초등학교 과학 교과서의 한자어 분석을 통한 한자 어휘 교육 방안 - 5․6학년 과학 교과서를 중심으로
- Author(s)
- 나금주
- Issued Date
- 2019
- Abstract
- Abstract
A Study on Chinese Character Vocabulary Education through Elementary School Science Textbook Analysis
- Focused on science textbooks in grades 5th and 6th
The purpose of this study is to analyze the frequency of Chinese character vocabulary by analyzing science textbooks of elementary school 5th and 6th grades.
The results of this study are as follows: First, the teaching of Chinese character vocabulary has a positive effect on the students' vocabulary development and academic achievement of the subject. In addition, it has been confirmed that the study is limited mainly to the Korean language subject and the lesson focusing on reading and writing.
Second, 453 chinese character vocabulary was used 3,430 times in 5th grade, and 171 chinese character vocabulary used more than 5 times in 5th grade. In the 6th grade, 573 chinese character vocabulary was used 3,155 times, and 178 chinese character vocabulary used more than 5 times. In the fifth grade, the 1 syllable(7.3%), the 2 syllables(75.5%), the 3 syllables (13.0%), the 4 syllables(3.3%), the 5 syllables(2.1%), the 6 syllables(0.02%), respectively. In the sixth grade, 1 syllable(7.4%), 2 syllables(67.2%), 3 syllables(14.4%), 4 syllables(8.7%), 5 syllables(2.1%) and 6 syllables(1.0%). Therefore, it can be seen that the vocabulary of more than 2 syllables occupies about 70%. Therefore, it can be confirmed that the Chinese character should be directed more vocabulary than the single word.
Third, in the actual practice of Chinese character vocabulary teaching, it was presented the teaching plan of Chinese character vocabulary based on the vocabulary used in the unit of the solar system, the stars, the earth and the moon.
This paper is different from the previous studies in that it analyzes the Chinese character vocabulary based on 5th and 6th grade textbooks of the revised curriculum and suggests the teaching plan of the class. In the future research, it is necessary to carry out quantitative and qualitative researches related to continuous research on Chinese character vocabulary instruction, its effectiveness, and students' satisfaction.|초등학교 과학 교과서의 한자어 분석을 통한 한자 어휘 교육 방안
- 5․6학년 과학 교과서를 중심으로-
본 연구는 초등학교 5․6학년 과학 교과서를 분석하여 한자 어휘의 빈도분석을 실시하였으며, 이를 바탕으로 수업 지도안을 작성하여 한자 어휘를 중심으로 효율적인 지도 방법을 모색하고자 하였다.
연구결과 첫째, 한자 어휘 수업 지도는 학생들의 어휘력 신장 및 해당 교과와 학업성취도에 긍정적인 영향을 미치지만 2015 개정 교육과정 이후 제시된 연구가 없었으며, 수업 지도안 역시 부족한 것으로 나타났다. 또한 교과목에서는 국어과에 주로 한정되어 연구가 이루어지고 있으며, 읽기와 쓰기 중심의 수업이 이루어지는 것으로 확인되었다.
둘째, 초등학교 과학 5․6학년 교과서에 활용된 한자 어휘를 분석한 결과 5학년에서는 453개의 한자 어휘가 3,430번 활용되었으며, 5회 이상 활용된 한자 어휘는 171개이었다. 6학년에서는 573개의 한자 어휘가 3,155번 활용되었으며, 5회 이상 활용된 한자 어휘는 178개 이었다. 또 음절수별로 한자 어휘를 분석한 결과 5학년에서는 1음절(7.3%), 2음절(75.5%), 3음절(13.0%), 4음절(3.3%), 5음절(0.08%), 6음절(0.02%)로 나타났다. 6학년에서는 1음절(7.4%), 2음절(67.2%), 3음절(14.4%), 4음절(8.7%), 5음절(2.1%), 6음절(1.0%)로 나타났다. 따라서 2음절 이상의 어휘가 약 70%를 차지하고 있음을 알 수 있으며, 이러한 이유로 한자는 낱글자보다도 어휘 중심으로 지도 되어야 함을 확인할 수 있었다.
셋째, 한자 어휘 지도 방안 실제에서는 태양계와 별, 지구와 달의 운동단원에서 활용된 어휘를 중심으로 한 한자 어휘 수업 지도안을 제시하였다.
본 논문은 개정 교육과정의 초등학교 과학 5․6학년 교과서를 중심으로 한자 어휘에 대해 분석하고, 이를 적용한 수업의 학습지도안을 제시한다는 점에서 선행연구들과 차별성을 가진다. 추후 연구에서도 한자 어휘 지도에 대한 지속적인 연구와 이에 대한 효과성 및 학생들의 만족도와 관련된 정량. 정성적 연구가 함께 요구된다.
- Alternative Title
- A Study on Chinese Character Vocabulary Education through Elementary School Science Textbook Analysis : Focused on science textbooks in grades 5th and 6th
- Alternative Author(s)
- Na geum ju
- Department
- 교육대학원 한문교육
- Advisor
- 정길수
- Awarded Date
- 2019-08
- Table Of Contents
- I. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 선행연구 고찰 3
3. 연구 방법 6
Ⅱ. 과학교과서 한자 어휘 분석 8
1. 5학년 과학 교과서의 한자 어휘 활용도 분석 8
2. 6학년 과학 교과서의 한자 어휘 활용도 분석 15
Ⅲ. 과학용어를 중심으로 한 한자 어휘 지도 방안 22
1. 초등학교 5․6학년 교육 한자 어휘 선정 22
2. 오스벨 수업 모형을 활용한 한자 어휘 지도 방안 25
Ⅴ. 결 론 49
참고문헌 52
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교 교육 대학원
- Citation
- 나금주. (2019). 초등학교 과학 교과서의 한자어 분석을 통한 한자 어휘 교육 방안 - 5․6학년 과학 교과서를 중심으로.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16328
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000267534
-
Appears in Collections:
- Education > 3. Theses(Master)
- Authorize & License
-
- AuthorizeOpen
- Embargo2019-08-23
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.