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지역사회 문화예술교육 기반 무용교육 실태조사 및 재이용의도 영향 요인에 관한 연구

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Author(s)
이숙영
Issued Date
2021-03
Keyword
문화예술교육 서비스품질 재이용의도 기관신뢰 기관관계몰입 Culture and Arts Education Service Quality Reuse Intention Institutional Trust Commitment to Institutional Relationships
Abstract
본 연구는 지역사회 문화예술교육에서 무용교육의 문제점을 실태조사를 통하여 파악하고, 무용교육의 서비스 품질이 대상자의 재이용 의도에 미치는 영향을 검증하였다. 이러한 연구를 위하여 2019년 12월까지 문화예술교육에 참여한 469명을 대상으로 자료를 수집하였고, 조사 기간은 2020년 4월부터 6월까지 조사를 시작하였다. 자료 분석은 SPSS Ver. 21 프로그램을 이용하여요인분석, 신뢰도분석, 빈도분석, 카이제곱분석, 상관관계분석, 다중회귀분석, 3단계 매개회귀분석을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 문화예술교육에서 무용교육의 개선점은 수업방식의 개선, 인터넷을 통한 정보 공지, 전문성 있는 강의실 개선이 나타났다. 둘째, 문화예술교육에서 무용교육이 필요한 1순위는 건강을 지키기 위해서로 나타났고, 2순위는 창의적 표현력과 리듬감 위해서로 나타났다. 셋째, 지역사회 문화예술교육에서 무용교육 확대를 위한 1순위는 생애주기별 맞춤형 교육 확대로 나타났고, 2순위는 강사의 전문역량 강화로 나타났다. 또한 문화예술교육 발전을 위한 1순위는 지역중심 문화예술교육 체계화로 나타났고, 2순위는 공간 및 지원의 연계 강화로 나타났다. 넷째, 문화예술교육에서 무용교육의 내용과 방법은 대상자의 재이용 의도에 영향이 있는것으로 나타났고, 시설 및 환경도 대상자의 재이용 의도에 영향이 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 문화예술교육에서 무용교육의 서비스 품질과 재이용 의도와의 관계에서 기관 신뢰가 부분매개효과가 있는 것으로 나타났다. 또한 문화예술교육에서 무용교육의 서비스 품질과 재이용 의도와의 관계에서 기관 관계 몰입이 부분매개효과가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 통하여 지역사회 문화예술교육에서 무용교육이 정착할 수 있는 방안을 제시하였다.
This study identified the problems of dance education in local culture and arts education through a survey, and verified the effect of the service quality of dance education on the subject's intention to reuse. For this study, data were collected from 469 people who participated in culture and arts education until 2019, and the survey period was from April to June 2020. For data analysis, factor analysis, reliability analysis, frequency analysis, chi-square analysis, correlation analysis, multiple regression analysis, and 3-step mediated regression analysis were conducted. The research results are as follows. First, the improvement points of dance education in culture and arts education were improved teaching methods, information announcement through the Internet, and improvement of specialized classrooms. Second, in culture and arts education, the first priority in need of dance education was to protect health. Third, the number one priority for expanding dance education in culture and arts education in local communities was to expand customized education for each life cycle. Also, the number one priority for the development of culture and arts education was the systematization of regional culture and arts education. Fourth, in culture and arts education, the contents and methods of dance education were found to have an effect on the intention to reuse, and the facilities and environment were also found to have an effect on the intention to reuse. Fifth, it was found that institutional trust had a partial mediating effect in the relationship between the service quality of dance education and the intention to reuse it in culture and arts education. In addition, it was found that commitment to institutional relationships has a partial mediating effect in the relationship between service quality and intention to reuse.
Alternative Title
A Study on the Actual Condition of Dance Education Based on Local Community Culture and Arts Education and the Influencing Factors of Reuse Intention
Alternative Author(s)
Lee, Suk-Young
Department
Dept. of Performing Arts Dance
Publisher
학습자중심교과교육학회
Citation
이숙영. (2021-03). 지역사회 문화예술교육 기반 무용교육 실태조사 및 재이용의도 영향 요인에 관한 연구. 학습자중심교과교육연구, 21(5), 27–41. doi: 10.22251/jlcci.2021.21.5.27
Type
Reasearch Paper
ISSN
2671-776X
DOI
10.22251/jlcci.2021.21.5.27
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16692
Appears in Collections:
Dept. of Performing Arts Dance > Lee, Suk-Young
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