내사된 욕망을 반영하는 깨진 거울의 공간 - 영화 〈블랙 스완〉(2010)의 분석을 중심으로
- Author(s)
- 류범열 양세혁
- Issued Date
- 2021-05
- Keyword
- 블랙스완(2010) 반영 깨진 거울 내사된 욕망 돔과 안티돔 성격화 공간 Black Swan (2010 Film) Reflection Shattered Mirror Introjected Desire Home and Anti-Home Characterized Spaces
- Abstract
- 본 연구는 ‘내사된 욕망으로 성격화된 공간’ 주제의 후속 연구로서 영화 〈블랙 스완〉이 ‘깨진 거울 반영’으로 공간의 성격을 구축한 점에 주목했다. 높은 빈도로 묘사되는 거울들과 파편화된 반영의 양상이 캐릭터의 내적 갈등을 은유한다는 가정을 통해, ‘공간의 패턴’과 ‘프로타고니스트의 정신 역동을 공간으로 성격화한 전략’을 분석하고자 했다. 먼저, 선형적으로 관찰되는 거울 반영의 특징을 주요 캐릭터들의 욕망이 교차하는 지점과 연결하여, 그 의미를 다음과 같이 정리할 수 있었다. 1) 공간의 패턴은: ① 다양한 거울, 유리창, 그림, 환시 등에 의해 파편화되거나 일그러진, 마치 깨진 거울을 통해 반사된 세상을 보는듯한 관점을 제시했다. ② 깨진 거울의 반영 이미지는 주로 물리적 거울에 의한 반사로부터 점진적으로 환시와 같은 심리적 반사로 그 묘사의 양상이 변화했다. 2) 성격화 전략은: ① 프로타고니스트 니나의 엄마와 소속 발레단 단장의 서로 대척적인 욕망이 그녀에게 내사되는 공간 즉, 에리카의 공간과 르로이의 공간을 타자의 욕망에 지배당하는 깨진 거울의 반영 공간으로 구조화했다. ② 두 공간은 각각 침실과 수석무용수 분장실인 니나만의 하위 공간마저도 니나의 내적 은밀함을 전혀 보존하지 않는 완전한 ‘안티 돔’으로 작용한다. 분석을 통해 도출된 결론은 다음과 같다. 〈블랙스완〉은 깨진 거울 반영으로 성격화된 공간을 통해 프로타고니스트의 왜곡된 시점을 제공함으로써, 니나가 내사에 의해 스스로를 덫에 가둔 현상을 시각적으로 표현했으며, 내사의 인지를 통해 대척점에서 서로 충돌하며 그녀를 억압하던 외부의 환경이 객관화됨을 암시한다는 것이다. 즉, 니나가 복부에 박힌 깨진 거울 조각을 꺼내는 은유적인 행위를 통해 그녀가 비로소 타자의 욕망으로부터 자유로워지는 정신 역동의 과정을 성격화된 공간의 전략에 의하여 강화하고 있음을 알 수 있었다.
This study focuses on the fact that 〈Black Swan〉(film 2010), as a follow-up study on the subject of ‘The Characterized Space by Introjected Desire’, built the characterized space by ‘reflection of shattered mirror’. Through the assumption that numerous mirrors and fragmented reflections depicted in high frequency are metaphors for the character's psychodynamic, the study tried to analyze ‘the pattern of characterized space’ and ‘the strategy of characterizing the psychodynamic of the protagonist as a space’. First, by connecting the characteristic of the mirror reflections observed linearly with the point where the desires of the main characters intersect, the meaning could be summarized as follows. 1) The Pattern of the characterized space was: ① It present a perspective as if seeing the world reflected in shattered mirror by creating fragmented or distorted images through various mirrors, windows, paintings and hallucinations. ② The reflection images of the shattered mirror is gradually replaced from the description of reflection mainly by physical mirrors to the description of psychological reflection such as hallucinations. 2) The strategy of the characterized space was: ① The spaces where Protagonist Nina's mother and the head of her ballet company's opposing desires are introjected to her, that is, Erica's space and Leroy's space were structured as the reflection space of shattered mirror dominated by the desires of others. ② Both spaces each contained the subspaces for Nina such as a bedroom and a principal’s dressing room, but her inner covertness was not preserved at all. The conclusions drawn from the analysis were as follows. 〈Black Swan〉 provided a distorted perspective of the protagonist through the characterized spaces by reflection of sahttered mirror. In this way, it visually expressed the phenomenon that Nina trapped herself by the introjection, and implies that the environment that oppressed her by clashing against each other at the opposite point was objectified through cognition of the introjection. In other words, through the metaphorical act of Nina pulling out the shattered mirror piece stuck in her abdomen, she was finally freed from the desires of the others, and that this process of psychodynamic was reinforced by the strategy of the characterized space.
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.