CHOSUN

중학생 스포츠 활동 참여자의 자기통제력이 스마트폰 과의존 및 자아탄력성에 미치는 영향

Metadata Downloads
Author(s)
박찬율
Issued Date
2019
Abstract
This study analyzed self-control, smartphone addiction, and self-resiliency according to demographic characteristics and examined their correlation and effects in middle school sports activity participants. The purpose of this study was to demonstrate the positive effects of sports activity on school life and daily life in students.
To examine the effects of self-control on smartphone addiction and self-resiliency in middle school students participating in sports activity, a questionnaire survey was conducted with 300 middle school students in five districts of G Metropolitan City who participated in sports clubs from March 2 to March 30, 2019.
Using SPSS Ver. 24.0, survey data were computer-processed according to the purpose of data analysis. Statistical technique used in this study included reliability analysis(Cronbach’s α) and exploratory factor analysis to secure the reliability and validity of questionnaire and frequency analysis, t-test, one-way ANOVA, correlation analysis, and regression analysis to derive detailed results.
An analysis of self-control according to demographic characteristics showed a partially significant difference in middle school students participating in sports activity. The effects of self-control on self-resiliency were analyzed. Generally, the development of self-control through sports activity had a positive effect on students’ self-resiliency. Also, self-control had a partial effect on smartphone addiction in the relationship between self-control and smpartphone addiction.
Based on the finding, it is necessary to inspire the importance of sports activities or sports club activities after school as well as in a physical education class into adolescents in a growth period in school education. The activation of sports activity will greatly contribute to healthy adolescence and enjoying happy school life.|이 연구는 중학생 스포츠 활동 참여자의 인구통계학적특성에 따른 자기통제력, 스마트폰 과의존, 자아탄력성을 분석하고, 자기통제력과 스마트폰 과의존, 자아 탄력성이 어떠한 상관성과 영향력이 있는지 규명함으로써, 스포츠 활동이 학생들의 학교생활과 일상생활에 어떠한 긍정적인 효과를 미치는지 입증하고자 하였다.
따라서 중학생 스포츠 활동 참여자의 자기통제력이 스마트폰 과의존 및 자아탄력성에 미치는 영향을 알아보기 위해 2019년 3월 2일부터 3월30까지 G광역시 5개 구의 중학교에서 스포츠클럽에 참여하고 있는 학생들을 모집단으로 선정하여 총 300명을 대상으로 설문조사를 실시하였다.
설문자료를 바탕으로 SPSS Ver. 24.0을 이용하여 자료 분석의 목적에 따라 전산처리 하였다. 본 연구에서 사용된 통계기법은 설문지의 신뢰도와 타당도를 확보하기 위하여 신뢰도분석(Cronbach’s α), 탐색적 요인분석을 실시하였으며, 연구의 구체적인 결과를 도출하기 위해 빈도분석, t-test, one-way anova분석, 상관관계분석, 회귀분석을 이용하여 통계처리를 실시하였다.
그리하여 인구 통계적 특성에 따른 중학생 스포츠 활동 참여자들의 자기통제력에 대한 차이를 분석한 결과 부분적으로 유의한 차이가 나타났고, 중학생 스포츠 활동 참여자의 자기통제력이 자아탄력성에 미치는 영향을 분석한 결과 종합적으로 보았을 때 스포츠 활동을 통한 자기통제력의 발달은 학생들의 자아탄력성에도 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 그리고 자기통제력과 스마트폰 과의존과의 관계에서도 자기통제력은 스마트폰 과의존에 부분적으로 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다.
이러한 결과들을 통해 앞으로 학교 교육에서 성장기에 있는 청소년들에게 체육시간을 포함한 방과 후 스포츠 활동 또는 스포츠클럽활동 등 여러 스포츠 활동의 중요성을 고취시키고, 나아가 스포츠 활동의 활성화로 건강한 청소년기와 즐거운 학교생활의 조성에 많은 도움을 줄 것으로 사료된다.
Alternative Title
The Effects of Self-Control on Smartphone Overdependence and Self-Elasticity of Middle School Sports Participants
Alternative Author(s)
Park, Chan Yool
Department
교육대학원 체육교육
Advisor
백승헌
Awarded Date
2019-08
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구목적 4
3. 연구가설 4
4. 연구모형 5
5. 연구의 제한점 6
6. 용어의 정리 6

Ⅱ. 연구방법 8
1. 연구대상 및 표집방법 8
2. 조사도구 10
3. 자료처리 방법 12
4. 설문지의 타당도 및 신뢰도 검증 12

Ⅲ. 결과분석 17
1. 인구통계적 특성에 따른 자기통제력의 차이분석 17
2. 자기통제력, 자아탄력성, 스마트폰 과의존 간에 미치는 영향 23

Ⅳ. 논 의 30
1. 인구통계적 특성에 따른 자기통제력의 차이 30
2. 중학생 스포츠 활동 참여자의 자기통제력이 자아탄력성에 미치는 영향 32
3. 중학생 스포츠 활동 참여자의 자기통제력이 스마트폰 과의존에 미치는 영향 33

V. 결론 및 제언 34
1. 결론 34
2. 제언 36

참고문헌 37
설문지 41
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
박찬율. (2019). 중학생 스포츠 활동 참여자의 자기통제력이 스마트폰 과의존 및 자아탄력성에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16324
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000267520
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2019-08-23
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.