CHOSUN

퍼포먼스 미술활동을 통한 아동의 자아 치유에 대한 연구

Metadata Downloads
Author(s)
심유인
Issued Date
2018
Keyword
퍼포먼스, 아동미술, 자아 치유
Abstract
본 연구에서는 아동의 자아치유 목적의 대안으로 다양한 예술분야의 총체성을 갖고 있는 퍼포먼스 미술활동을 제시 하고 있다. 퍼포먼스 미술활동은 창의력, 심미력, 다양성, 자기표현력, 자아존중감, 사회성을 향상시켜 줄 뿐 아니라 특히 아동교육에 있어 필요성을 보인다. 놀이치료와 미술치료가 융합된 효과를 가지고 있는 퍼포먼스 미술활동의 의미에 대해 자세히 알아보고 아동의 자아치유를 목적으로 한 퍼포먼스 미술활동의 새로운 지도방안과 프로그램을 개발하여 제시한다. 아동은 본 퍼포먼스 미술활동의 프로그램의 지속적인 체험을 통하여 미술활동의 이해가 깊어질 뿐만 아니라 아동기에 필요한 정서적인 자아발전을 이룰 수 있으며 자아치유를 경험할 수 있다. 또한, 퍼포먼스 미술활동이 치유의 목적으로서 여러 아동들에게 교육적 역할을 할 수 있다.|This study suggests performance art activities that have the totality of various art fields as an alternative for children's self-healing purposes. Performance art activities not only improve creativity, aesthetics, diversity, self-expression, self-esteem, and sociality, but also show a need for especially children's education. Figure out the meaning of performance art activity which has the fusion effect of play therapy and art therapy, and develop the new instructional methods and suggest the programs for performance art activities aimed at the self-healing of children. Through the continuous experience of this performance art activity program, the child not only deepens the understanding of art activities, but also achieves emotional self-development necessary for childhood and experiences self-healing. Through the experience of continuous performance art activities, children not only broaden their diverse artistic perspectives but also gain a sense of accomplishment and draw self-image of positive images themselves by the encouragement of teachers and parents. Also, performing arts activities can play an educational role for many children for the purpose of healing.
Alternative Title
A Study on the Treatment of Children's Self Healing Through Performing Arts Activities
Alternative Author(s)
Sim, Yu In
Department
교육대학원 미술교육
Advisor
조윤성
Awarded Date
2018-08
Table Of Contents
목 차


ABSTRACT v

제 1장 서 론 1
제 1절 연구의 필요성 및 목적 1
제 2절 연구의 내용 2

제 2장 퍼포먼스를 활용한 미술교육에 대한 이해와 교육적 가치 3
제 1절 퍼포먼스의 미술사적 의의 및 개념 3
제 2절 퍼포먼스와 미술교육 8
1. 퍼포먼스를 활용한 미술교육의 이해 8
2. 퍼포먼스를 활용한 아동 미술교육의 의미와 필요성 10

제 3장 퍼포먼스 미술활동을 통한 아동의 자아치유 12
제 1절 아동의 정서발달 단계와 특성의 이해 12
1. 정서발달 단계와 특성 12
2. 아동의 정서와 성장의 이해 18
제 2절 치유로서의 퍼포먼스 미술활동 20
1. 미술치료와 놀이치료가 융합된 형태의 퍼포먼스 미술 20
2. 퍼포먼스 미술활동과 자아치유의 관계 23

제 4장 퍼포먼스 미술교육을 활용한 치유적 프로그램 개발과 지도 방법 32
제 1절 프로그램의 개발 및 지도방법 32
제 2절 프로그램을 통한 기대효과 51

제 5장 결론 및 제언 53


참고문헌 55
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
심유인. (2018). 퍼포먼스 미술활동을 통한 아동의 자아 치유에 대한 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16235
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000267010
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2018-08-24
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.