 역량을 넘어 타인과의 협력은 필수인 사회가 되고 있다. 이처럼 미래사회에 요구되는 인재상은 더불어 살아갈 줄 아는 사람이며, 타인을 공감할 수 있는 감성 지능이 발달한 인재이다. 이러한 감성 지능의 발달은 두뇌발달이 이루어지는 유아기부터 자연스럽게 시작되어야 하지만 현대사회 다양한 생활양식, 가족관계 등 불안정한 환경은 감성 지능 함양을 어렵게 만든다. 이러한 환경 속에 놓인 유아들은 타인의 입장에서 생각하기보다는 자신의 감정에 충실하고 인내심이 부족하며 함께 더불어 살아가는 사회성을 기르지 못할 가능성이 크다. 또한, 유아들의 감성 지능의 발달이 결여되거나 약화된다면 성장하여 우울감, 불안, 감정조절의 어려움으로 인해 정신건강의 문제를 보일 수 있다. 이처럼 감성 지능 발달의 결여로 미래에 필요로 하는 건강한 인간상으로 자라나는 것에 어려움을 겪을 수 있다. 이를 예방하기 위하여 감각적 두뇌발달이 이루어지는 유아기부터 감성 지능 함양을 할 수 있는 미술교육을 연구할 필요가 있다. 또한, 기존의 연구 및 미술교육 프로그램이 기술적인 완성도에 중점을 두었다면 현대사회에 요구되는 학습자 중심의 과정에 관해 연구의 필요성이 있다.
이에 본 연구는 현대 유아 학습자의 감성 함양에 대한 교육적 가치를 밝히고 구체적인 감성 함양 교육방법을 구현하기 위해 현장에서 실천 가능한 미술교육 지도방안을 제시하고자 한다. 또한, 구성주의적 학습 환경에 기반을 두어 학습자 중심의 흥미와 동기유발을 통한 상호작용 지도방안을 제시하고자 한다. 이를 위한 연구 방법은 다음과 같다.
첫째, 유아기의 인지발달과 감성 교육에 관하여 연구하기 위해 유아의 개념과 인지발달, 감성의 개념과 구성요소에 대해 서적 및 각종 문헌을 수집하여 연구하였다.
둘째, 현대의 유아에게 알맞은 캐릭터를 활용한 감성계발 지도원리 연구를 위해 각종 문헌 조사와 학자의 이론을 통해서 근거를 정립하고, 캐릭터를 활용한 미술교육의 관계 연구를 위해 각종 문헌 조사를 통해 캐릭터의 개념 및 특성, 캐릭터의 교육적 역할과 활용방법에 대해서 각종 문헌 조사를 통해 이론적 근거를 확립하였다.
셋째, 유아의 감성 함양을 위한 수업 개발 필요성과 교육 현황에 관해서 연구하고 선행연구를 통하여 유아의 감성 함양을 위한 캐릭터 활용 미술교육의 목표와 교수-학습 방법을 연구하였다.
이 지도안을 통해 친구들과 소통하고 나누는 방법을 자연스럽게 이해하며 관계 형성을 해나가는 방법을 배우며 감성 지능을 향상을 기대하며 해당 지도안을 통해 유아기 학습자들이 건강한 정서를 가진 어른으로의 성장을 기대한다. 앞으로 미술교육은 기존의 일방향적인 지식전달의 교육에서 탈피하여 학습자 중심 흥미와 동기유발에 중점을 둔 감수성을 신장할 수 있는 방안을 적극적으로 탐구해야 하며, “유아의 감성 함양을 위한 캐릭터 활용 미술교육 프로그램” 이 그 대안으로 중요한 역할을 할 수 있기를 바란다.|With the advent of the 4th industrial revolution era, the development of new industries, the collapse and convergence of existing industries became a natural social trend. In order to adapt to the changing modern society, it is becoming a society in which cooperation with others is essential beyond individual capabilities. As such, the talented person required by the future society is a person who knows how to live together, and has developed emotional intelligence to empathize with others.
The development of emotional intelligence should start naturally from infancy when brain development takes place, but the unstable environment such as various lifestyles and family relations in modern society makes it difficult to cultivate emotional intelligence. Infants placed in such an environment are more likely to be faithful to their emotions, lack patience, and develop social skills to live together rather than thinking from the standpoint of others.In addition, if infants' emotional intelligence development is lacking or weakened, they may grow up and show mental health problems due to depression, anxiety, and difficulty in controlling emotions. This lack of emotional intelligence development can make it difficult to grow into a healthy human image that is needed in the future. In order to prevent this, it is necessary to study art education that can cultivate emotional intelligence from infancy when sensory brain development occurs. In addition, if the existing research and art education programs have focused on technical completion, there is a need for research on learner-centered processes required in the modern society.
Therefore, this study aims to reveal the educational value of modern early childhood learners' emotional cultivation and to present a method of art education that can be practiced in the field in order to realize specific emotional cultivation education methods. In addition, based on a constructivist learning environment, it is intended to present an interactive guidance plan through learner-centered interest and motivation. The research method for this is as follows.
first. In order to study cognitive development and emotional education in early childhood, books and various documents were collected and studied on the concept and elements of cognitive development and emotions of young children. Second, for the study of the guiding principle of emotional development using characters suitable for modern children, the basis was established through various literature searches and theories of scholars. The theoretical basis was established through various literature research on the concept and characteristics of characters, and the educational role and application method of characters.
Third, the necessity of developing instruction and the current status of education for the cultivation of children's emotions were studied, and the goal of sensibility cultivation art education and teaching-learning methods were studied through prior research.
Through this guidance plan, we naturally understand how to communicate and share with friends, learn how to build relationships, improve emotional intelligence, and expect early childhood learners to grow into adults with healthy emotions through this guidance plan. In the future, art education should actively explore ways to increase sensitivity focused on learner-centered interest and motivation by breaking away from the existing one-way education of knowledge transfer. “Art education using characters to cultivate emotions We hope that the “program” can play an important role as an alternative.
Alternative Title
A study on art education programs using characters to cultivate emotions
Alternative Author(s)
jeon ji hye
Department
교육대학원 미술교육
Advisor
김종경
Awarded Date
2021-02
Table Of Contents
표목차 ⅳ
그림목차 ⅴ
국문초록 ⅵ
ABSTRACT ⅷ

제1장 서론 1
제1절 연구의 필요성 및 목적 1
제2절 연구의 방법 및 내용 4

제2장 이론적 배경 5
제1절 유아기의 인지발달과 감성 교육 5
1. 유아의 개념과 인지발달 5
2. 감성의 개념과 구성요소 9
제2절 캐릭터를 활용한 미술교육의 관계 15
1. 캐릭터를 활용한 감성계발 지도원리 15
2. 캐릭터의 개념 및 특성 19
3. 캐릭터의 교육 22
가. 교육적 가치 22
나. 교육적 활용방법 24

제3장. 유아의 감성 함양을 위한 캐릭터 활용 수업 개발 필요성과 교육 현황 31
제1절 유아의 감성 함양 필요성 31
1. 현대사회의 흐름 31
2. 정신건강 32
제2절 감성 함양과 캐릭터 활용 미술교육의 관계 38
1. 미술교육 38
가. 미술교육의 역할 38
나. 미술교육의 감성 함양 방법 39
2. 교육과정 분석 41
가. 누리 교육과정 성격 41
나. 미술과 사회관계 영역 분석 42
3. 선행연구 45
가. 감성 함양 목적의 미술교과 수업 사례 선행연구 분석 45
나. 캐릭터를 활용한 창의적인 표현 수업 사례 선행연구 분석 46
다. 선행연구 분석 결과 및 연구의 차별성 48

제4장. 유아의 감성 함양을 위한 캐릭터 활용 수업지도안 개발 49
제1절 유아의 감성 함양을 위한 캐릭터 활용 수업 설계 49
1. 교수-학습지도 방향과 목표 49
2. 프로그램 접근방법 및 교사의 역할 53
가. 프로그램 접근방법 53
나. 교사의 역할 54
다. 수업 설계모형 56
제2절 교수-학습 지도안 58
1. 우리 가족을 동물캐릭터로 표현하기 58
2. 캐릭터 얼굴에 내 감정의 색 입혀주기 61
3. 마블링 캐릭터 가면 만들기 63
4. 캐릭터 물감 물총 놀이 67

제5장. 결론 및 제언 71

참고문헌 73
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
전지혜. (2020). 유아의 감성 함양을 위한 캐릭터 활용 미술교육 프로그램 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16734
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000362193
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2021-02-25
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.