CHOSUN

청소년들의 자아효능감에 미치는 퍼스널 컬러 이미지 메이킹 교육 프로그램 연구

Metadata Downloads
Author(s)
정주안
Issued Date
2020
Abstract
본 논문에서는 중학교 청소년들을 대상으로 퍼스널 컬러의 진단 및 적용을 위해 색채교육 학습모형을 제시하고 퍼스널 컬러를 활용하여 이미지 메이킹하는 방법을 학교수업에 반영시키고자 하였고, 그로 인하여 청소년들의 자아효능감을 형성시키고자 하였다.
연구 목적은 퍼스널 컬러를 활용하여 이미지 메이킹을 적용한 교육이 어떠한 교육적 효과를 보여주고 있는지에 대해 분석하고 정리하여 이 교육 프로그램을 통하여 색채교육과 미적감각을 동시에 청소년들의 자아효능감에 미치는 긍정적인 영향을 교육현장에서 교사들이 적용할 수 있는 효과적인 퍼스널 이미지 메이킹 과정 학습모형을 제안하고자 한다.
|In this study, we utilized color classes of the current art curriculum to find images suitable to individual’s characteristics with diagnosis and application of personal colors. Through class of image making, students made an effective class for themselves, not limited to textbook-oriented classes. Also, students could experience image making with personal color and suggest teaching-learning scenario about self-efficacy among teenagers due to its effectiveness in external image. This was consisted of three periods. There were color theory, recognition and diagnosis method of personal color and contents about image making. These were applied to students. This study aimed to be participation of active student based instruction and to construct knowledge by themselves. Also, it conducted classes that include objective knowledge of teachers. By using personal color and applying image making, the results of this study are as follows:
First, more active learning is done by applying theoretical contents to personal color.
Second, to understand personal color, the study caused curiosity of color. This showed effect that students tried to learn about contents related to color.
Third, students could find personal color related to themselves from classes. Also, the study helped character growth of students by doing self-examination.
Fourth, students could learn image making and look to themselves better than before. This helped self-esteem of students improve and led to self-efficacy.
By doing this class, students will feel interest and regard as stress-free school. Furthermore, they will think that school recognizes students and actively participate in classes. Likewise, students will have fun in art classes and are improved their identity, which will help them positive and future employment.
Alternative Title
A Study on Personal Color Image Making Education Program on Adolescents' Efficacy
Alternative Author(s)
Jeong Juan
Department
교육대학원 미술교육
Advisor
김종경
Awarded Date
2020-02
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론
제1절 연구의 필요성 및 목적
제2절 연구절차와 방법

Ⅱ. 이론적 배경
제1절 색채교육과 퍼스널 컬러의 이해
1. 색채교육의 이해
가. 색의 개념 및 정의
나. 색의 대비
1) 명도대비
2) 색상대비
3) 채도대비
2. 퍼스널 컬러(Personal Color)
가. 퍼스널 컬러의 개념
나. 퍼스널 컬러를 찾는 기준
제2절 이미지 메이킹(Image Making)을 활용한 자아효능감
1. 이미지 메이킹
가. 이미지 메이킹의 개념
나. 이미지 메이킹의 형성요소
1) 표정
2) 자세
3) 복장
4) 헤어
5) 메이크업
6) 스피치
7) 매너
2. 청소년들의 자아효능감
제3절 퍼스널 컬러(Personal Color)를 활용한 이미지 메이킹(Image Making) 연구사례
1. 퍼스널 이미지 메이킹 교육 프로그램 선행연구
2. 퍼스널 이미지 메이킹 교육 프로그램 효과성
Ⅲ. 퍼스널 컬러를 활용한 이미지 메이킹 교육 모형 제안
제1절 퍼스널 컬러를 활용한 이미지 메이킹 프로그램 교수-학습 지도안
1. 교수-학습 지도 방안 계획
2. 교수-학습 지도안
제2절 프로그램 적용 및 기대효과
1. 프로그램을 통한 기대효과

Ⅳ. 결 론
참고문헌
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
정주안. (2020). 청소년들의 자아효능감에 미치는 퍼스널 컬러 이미지 메이킹 교육 프로그램 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16374
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000282077
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2020-02-26
Files in This Item:
  • There are no files associated with this item.

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.