미래목표지향성이 자기효능감, 학습만족도에 미치는 영향(중학교 정보수업 중심으로)
- Author(s)
- 박혜진
- Issued Date
- 2020
- Abstract
- 이 연구의 목적은 SW수업을 받은 학생들의 미래목표 지향성을 살펴보고
미래목표지향성의 하위 요인들이 자기효능감과 학습만족도에 미치는 영향에 대해 조사한 것입니다.
본 연구를 위해 전남의 중학생 1, 2학년 263명을 대상으로 5월 7일부터 5월 13일까지 자기기입식 설문조사를 실시하였다.
연구결과는 다음과 같다.
첫째, 미래목표 지향성의 하위요인인 사회지향적 미래목표와 가족지향적 미래목표는 자기효능감에 긍정적인 영향을 미친다. 미래목표를 설정할 때, 봉사 정신과 사회에 공헌하는 즉, 사회에서 다른 사람을 돕고 싶어 하는 사회지향적 미래목표와 가정적인 환경에서 오는 미래목표 지향적 학생들에게서 나타나는 가족지향적 미래목표는 자기효능감에 긍정적인 영향을 미친다. 이와 관련하여 부모에 대한 존경도가 높을수록 학생들의 자기효능감이 상승된다는 연구결과가 뒷받침 된다.
둘째, 자기효능감에 미치는 영향요인과 같은 결과와 마찬가지로 사회지향, 가족지향 미래목표는 학습만족도에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다.
직업지향, 부자지향의 미래목표를 지향하는 학생들이 학습만족도가 높다는 연구 가설을 바탕으로 정보 교과목의 미래직업을 분석해보았지만, 연구결과는 사회지향, 가족지향 미래목표지향성을 가진 학생이 학습만족도가 높다는 결과를 보였다.
셋째, 자기효능감과 학습만족도는 서로 긍정적인 영향이 있는 것으로 나타났다. 자기효능감이 높을수록 실제적 행위에 동기 수준이 높아지고, 계속된 긍정적인 결과를 낳게 되며, 어려움을 직면했을 때 더 적극적으로 활동을 한다. 반대로 자기효능감이 낮은 학생들은 수업목표에 도달하려는 무력감에 쉽게 빠지게 되고, 수업에 대해 두려움을 갖게 된다.
본 연구의 의의는 학교에서는 창의 융합인재를 양성하기 위해 학생들의 특성, 흥미에 맞는 미래목표를 설정해주는 장이 마련되기를 바라는 것이다.
또한, 연구의 결과처럼 학생들이 사회적, 봉사적 기여를 할 수 있도록 교사는 정보교육을 활용하여 사회지향 미래목표를 인식할 수 있는 교육 프로그램을 개발해야 할 것이다. 또한 가족지향성의 향상을 위해 교육현장에서 다각적인 관심을 기울여야 할 것이다.
마지막으로 전 세계가 4차 산업혁명에 걸맞은 인재 양성을 위해 노력하고 있다. 그에 맞는 정보 교과가 되기 위해서는 정보 교과의 교육과정을 사회개혁에 급급하게 맞춰가기보다는 정보 교과의 체계적인 지식을 함양하기 위한 수업설계를 하는 것이 중요한 부분으로 생각된다. 그러기 위해서는 정부 차원에서는 정보 교과에 관심을 갖고 교사의 전문성을 키워줄 수 있는 프로그램 개발에 힘을 써야 할 것이다. 교사 차원에서는 적절한 교과 내용과 학생의 흥미가 조화를 이룰 수 있는 수업 개발에 관심을 가지고 수업에 임하는 것이 중요할 것이다.|The aim of this thesis is to examine the future goal orientation of students in SW classes, and to investigate how their future goal orientation effects their self-efficacy and learning satisfaction. To this end, a questionnaire survey of 263 middle school students in Chonnam was conducted from May 7 to May 13.
The findings of this survey are as follows.
First, social-oriented and family-oriented future goals, which are sub-factors of future goal orientation, have a positive effect on self-efficacy. In setting future goals, social-oriented future goals that contribute to the spirit of service and society and family-oriented future goals that emerge from students having future-oriented goals within their families have a positive impact on self-efficacy. As a result, the research showed that the higher the level of respect students have for their parents, the greater their self-efficacy.
Second, social and family-oriented future goals have a positive effect on learning satisfaction, similarly to their effect on self-efficacy. Based on the research hypothesis that students aiming for future goals of a vocational and family-oriented future have much more learning satisfaction, we analyzed the future jobs of information subjects. As a result, it was found that the students who have social and family-oriented future goals have higher levels of learning satisfaction. Third, self-efficacy and learning satisfaction have positive effects on each other. The higher the level of self-efficacy, the more motivated the actual behavior, which leads to continuous positive outcomes. Furthermore, students are more active when faced with difficulties. On the other hand, students with low self-efficacy can easily fall into the helplessness of reaching class goals, and have anxiety related to classes.
It is hoped that schools can use the findings of this study to help students set future goals that meet their characteristics and interests, in order to help the students develop creative fusion talents. In addition, this research can serve as a basis for teachers to develop educational programs that can show the social-oriented future goals by utilizing information education so that students can serve the community. As well, multifaceted attention should also be paid to education in order for students to improve their family orientation.
Finally, countries around the world are trying to educate young people with respect to the fourth industrial revolution. As an appropriate information subject, it is important to design classes that will foster systematic knowledge for information courses rather than urgently align the curriculum of information courses with social reform. To accomplish this, the government will have to pay attention to the information curriculum and strive to develop programs that can enhance teachers' expertise. At the same time, it will be important for the teachers to deal with the class with interest in developing classes that can harmonize the interests of students with the appropriate curriculum.
- Alternative Title
- The effect of long term goal oriented mindset on self-efficacy and learning satisfaction : focus on middle school information class
- Alternative Author(s)
- Park Hye Jin
- Department
- 교육대학원 정보.컴퓨터교육
- Advisor
- 김판구
- Awarded Date
- 2020-02
- Table Of Contents
- I. 서 론 1
A. 연구의 배경 1
B. 연구의 목적 2
C. 연구의 방법 3
D. 연구의 구성 3
II. 이론적 배경 6
A. 정보교육 현황 6
1. 우리나라의 교육 21
2. 외국의 교육 21
B. 청소년의 미래목표인식 6
1. 내재적 목표 21
2. 외재적 목표 21
3. 미래목표지향성 21
C. 자기효능감 20
D. 정보수업 만족도 20
Ⅲ. 연구모델 및 가설설정 21
A. 연구모형 21
B. 연구가설 32
Ⅳ. 연구 방법론 21
A. 연구자료 21
B. 변수의 측정 21
1. 미래목표지향성 21
2. 자기효능감 21
3. 학습만족도 21
C. 신뢰성 및 타당성 분석 21
V. 분석 결과 21
A. 기초통계 32
B. 가설의 검증 21
VI. 결과 21
A. 연구결과 요약 32
B. 시사점 21
C. 연구의 한계점 및 향후 연구 21
참 고 문 헌
설 문 지
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교 교육대학원
- Citation
- 박혜진. (2020). 미래목표지향성이 자기효능감, 학습만족도에 미치는 영향(중학교 정보수업 중심으로).
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16355
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000282629
-
Appears in Collections:
- Education > 3. Theses(Master)
- Authorize & License
-
- AuthorizeOpen
- Embargo2020-02-26
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.