엔트리 블록 코딩과 소프트웨어의 중등 음악 교육 적용 방안
- Author(s)
- 강승민
- Issued Date
- 2020
- Keyword
- 엔트리, 블록코딩, 음악 교육
- Abstract
- 본 연구의 목적으로는 엔트리 블록 코딩과 소프트웨어를 활용한 프로그램을 개발하여 중등 음악 교육에 적용 할 수 있는 방안들을 제시하는 것이다.
4차산업혁명으로 인한 과학기술의 발달로 우리나라 사회는 많은 변화가 일어나고 있다. 하나의 예술영역만이 아닌 여러 분야를 하나로 재창조하는 ‘창의력’과 ‘융합’을 추구하는 시대가 되어 교육 현장에서도 이러한 변화에 발맞춰 학생들의 창의력을 기를 수 있도록 융·복합 수업을 강조하고 있다. 이러한 창의성을 향상 시키기 위한 교육으로서 개인의 독창적인 아이디어나 기존의 지식을 융합함으로써 새로운 아이디어를 창출 해 내는 것에 초점을 두고 있다.
본 연구는 음악교과를 중심으로 21세기 정보화 시대의 핵심 역량인 정보 교과와 융합교육과 소프트웨어 활용을 통한 음악 교육을 통하여 창의·융합적 사고력과 음악적 감수성, 바른 인성, 소통능력을 함양하고자 한다.
첫째, 21세기 정보화 시대에 맞추어 음악교육에 활용할 수 있는 소프트웨어의 이해와 필요성에 대하여 알아보고 두 교과의 융·복합교육(STEAM)의 교육적 가치에 대하여 살펴보았다.
둘째, 다양한 관련된 서적과 참고 문헌의 연구를 통하여 융·복합 교육의 개념과 배경에 대하여 제시하였다.
셋째, 실제 음악 수업시간에 교실에서 활용 가능한 블록 코딩을 통한 음악 교육의 프로그램을 개발하고 그 내용과 기능에 대하여 설명하교 본 수업 시간에 활용할 수 있도록 교육 방안을 제시하였다.
마지막으로 음악교육을 위하여 만들어진 전문적인 소프트웨어 프로그램 ‘MEDLY'라는 어플리케이션을 찾아 그 기능을 설명하여 보고 음악 수업에 효과적인 이용 방법을 제시하였다. 어플리케이션을 활용하여 음악고유의 역량을 발휘하고, 동시에 교육과정에서 강조되고 있는 실생활과 관련된 역량의 의미를 생활 적용을 통해 이루어감으로써 현대시대를 살아가는데 필요한 역량을 함양할 수 있도록 기대한다. 이와 같이 현대사회의 역량 기반 교육의 효과적인 학습도구로써 소프트웨어와 음악 관련 프로그램들이 복합적으로 활용될 필요성이 있으며, 이와 관련된 후속 연구가 개발되어야 할 것 이다.
본 연구를 토대로 음악 교육 영역에서 엔트리코딩과 스마트 어플리케이션을 활용과 더불어 융·복합 수업을 위한 다양한 수업방안이 개발되고 실제 교육 현장에서 적용되기를 바라며, 학생들이 삶 속에서 음악을 향유하는 데에 도움이 되는 연구가 되었기를 바라는 바이다.|This study aimed to develop strategies for middle and high school music education programs using entry block coding and softwares.
With development of scientific technology thanks to the 4th industrial revolution, our society has have manu changes in diverse areas. As this society is pursuing for creativity and convergence where many areas are combined and recreated into one beyond art itself, it is emphasizing convergence education to meet such changes and cultivate creative students. The creativity-oriented education encourages students to create new ideas through converging unique ideas with existing knowledge. Therefore, this study gave a focus on convergence music education using information and softwares to cultivate students with creative and convergent way of thinking, musical sensitivity, good personality and communication skills.
First, this study examined the definition and necessity of softwares that can be used for music education in the 21st century informatization society, and educational values of STEAM (science, technology, engineering, arts and mathematics) in two subjects.
Second, this study investigated the concept and background of convergence education based on relevant books and references.
Third, this study developed a music education program using block coding that can be used in music class, explained its content and functions and suggested educational strategies for real music education.
Finally, this study explained functions of an application titled ‘MEDLY', a specialized software program developed for music education and suggested effective strategies for music education. It is expected that this application will cultivate students with capacity to meet the musical needs of contemporary society and apply what they learn through the program for living in our society.
The software and music-related program can be used as an effective tool for capacity-based education and it is expected that further studies will pay more attention to it. It is finally hoped that the results of the study will make a contribution to development of diverse convergence education programs based on entry coding and smart applications and promotion of music education in which students can naturally enjoy music in their real life.
- Alternative Title
- A Study on Strategies for Secondary Music Education Using Entry Block Coding and Softwares
- Alternative Author(s)
- Kang, Seung Min
- Affiliation
- 조선대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 음악교육
- Advisor
- 조정은
- Awarded Date
- 2020-08
- Table Of Contents
- ABSTRACT
I. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 내용 및 방법 2
3. 연구의 제한점 2
II. 이론적 배경 3
1. 음악교육에서 소프트웨어의 이해와 필요 3
1) 음악 교육과정의 이해 3
2) 음악교육에서 소프트웨어의 필요성 5
3) 음악교육에서 소프트웨어 선행 연구 8
4) 음악교육에 적용할 엔트리 플랫폼의 활용방법 9
2. 음악교과와 소프트웨어의 융합 14
1) 융·복합 교육의 개념 14
2) 음악교과와 소프트웨어 융합의 이해와 필요성 16
3) 소프트웨어를 적용한 음악교육의 효과 20
III. 본론 23
1. 음악교육에서 엔트리 블록 코딩 적용 23
1) 엔트리 선정 이유 23
2) 햄스터 블록 코딩 선정 이유 25
3) 음악교과에서 햄스터 블록 코딩 적용 방안 27
4) 음악수업에서 햄스터 블록 코딩 지도 방안 41
2. 음악교육에서 MEDLY 어플리케이션 활용 방안 43
1) MEDLY 어플리케이션 선정 이유 43
2) MEDLY 어플리케이션을 활용한 음악 교육 적용 방안 45
3) MEDLY 어플리케이션을 활용한 음악 교육 지도 방안 64
3. 현장 교사 면담 66
1) 면담 참여자 66
2) 면담 질문과 답변 66
IV. 결론 68
참 고 문 헌 70
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교 교육대학원
- Citation
- 강승민. (2020). 엔트리 블록 코딩과 소프트웨어의 중등 음악 교육 적용 방안.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16400
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000321023
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Appears in Collections:
- Education > 3. Theses(Master)
- Authorize & License
-
- AuthorizeOpen
- Embargo2020-08-28
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