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시네틱스 기법을 활용한 창의역량 함양 프로그램 개발에 대한 연구

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Author(s)
정이슬
Issued Date
2020
Abstract
본 연구는 미술교육에서 창의역량의 함양을 위해 창의적 사고기법 중 시네틱스 기법을 활용한 프로그램 개발의 연구이다.
현대사회는 독창적이고 유연한 사고로 주어진 문제를 창의적인 대안을 제시하는 인간상을 요구한다. 모든 교과과정에서도 창의성의 중요성이 강조되는 추세이다.
창의역량 함양을 위한 미술교육의 필요성은 미술 교과는 타 교과에 비해 자유로운 표현활동 과정을 통해 독창적인 사고의 접근이 가능하며, 현대사회의 요구에 맞게 창의적으로 활동 주제를 설정해 학습자들의 잠재된 창의성을 발현시킬 수 있다고 보았다. 창의역량 함양을 위한 미술교육의 필요성을 바탕으로 창의성의 개념과 창의성을 구성하는 인지적 요인과 정의적 요인에 대해 이해하고 그다음 창의적 역량의 함양을 돕는 창의적 사고기법의 유형에 대해 알아보았다. 창의적 사고기법 중 하나인 시네틱스 기법의 개념과 학습절차, 유추유형에 대해 알아보면서 창의역량 함양을 위한 미술교육에서 어떻게 활용할 것인가에 대해 논의하였다.
본 논문에서는 교수·학습 목표를 창의역량 함양으로 설정하였고 이 목표를 위해 수업지도안 프로그램을 연구하였다. 이러한 목표를 위해서는 학습자의 환경, 사물과 관련성 있는 실제적인 문제들을 활용하여 적극적으로 수업에 참여할 수 있게 하고, 자기 주도적인 표현활동을 할 수 있도록 스스로 자유롭게 생각하고 다른 사람과는 차별된 생각을 창의적으로 표현하게 하며 일반적인 사고에서 벗어난 사고의 확장으로 유연한 생각과 사고를 하여 작품을 표현하게 할 수 있도록 설정하였다. 목표를 바탕으로 교수·학습의 계획은 프로그램 표현활동의 주제의 대상은 학습자가 스스로 대상을 정하는 것이며, 문제중심학습(PBL)의 학습 환경을 바탕으로 시네틱스 기법의 네 가지 유추유형을 활용해 자유로운 생각과 의견을 갖고 자기 주도 학습을 할 수 있도록 계획하였다. 이러한 계획을 바탕으로 교수·학습의 내용은 45분 동안 진행되는 수업이며, 문제중심학습(PBL)의 학습 환경을 바탕으로 창의성 사고기법 중 시네틱스 기법의 4가지 유추유형을 적용한 4차시 수업으로 진행한다. 문제중심학습(PBL)의 학습 환경을 조성한 뒤 시네틱스의 개념과 유추유형을 설명하며 제시한 예시 작품을 통해 학습자의 이해를 도와주고 유추유형의 특성에 알맞게 학습자들이 스스로 주제의 대상을 설정하고 학습자의 자유로운 표현활동으로 설정하였다. 시네틱스 기법은 대상에 대해 새롭고 다양한 면을 볼 수 있게 유추를 통한 폭넓은 사고를 유도 할 수 있는 활동이다. 1차시의 교수·학습 지도안은 다른 대상을 비교하며 연결 짓는 직접적 유추를 활용하여 문제 대상을 선정하여 다른 대상과 비교하여 표현된 다양한 참고자료를 제시해 보여주어 객관적으로 비교해 설명한 후 학습자가 스스로 그 대상을 선정할 수 있게 하고 직접적 유추에 알맞게 두 대상의 객관적인 비교를 할 수 있게 하였고, 2차시의 교수·학습 지도안에서는 스스로 대상에 의인화해 대상이 되어보는 개인적 유추를 활용하여 다른 대상의 입장이 되어 생각해보는 다양한 참고자료를 제시해 보여주어 그 대상의 입장이 돼보는 것을 경험하게 할 수 있게 하였다. 3차시의 교수·학습 지도안은 서로 상반되는 대상을 기술하여 하나로 관련짓는 상징적 유추를 활용하는데 모순적인 표현활동을 위해 실제와 상반된 말을 했거나, 행동했던 상황 등을 활용하여 대상들의 상반되는 측면을 동시에 생각해보면서 새로운 의미를 유추해보도록 하였다. 4차시의 교수·학습 지도안은 자유로운 생각을 하며 비현실적이고 환상적인 면을 상상하는 환상적 유추를 활용하여 상상의 작품을 표현해 볼 수 있게 하였다.
이와 같이 창의적 역량 함양을 위해 창의적 사고기법인 시네틱스의 유추유형을 활용하여 프로그램 연구에 적용하였다. 학습자들이 과학적이고 체계적인 사고기법 과정을 경험해 보고, 더 나아가 수업 활동 외 학습자가 일상생활 중 사고하는 것에 있어서 단순한 사고의 수준에 그치지 않고 다양하고 창의적인 사고가 가능하게 될 것이며, 창의역량의 함양을 기대할 수 있을 것이다.
| The purpose of this study is to develop a program using Synectics, a creative thinking technique designed to cultivate creative capacity in art education.
Today’s society demands people to offer a creative solution to a given problem using original and flexible thinking. The importance of creativity is emphasized in all curricula.
In terms of the need for art education for cultivation of learners’ creative capacity, art curriculum provides access to creative thinking through a process of expressive art activities that allow learners to express more freely than in other curricula and the creative themes of activities that fit the current society to encourage learners to manifest their potential creativity. Based on the need for art education for cultivation of creative capacity, this study explored the concept of creativity and cognitive and affective factors of creativity, and then examined the types of creative thinking techniques that help cultivate creative capacity. The concept of Synectics, one of the techniques, and types of analogies used in Synectics were then discussed followed by how to utilize the technique in art education for cultivation of creative capacity.
The teaching and learning objective in this study was cultivation of creative capacity, for which an investigation on lesson planning was conducted. Under the objective, lesson planning was focused on enabling students actively participate in the class using practical problems related to learner’s environment and objects, think freely, creatively, and originally to be able to engage in self-directed expressive art activities, and create artwork through flexible thinking by thinking outside the box. Teaching and learning planning under the objective included facilitating learners choose their own thematic objects to work on in expressive art activities in the program and freely think and develop opinions using four types of analogies in Synectics in a problem-based learning (PBL) environment. Specifically, learners participate in four 45-minute long classes that apply these creative thinking techniques in the PBL environment. The details of the four lessons are as follows. The lesson plan for the first class consists of creating a PBL environment, describing the concept of Synectics and types of analogies, providing sample works to facilitate learners’ understanding, and guiding students to choose their thematic objects according to the characteristics of each type of analogy and engage in free expressive art activities. Synectics is a technique that can induce a wide range of thoughts in learners through analogies designed to help them see new, multiple aspects of an object. The lesson plan for the second class includes the use of direct analogy in choosing a problem object through an objective comparison with other objects in various representations as references, which is designed to facilitate learners to choose the object on their own and objectively compare two objects according to direct analogy. The lesson plan for the third class focuses on personal analogy that involves personification of the object to think in its shoes and experience being the object, using various reference materials. The lesson plan for the fourth class uses symbolic analogy, which involves describing and relating objects that are opposite in nature. The lesson plan for the fifth class utilizes fantasy analogy, which involves imagination of unrealistic and fantastical aspects while engaging in free-flowing thinking. In the class, learners are instructed to think contradicting sides of objects to come up with new meanings in the contradictive expressive activity by recollecting the occasions in which they made contradicting remarks or actions.
In summary, the program in this study utilized creative thinking analogies of Synectics—to cultivate creative capacity. The program is expected to allow learners to experience scientific and systematic thinking processes, and furthermore, engage in creative multifaceted thinking in everyday life outside classrooms, enhancing their creative capacity.
Alternative Title
A Study on the Development of Creative Competency Enhancement Program Using Synetics Technique : In term of Secondary Art Education
Alternative Author(s)
Jung E Seul
Department
교육대학원 미술교육
Advisor
박상호
Awarded Date
2020-02
Table Of Contents
목 차

목 차
표 목 차
그 림 목 차
ABSTRACT

제1장 서론 ······················································1
1. 연구의 필요성 및 목적 ················································1
2. 연구의 내용 및 방법 ···················································3

제2장 이론적 배경 ···········································4
제1절 창의성의 개념 및 구성요소 ······························4
1. 창의성의 개념 ·························································4
2. 창의성의 구성요소 ···················································7

제2절 미술교육에서의 창의성 교육의 필요성 및 지도방향 ············································································10
1. 창의성 함양을 위한 교육의 필요성 ··························10
2. 미술교육에서의 창의성 교육의 지도방향 ···················11

제3절 창의성 사고기법과 시네틱스 기법의 개념과 유형 ············································································14
1. 창의성 사고기법의 개념 및 유형 ·····························14
2. 시네틱스 기법의 개념과 학습모형·····························20
3. 시네틱스 기법의 유추유형········································24

제3장 창의성 함양을 위한 시네틱스 기법 활용 미술 교육 프로그램 개발 ·······························27
제1절 시네틱스 기법 지도계획 및 유의점 ·················27
1. 지도계획································································27
2. 지도상의 유의점·····················································29

제2절 시네틱스 기법의 미술교육 프로그램 개발 ········30
1. 직접적 유추법을 활용한 미술교육 프로그램 ··············30
2. 개인적 유추법을 활용한 미술교육 프로그램 ··············36
3. 상징적 유추법을 활용한 미술교육 프로그램 ··············42
4. 환상적 유추법을 활용한 미술교육 프로그램 ··············48

제4장 결론 ····················································55

참고문헌 ·······················································57
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
정이슬. (2020). 시네틱스 기법을 활용한 창의역량 함양 프로그램 개발에 대한 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16359
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000282799
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2020-02-26
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