CHOSUN

한국, 캐나다, 핀란드의 중학교 모국어 교육과정 비교 연구

Metadata Downloads
Author(s)
전대일
Issued Date
2017
Keyword
모국어 교육과정, 국제비교연구, 중학교, 캐나다, 핀란드, 2015 국어과
Abstract
Abstract

A Comparative Study on the Secondary Language Curriculum of Korea, Canada, and Finland



Jeon Dae-il
Advisor : Prof. Jae-ki Lee Ph.D.
Major in Korean Language Education
Graduate School of Education. Chosun University


This study aims to find out meaningful results from comparative studies on secondary language curriculum of Korea, Canada, and Finland. The reason why the researcher chooses the three countries is that they are at the highest rank in the PISA(Programme for International Student Assessment) of the Reading Domain from 2003 to 2015, and they are recognized as a powerful nation in terms of education. The Korean version of 2015 revised curriculum was compared with the Canadian version of 2007 revised curriculum and Finnish version of 2016 revised curriculum. The level of curriculum was secondary language and the objectives and core contents and achievement standards are compared and analyzed respectively. Even though there were studies about international comparison between curriculum ,however, those were limited to present general statement and were not analyzed in detail. Therefore this study has a significant meaning in terms of comparing curriculums systematically. The results of analysis are following.
First of all, the introduction of Media education and application is necessary in the Korean language education circumstance. Korea is the leader of IT industry all around world and there are more mobiles than the population so the speed of supply is incredible. The information on the web is the key content in 21st century. The curriculum of Canada and Finland includes the 'Media' as an independent field, which gives a meaningful implication for Korean curriculum.
Secondly, the curriculum of Canada and Finland provide integrated approach for language education. For example, literature and reading is integrated as an one subject and students are supposed to read literature naturally. In the case of Canada, rules and structure of language, knowledge of language, vocabulary are integrated meaningfully. Korean language curriculum is also needed to be adapted in that way of changing.
Thirdly, language competency should be emphasized in language curriculum. Revised version of Finland in 2016 focused on competency for education revolution. They include ideas and leaning, cultural competency, interaction and expression, self-caring, ICT competency, responsibility and authority competency. Therefore, those of three findings are to be implemented into Korean language curriculum near in the future.
Alternative Title
A Comparative Study on the Secondary School Language Curriculum of Korea, Canada, and Finland
Alternative Author(s)
Jeon, Dae Il
Department
교육대학원 교육학과
Advisor
이재기
Awarded Date
2018-02
Table Of Contents
목 차

표목차 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ ⅲ
영문초록 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ ⅴ


Ⅰ. 서론 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 1
1. 연구의 필요성 및 목적 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 1
2. 선행 연구 검토 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 3
3. 연구 대상 및 방법 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 6


Ⅱ. 한국, 캐나다, 핀란드의 학제 및 국가수준 평가 방식 비교 ・・ 9
1. 한국, 캐나다, 핀란드의 학제 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 9
2. 한국, 캐나다, 핀란드 국가수준의 성취도 평가 방식 ・・・・・・・・ 14


Ⅲ. 한국, 캐나다, 핀란드의 모국어 교육과정 비교 ・・・・・・ 19
1. 교육과정의 목표 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 19
가. 한국 모국어 교육과정의 목표 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 19
나. 캐나다 모국어 교육과정의 목표 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 21
다. 핀란드 모국어 교육과정의 목표 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 23
라. 비교 및 시사점 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 30
2. 교육과정의 내용 체계 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 32
가. 한국 모국어 교육과정의 내용 체계 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 32
나. 캐나다 모국어 교육과정의 내용 체계 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 38
다. 핀란드 모국어 교육과정의 내용 체계 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 43
라. 비교 및 시사점 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 45
3. 교육과정 성취기준 제시 방식 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 48
가. 한국 모국어 교육과정의 성취기준 제시 방식 ・・・・・・・・・・・・・・・ 48
나. 캐나다 모국어 교육과정의 성취기준 제시 방식 ・・・・・・・・・・・・・ 59
다. 핀란드 모국어 교육과정의 성취기준 제시 방식 ・・・・・・・・・・・・ 70
라. 비교 및 시사점 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 75


Ⅳ. 요약 및 결론 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 77


참고문헌 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・ 80
Degree
Master
Publisher
조선대학교, 교육대학원
Citation
전대일. (2017). 한국, 캐나다, 핀란드의 중학교 모국어 교육과정 비교 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16205
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000266814
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2018-02-20
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.