CHOSUN

장애아전문어린이집 교사들의 장애아보육 보수교육에 대한 인식 및 요구 조사

Metadata Downloads
Author(s)
여정주
Issued Date
2019
Abstract
ABSTRACT

An Investigation of the Perceptions and Needs of Special Nursery School Teachers Regarding Their Inservice Training

By Jeong-ju Yeo
Advisor: Prof. Young-il Kim
Major in Special Education
Graduate School of Education, Chosun University

The purpose of this study was to investigate the perceptions and needs of special nursery school teachers regarding their inservice training in the instruction of preschoolers with disabilities. A total of 258 special nursery school teachers in G metropolitan city was asked to respond to a questionnaire; a total of 162 teachers responded to it. The questionnaire consisted of items addressing their perceptions about the inservice training and those addressing their needs for future inservice training. Data were analyzed using frequency analysis, cross-tabulation, t-test and F-test. The major findings were as follows.
First, special nursery teachers thought that the inservice training in the instruction of preschoolers with disabilities was necessary. They indicated that the most important content area of the inservice training was the acquisition of instructional methods.
Second, the participants were satisfied at the average level with the inservice training they received.
Third, the teachers expressed that the content of the inservice training needed to be revised.
Lastly, they requested biennial implementation of the inservice training, a total of 20 hours for each training, nursery support center as the agent of the inservice training, the selection of professionals in each specialty area as the lectures of the training, and online delivery of the training.
Alternative Title
An Investigation of the Perceptions and Needs of Special Nursery School Teachers Regarding Their Inservice Training
Alternative Author(s)
yeo. jeong ju
Department
교육대학원 특수교육
Advisor
김영일
Awarded Date
2019-08
Table Of Contents
목 차

Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구 목적 및 연구 문제 2
3. 용어의 정의 2

Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 장애영유아 보육시설 및 보육현황 5
2. 보육교사 양성 8
1) 보육교사 8
2) 장애영유아를 위한 보육교사 양성과정 9
3. 보육교사 보수교육 12
1) 보수교육의 의의 12
2) 보육교사의 보수교육 유형 13
3) 보육교사의 보수교육 현황 21
4. 선행 연구 고찰 22

Ⅲ. 연구 방법 25
1. 연구 대상 25
2. 연구 도구 27
3. 연구 절차 30
1) 예비 조사 30
2) 본 조사 30
4. 자료 분석 30

Ⅳ. 연구 결과 32
1. 장애아보육 보수교육에 대한 인식 32
1) 장애아보육 보수교육의 필요성 32
2) 장애아보육 보수교육의 필요 이유 33
3) 장애아보육 보수교육에 대한 만족도 35
4) 보수교육의 도움 정도 37
5) 장애아보육 보수교육의 과목별 만족도 38
2. 장애아보육 보수교육에 대한 요구 45
1) 운영 관련 개선 사항 45
2) 교육 참여 희망 횟수 46
3) 교육 시간 49
4) 장애아보육 보수교육 주관기관 51
5) 강사진 53
6) 보수교육 실시 방법 55
7) 집합연수 시 집단 크기 57
8) 교육방법 59
9) 평가방법 61
10) 개설할 필요가 없는 교과목 63
11) 추가로 개설할 교과목 69

Ⅴ. 논의 71
1. 장애아보육 보수교육에 대한 인식 71
2. 장애아보육 보수교육 요구 72

VI. 결론 및 제언 75
1. 결론 75
2. 제언 76

참고문헌 77

부록 79
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
여정주. (2019). 장애아전문어린이집 교사들의 장애아보육 보수교육에 대한 인식 및 요구 조사.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16319
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000267506
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2019-08-23
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.