CHOSUN

방과 후 뉴 스포츠 활동이 지적장애 학생의 체력향상에 미치는 영향

Metadata Downloads
Author(s)
박주윤
Issued Date
2018
Abstract
ABSTRACT
The Effect of the After-School New Sports Activity on Physical Fitness of Students with Intellectual Disabilities

By Joo-yoon Park
Advisor : Prof. Jeong-yeon Kim
The Department of Special Education
Chosun University Graduate School of Education

This study aims to provide basic data for increasing the opportunity of physical activity through an active participation in the new sports activity program, and helping students with intellectual disabilities live a healthy life, by examining the effect of the after-school new sports program on physical fitness elements of disabled students.
This study targeted 5 students with intellectual disabilities at A Special School in Jeju City, and after applying 21 sessions of the new sports program, a post-test was conducted. The Physical Activity Promotion System for Students with Disabilities(PAPS-D) was used to record and measure muscular strength, muscular endurance, cardiovascular endurance, flexibility, agility, and body composition(BMI). When analyzing the measurement results of physical strength of the participating students, the following results were obtained.
First, the new sports activity had positive influence on muscular strength of students with intellectual disabilities.
Second, the new sports activity had positive influence on muscular endurance of students with intellectual disabilities.
Third, the new sports activity had positive influence on cardiovascular endurance of students with intellectual disabilities.
Fourth, the effect of the new sports activity on flexibility of students with intellectual disabilities increased numerically, but it was not significant statistically.
Fifth, the new sports activity had positive influence on agility of students with intellectual disabilities.
Sixth, the new sports activity had positive influence on body composition(BMI) of students with intellectual disabilities.

As above, the participation in the new sports activity positively influenced health-related physical strength of students with intellectual disabilities, and there were statistically significant differences. In conclusion, these results demonstrate that the sports activity applying 21 sessions of the new sports program can positively influence health-related physical strength of students with intellectual disabilities.
|국문초록

방과 후 뉴 스포츠 활동이 지적장애
학생의 체력향상에 미치는 영향

박주윤
지도교수: 김정연
특수교육학과
조선대학교 교육대학원

본 연구의 목적은 방과 후 뉴 스포츠 프로그램을 적용 후 장애학생의 건강체력 요소에 미치는 영향을 규명하여, 지적장애학생들을 뉴 스포츠 활동 프로그램에 적극참여 시킴으로서 신체활동의 기회를 증대시키고, 건강한 생활을 영위하는데 그 기초자료를 제시하는데 있다.
연구 대상은 제주시에 소재하고 있는 A특수학교에 재학 중인 지적장애학생 5명으로 실시하였으며 21회기 뉴 스포츠 프로그램을 적용 후 사후 검사를 실시하였다. 장애학생 건강체력평가(PAPS-D)를 통해 근력, 근지구력, 심폐지구력, 유연성, 순발력, 신체조성(BMI)을 기록하여 측정하였다. 참여 학생들의 체력측정 분석 결과 다음과 같은 결론이 도출되었다.
첫째, 뉴 스포츠 활동이 지적장애 학생들의 근력에 미치는 영향은 긍정적으로 확인됐다.
둘째, 뉴 스포츠 활동이 지적장애 학생들의 근지구력에 미치는 영향은 긍정적으로 확인됐다.
셋째, 뉴 스포츠 활동이 지적장애 학생들의 심폐지구력에 미치는 영향은 긍정적으로 확인됐다.
넷째, 뉴 스포츠 활동이 지적장애 학생들의 유연성에 미치는 영향은 수치상으로는 증가함을 확인하였지만 통계적으로는 유의미하지 않다는 결론을 확인할 수 있었다.
다섯째, 뉴 스포츠 활동이 지적장애 학생들의 순발력에 미치는 영향은 긍정적으로 확인됐다.
여섯째, 뉴 스포츠 활동이 지적장애 학생들의 신체조성(BMI)에 미치는 영향은 긍정적으로 확인됐다.

위와 같이 뉴 스포츠 활동 참여가 지적장애학생의 건강관련 체력에 긍정적인 영향을 주었으며, 통계상 유의미한 차이가 나타났다. 이러한 결과들을 종합하여 볼 때 21회기 뉴 스포츠 프로그램을 적용한 스포츠 활동이 지적장애학생의 건강관련 체력 요소에 긍정적인 영향을 미칠 수 있음을 확인하였다.
Alternative Title
The Effect of New Sports Activity after School on Physical Fitness Improvement of Students with Intellectual Disabilities
Alternative Author(s)
Joo-yoon Park
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 특수교육
Advisor
김정연
Awarded Date
2019-02
Table Of Contents
목 차

표목차 ⅲ
그림목차 ⅳ
ABSTRACT ⅴ

Ⅰ. 서론 1

1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 2
3. 용어의 정의 2

Ⅱ. 이론적 배경 5

1. 뉴 스포츠 5
2. 체력 5
1) 체력의 정의 5
2) 체력의 구성 요소 6
3) 장애학생 건강체력 평가시스템(PAPS-D) 8
3. 비장애인과 지적장애 학생 체력의 차이점 9
4. 지적장애 학생의 체력 향상 프로그램 11
5. 선행연구 고찰 12

Ⅲ. 연구방법 15

1. 연구 참여자 15
2. 연구 설계 16
3. 측정 도구 17
1) 체력측정도구 18
2) 측정방법 18
4. 연구 절차 22
5. 자료 처리 24

Ⅳ. 연구결과 25

1. 근력의 변화 25
2. 근지구력의 변화 27
3. 심폐지구력의 변화 29
4. 유연성의 변화 31
5. 순발력의 변화 33
6. 신체조성의 변화 35

Ⅴ. 논의 37

Ⅵ. 결론 및 제언 38

1. 결론 38
2. 제언 39

참고문헌 40
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
박주윤. (2018). 방과 후 뉴 스포츠 활동이 지적장애 학생의 체력향상에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16249
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000267172
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2019-02-08
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.