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발도르프 습식수채화를 통한 과정중심 색채교육 프로그램 개발

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Author(s)
김윤혜
Issued Date
2021
Keyword
발도르프, 습식수채화, 과정중심, 색채교육
Abstract
현재를 살고 있는 유아들은 어려서부터 틀에 짜여진 교육 프로그램에 갇혀서 생활하게 된다. 슈타이너는 이러한 교육 현실을 직시하고 발도르프 학교와 발도르프 유치원을 통하여 자연에 가까운 교육을 시도하였고, 많은 나라에서 이를 도입하고 있다. 본 연구에서는 이미 세계 수백여 곳에서 교육의 효과가 입증되고 있는 슈타이너의 발도르프 학교와 발도르프 유치원의 교육예술을 우리나라 6~7세 유아들에게 적용 가능한지 알아보았다.
발도르프 유치원의 많은 교육 방식 가운데에서도 유아를 대상으로 한 미술활동은 유아의 개성을 표현할 수 있으며 흥미롭고 즐거운 분위기 속에서 자신의 풍부한 감성을 표현할 수 있는 과정 중심의 감성적 색채교육이 중심이 되고 있다. 본 연구는 유아들이 색채를 통하여 감성을 표현하는 능력을 발전시키기 위하여 슈타이너 색채론과 발도르프 유치원의 과정중심 미술교육 방식을 토대로 과정중심 습식수채화 지도 프로그램을 제시하는데 목적을 두었다.
이러한 목적을 달성하기 위하여 본 연구는 다음과 같이 진행하였다. 첫째, 본 연구는 관련 도서, 연구물, 영상자료 등을 통한 연구로써 먼저 문헌 고찰을 통하여 슈타이너의 예술 교육과 발도르프 유치원의 습식수채화 교육 방식에 대해서 알아보았다. 슈타이너의 인지학적 발달론과 색채론, 교육적관점 등을 분석하여 감성을 활용한 미술교육의 필요성에 대하여 고찰하였다. 자아가 확립되는 시기를 7년 주기로 구분하여 나눈 인지학적 발달론의 1단계인 0~7세 사이의 유아는 오감에 의한 모방으로 신체가 발육하는 감각적 존재이므로 감각의 교육이 더욱 중요하다. 둘째, 슈타이너 이론을 적용한 사례를 찾아봄으로써 색채교육 및 교육 방법의 특성을 분석하여 유아색채교육에 대한 의의를 고찰하였다. 슈타이너의 인지론과 발달론이 적용된 발도르프 유치원의 교육 방식을 고찰하였다. 셋째, 과정보다 결과를 중요시 하는 한국의 교육적 문제점의 대안으로 과정 중심의 습식수채화 색채교육의 프로그램을 제시함으로써 유아들이 자유로운 예술적 표현을 즐기면서 자유롭게 감성의 표현이 가능하도록 6~7세 유아들을 대상으로 발도르프 유치원의 과정중심 습식수채화를 통한 심상 표현에 부합되는 지도 프로그램을 제시하였다. 그리고 발도르프 유치원의 습식수채화 교육이 6~7세 유아들에게 미치는 영향에 대해서 다각도로 검증해 보았다.
본 연구를 통하여 습식수채화 수업에 대하여 다음과 같은 교육적 가치를 찾아낼 수 있었다. 발도르프 유치원의 습식수채화 수업은 아동에 대한 전반적인 이해를 바탕으로 아동들에게 정해진 틀에 따라 그림을 그리게 하는 것이 아니라 과정중심으로 물감을 자유롭고 친숙하게 다루게 하여, 습식수채화를 통하여 아동들의 내면세계에 잠들어 있는 능력을 인지하게 하고, 그 과정을 통해 심리적 안정성과 순수한 색채의 감성과 감성표현 능력을 기를 수 있다.
본 연구의 결과가 6~7세 유아들을 대상으로 하는 색채교육에서 단순한 지식 전달이 아닌 색을 직접 느끼고 감성을 자극하고 자유롭게 감성을 표현할 수 있는 과정중심의 색채교육 프로그램의 하나의 본보기가 되기를 희망한다.| Infants living in the present are locked up in stereotyped education programs from an early age. Steiner has faced this educational reality and attempted to educate close to nature through Waldorf School and Waldorf Kindergarten, which many countries have introduced. In this study, I found out whether the educational arts of Steiner's Waldorf School and Waldorf Kindergarten, which are already proven to be effective in hundreds of places around the world, are applicable to infants aged 6 to 7 in Korea.
Among the many educational methods of Waldorf Kindergarten, art activities for infants are centered on the process-oriented emotional color education that can express the individuality of infants and express their rich emotions in an interesting and enjoyable atmosphere. The purpose of this study is to present a process-oriented wet water painting guidance program based on Steiner color theory and Waldorf kindergarten's process-oriented art education method in order to develop infants' ability to express emotions through color.
In order to achieve this objective, the study was conducted as follows: First, in this study, the art education of Steiner and the wet watercolor teaching method of Waldorf kindergarten were reviewed through the related books, research materials, video materials and literatures. The need for art education using sensibility was considered by analyzing Steiner's theories of cognitive development, color theory, and educational perspectives. The education of senses is all the more important because infants between 0 and 7 years of age, the first stage of cognitive developmental theory divided by the period of self-establishment, are sensory beings that the body develops by imitation of five senses. Second, the significance of infant color education was considered by analyzing the characteristics of color education and teaching methods by looking for cases of applying the Steiner theory. The educational methods of Waldorf Kindergarten, which are applied with Steiner's cognitive and developmental theories, were considered. Third, as an alternative to Korea's educational problems that place more importance on results than process, a process-oriented wet water color education program was presented to infants aged 6 to 7 years old so that they could freely express their emotions while enjoying free artistic expression. I also examined various aspects of the influence of the wet watercolor education in Waldorf kindergarten on infants aged 6 to 7.
Through this study, the following educational values were found for wet-on-wet watercolor painting classes. Based on the overall understanding of children, the wet-on-wet watercolor painting classes at Baldorf kindergarten allow children to freely and familiarize themselves with paints in a process-oriented manner, thereby recognizing children's ability to sleep in the inside, through which psychological stability and pure color sensitivity can be expressed.
It is hoped that the results of this study will serve as an example of a process-oriented color education program that allows children aged 6 to 7 to feel colors, stimulate emotions and express emotions freely, rather than simply delivering knowledge.
Alternative Title
A Study on the Development of Process-oriented Color Education Program through Wet-on-wet Watercolor Painting of Waldorf Education: Focusing on Children from 6 to 7 Years Old
Alternative Author(s)
KimYunHye
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 미술교육
Advisor
조윤성
Awarded Date
2021-02
Table Of Contents
국문초록 ⅴ
ABSTRACT ⅶ

제1장 서론 1
제1절 연구의 필요성 및 목적 1
제2절 연구의 내용 및 방법 5

제2장 슈타이너의 교육사상과 과정중심의 발도르프 유치원 6
제1절 슈타이너의 교육사상과 색채론 6
1. 슈타이너의 생애와 인지학과 발달론 6
2. 상과 광휘(光輝)의 색과 관념적 해석 18
제2절 발도르프 유치원과 과정중심 교육 27
1. 발도르프 학교와 유치원 27
2. 발도르프 유치원의 교육가치 39

제3장 발도르프 습식수채화를 통한 색채교육 프로그램 41
제1절 발도르프 유치원의 색채교육 41
1. 과정중심의 교육의 가치와 교사의 역할 41
2. 발도르프 유치원 교육 과정 44
제2절 습식수채화를 이용한 과정중심 수업 프로그램 53
1. 과정중심 습식수채화의 특성과 미술교육적 의미 54
2. 과정중심의 습식수채화 지도안 제시 55

제4장 결론 70

참고문헌 73
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
김윤혜. (2021). 발도르프 습식수채화를 통한 과정중심 색채교육 프로그램 개발.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16721
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000361136
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2021-02-25
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