지역 활성화를위한 슬로건 선호도에 관한 연구
- Author(s)
- 성애숙 한선주
- Issued Date
- 2019-06
- Keyword
- 브랜드 슬로건 브랜드 아이덴티티 지역 활성화 컨셉 정체성 Brand Slogan Brand Identity Region Regeneration Concept ldentity
- Abstract
- 본 연구는 낙후된 지역의 정체성을 정립하고 지역민 삶의 질을 향상하기 위한 전략 방안으로 브랜드 슬로건을 개발하여 제안함으로써 지역 브랜드 활성화에 기초적인 틀을 제공하는 데 목적이 있다. 연구를 위해 브랜드 이해, 지역 브랜드의 효과, 타 지역 브랜드 슬로건 사례 분석을 토대로 브랜드 슬로건 시안을 개발했다. 개발한 3가지 유형의 시안 중 설문조사를 통해 “숨・쉼・삶을 즐기는 서창”이라는 슬로건의 응답 수치가 가장 높게 나타났다. 선호도가 높은 시안을 참작하여 지역 활성화 방향을 설정하는 데 학문적 의의와 시사점을 얻을 수 있었다. 차별화된 지역 슬로건은 지역 간의 긍정적인 관심과 커뮤니케이션 그리고 교류에 많은 기여를 할 수 있다. 향후 지역브랜드 강화에 영향을 미치는 지역 로고, 지역 패키지, 지역 캐릭터 등 후속 연구가 필요하겠다.
The purpose of this study is to provide a basic framework for local brand activation by developing and proposing a brand slogan as a strategic plan to establish the identity of the underdeveloped region and improve the quality of life of the local people. For the study, we developed a brand slogan based on understanding of brand, effect of local brand, and case analysis of other local brand slogan. Through the questionnaire survey of the three types of samples, the slogan of “Seochang to enjoy breathing, rest and life” was the highest. The significance and implications of the study were obtained in establishing the regional activation direction by taking the high preference sample. The differentiated local slogan can contribute to the positive interest of the region, communication and exchange. Future studies such as regional logos, regional packages, and local characters that will strengthen local brands will be needed in the future.
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.