CHOSUN

2014-2019학년도 중등 임용시험 전공 음악 기출 문항 분석

Metadata Downloads
Author(s)
김형주
Issued Date
2019
Abstract
The music curriculum is a curriculum that enables students to experience the beauty of music through music activities and enjoy music in their life. The music teacher should be a teacher who has practical knowledge applied to the actual scene of a school rather than simple knowledge. Therefore, it can be said that the influence of teachers is important. Choosing such a teacher will be the core of the examination.
The purpose of this study is to grasp exam trend through analyzing the tendency of the Music Teacher Recruitment Previous Examination for the 2014-2019 and to grasp the types of set exam questions in terms of the Pedagogical Content Knowledge (PCK). Two analytical tools were used for this purpose. First, the contents of the music education theory are summarized by focusing on teacher qualification standards, evaluation area, and evaluation content elements of the music course and through this, the analysis tools were created. Second, the literature on Pedagogical Content Knowledge (PCK) was examined, and the components were used as an analysis tool.
As a result of this study, the ratio of the Music Teacher Recruitment Previous Examination that was presented for 6 years was the highest in Korean music and the lowest in music education. The percentage points in music education showed the lowest rate, and the proportion of Western music and Korean classical music were found to be the same ratio among the Subject Content Education.
As a result of examining the frequency of detailed contents by evaluation area, Music Curriculum Pedagogy was the highest in Music Department Curriculum, and the realm of harmony and music were most frequently presented in Western music and Korean music. The tendency of the Music Teacher Recruitment Examination according to the components of the Pedagogical Content Knowledge (PCK) was mainly frequently presented to know the Content Knowledge of music subject, while the questions asked by Knowledge Of Students Understanding and the Situation Knowledge were low.
Music and appointment tests are maintained with the proportion of the field presented by the Korea Institute of Curriculum and Evaluation. However, as a result of analyzing the details of the evaluation area, it is necessary to distribute the homework among various evaluation areas. Also, it is necessary to reflect the question about the proper understanding of the learner, which is the subject of learning, and the questions about the situation. Through the result of this study, it can be understood the trends of Music Teacher Recruitment Previous Examination and it is expected that will be helpful to set the direction of the examination.
|음악 교과는 음악 활동을 통해 음악의 아름다움을 경험하고, 음악을 실생활 속에서 즐길 수 있도록 하는 교과이다. 이러한 음악 교과를 지도하기 위해서 음악교사는 단순 지식 보다는 실제 학교현장에서 사용 가능한 실천적 지식의 적용을 갖고 있는 교사이어야 한다. 그렇기 때문에 교사의 영향력이 중요시 되는 과목이라 할 수 있다. 이와 같은 교사를 선발하는 것이 임용시험의 핵심이 될 것이다.
본 연구는 2014-2019학년도 중등 임용시험 전공 음악 기출 문항 분석을 통하여 출제 경향을 파악하고, 교수내용지식(PCK)의 관점에서 출제 유형을 파악하는데 목적을 두었다. 이를 위해 두 가지의 분석 기준을 작성하였다. 첫째, 한국 교육과정에서 평가원에서 제시한 출제 원칙 중 표시과목『음악』의 평가 영역 을 중심으로 하여 음악교육 이론서의 내용을 참고하여 세부 내용을 작성하였다. 둘째, 교수내용지식(PCK)에 관한 문헌들을 고찰하고, 구성요소들을 종합하여 분석 도구로 삼았다.
연구 결과 6년간 출제된 음악과 임용시험의 영역 간 출제 비율은 교과내용학 중 국악이 가장 높았으며, 음악교과교육학이 가장 낮은 비율을 차지하였다. 배점 비율은 음악교과교육학이 가장 낮은 비율을 보였으며, 교과내용학 중 서양음악과 국악이 동일한 비율으로 나타났다. 평가영역별 세부내용 출제 빈도를 살펴본 결과 음악교과교육학에서는 음악과 교육과정이 가장 높았으며, 서양음악과 국악에서는 각각 화음과, 악곡 영역이 가장 높은 비율로 출제 되었다. 교수내용지식(PCK)의 구성요소에 따른 음악과 임용시험의 출제 유형은 음악교과 내용지식을 묻는 문항이 주로 출제 빈도가 높았으며, 학생이해지식과 상황지식을 묻는 문항은 출제 빈도가 낮았다.
음악과 임용시험은 한국교육과정평가원에서 제시한 출제 분야의 비율을 유지하며 출제되고 있으나 평가영역의 세부내용 측면에서 분석해본 결과 다양한 평가영역 간의 균등한 출제 배분이 필요할 것으로 사료된다. 또한 학습의 주체인 학습자에 대한 적절한 이해를 묻는 문항과, 그에 따른 상황을 묻는 문항들이 반영될 필요가 있다. 본 연구 결과를 통하여 음악과 임용시험의 출제 경향을 파악하여 출제 방향을 설정하는데 도움이 될 수 있다.
Alternative Title
An Analysis of the Secondary School Music Teacher Selection Test focusing on 2014-2019
Alternative Author(s)
Kim, Hyeong Ju
Department
교육대학원 음악교육
Advisor
박재연
Awarded Date
2019-08
Table Of Contents
목 차


목 차 ⅰ
표 목 차 ⅲ
그림 목차 ⅵ
초 록 ⅶ
ABSTRACT ⅸ

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 2
3. 연구의 제한점 2
4. 선행연구 고찰 3

Ⅱ. 이론적 배경 6
1. 중등학교 교사 임용 후보자 선정 경쟁시험 6
2. 교수내용지식 (PCK) 16

Ⅲ. 연구방법 24
1. 연구 대상 및 범위 24
2. 분석 기준 24
3. 연구 방법 및 단계 34

Ⅳ. 연구 결과 36
1. 음악과 임용시험 분석 36
2. 교수내용지식(PCK)의 구성요소에 따른 연도별 음악과 임용시험 유형분석 63

Ⅴ. 결론 71

참고문헌 73
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
김형주. (2019). 2014-2019학년도 중등 임용시험 전공 음악 기출 문항 분석.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16276
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000267357
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2019-08-23
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.