교사의 칭찬이 학생에게 미치는 긍정적 프레이밍 효과
- Author(s)
- 전영재
- Issued Date
- 2017
- Abstract
- Abstract
Jeon Young-jae.
Advisor : Prof. Yoon Yong. Hwang.
Business Information Education.
Graduate School of Education, Chosun University.
If one school were to be one company, the student could be a customer, and the teacher could be a sales clerk. The teacher sells goods called ‘class’ to the student at the school, the same as the sales clerk would sells some products to the customer at the company. The company cannot exist without the customer and sales clerk; it is the same with a school is the same. Without no students and teachers, a school could not exist.
Customer behavior is altered depending on the service offered by the company. Therefore, the role of the teacher who sells their 'class' at school is pivotal. Over and above this, the teacher’s language and behavior can also exert a great deal influence over the student.
The teacher's role can be compared to that of being is called as 'the student's parent in the school setting, meaning that the student is most definitely influenced by the teacher. School years in particular are a formative time for students when they're shaping their personalities and developing their of behavior. So to further extend this line of thinking, the teachers whom the students meet along the way are key to building the student’s personality, level of expertise and, career decisions.
These factors could all vary dependent on the teachers that they meet en route. If a student is exposed to positive language and behavior by their teacher, their life may be affected in a be good way due to their teacher’s positive influence.
The objective of this study is to investigate how much a teacher’s praise is how much influences a student’s self-esteem, settling in to schools, and being immersed in their learning. It will also draw a comparison between the differences in classes where students have received high levels of praise and those where they've received none.
First, this study aims to examine the difference in levels of self-esteem between praised students and those who have received none.
Second, this study seeks to investigate the difference in how students settle into their schools on the basis of those who have received high levels of praise and those who've not been praised.
Third, this study compares the differences in the degree to which students are immersed in their learning in relation to the levels of praise that they have received prior.
In conclusion, this study suggests that there is a notable difference in each part on the basis of self-esteem, adapting settling into schools, being immersed in learning between the experimental and the control groups.
- Alternative Title
- Positive Framing Effect : The Influence of Teacher's Praise on Student's Behavior
- Alternative Author(s)
- Jeon, Young Jae
- Affiliation
- 조선대학교 교육대학원 상업정보교육과
- Department
- 교육대학원 상업정보교육
- Advisor
- 황윤용
- Awarded Date
- 2017-08
- Table Of Contents
- 목 차
Abstract Ⅱ
제1장 서론 1
제1절 연구의 필요성과 목적 1
제2절 연구 문제 3
제2장 이론적 배경 4
제1절 칭찬활동 프로그램 4
1. 칭찬활동 프로그램의 정의 4
2. 칭찬활동 프로그램의 방법 4
3. 칭찬활동 프로그램 효과 4
제2절 프레이밍 효과 6
1. 프레이밍 효과의 정의 6
2. 프레이밍 효과의 사례 7
3. 교육상황에서의 프레이밍 효과 7
제3절 피그말리온 효과 8
1. 피그말리온 신화 8
2. 피그말리온 효과의 정의 8
3. 교육상황에서의 피그말리온 효과 9
제4절 칭찬과 자아존중감 9
1. 자아존중감의 개념 10
2. 자아존중감의 기능 10
3. 자아존중감과 칭찬과의 관계 11
제5절 칭찬과 학교생활적응 12
1. 학교생활적응의 개념 12
2. 학교생활적응의 영역 13
3. 학교생활적응과 칭찬과의 관계 15
제6절 칭찬과 학습몰입 16
1. 학습동기 16
2. 학습몰입 16
3. 학습몰입과 칭찬과의 관계 17
제3장 연구방법 19
제1절 연구대상과 절차 19
제2절 프로그램의 내용 및 실행절차 20
제3절 측정도구 및 분석 방법 21
1. 측정도구 21
가. 자아존중감 검사 21
나. 학교생활적응 척도 검사 21
다. 학습몰입도 검사 22
2. 분석방법 24
제4장 결과 및 해석 25
제1절 요인분석 및 신뢰도 분석 25
1. 자아존중감의 신뢰도 분석 25
2. 학교생활적응의 요인 분석 및 신뢰도 분석 25
3. 학습몰입의 요인분석 및 신뢰도 분석 27
제2절 가설검정 29
1. 자아존중감의 ANOVA분석 29
2. 학교생활적응의 ANOVA 분석 30
3. 학습몰입도의 ANOVA 분석 32
제5장 요약 및 결론 38
제1절 연구결과의 요약 38
제2절 관리적 시사점 39
제3절 연구의 제한점 40
참고문헌 42
부록1. 칭찬활동 프로그램 45
부록2. 설문지 48
표목차
연구 모형 19
칭찬활동 프로그램 21
학교생활 적응 진단 척도의 문항 구성 22
학습몰입 척도의 문항 구성 23
자아존중감 신뢰도 분석 25
학교생활적응문항의 요인분석과 신뢰도 분석 26
학습몰입도 문항의 요인분석과 신뢰도 분석 28
자아존중감의 평균과 표준편차 29
자아존중감의 ANOVA 분석 29
학교생활적응의 평균과 표준편차 30
학교생활1. 사제관계와 학교수업의 ANOVA 분석 31
학교생활2. 교우관계의 ANOVA 분석 31
학교생활3. 규칙준수의 ANOVA 분석 32
학교생활4. 행사참여의 ANOVA 분석 32
학습몰입도의 평균과 표준편차 33
학습몰입1. 구체적인 피드백의 ANOVA 분석 35
학습몰입2. 자기목적적 경험의 ANOVA 분석 35
학습몰입3. 도전과 기술의 조화의 ANOVA 분석 35
학습몰입4. 시간감각 왜곡의 ANONA 분석 36
학습몰입5. 자의식 상실의 ANOVA 분석 36
학습몰입6. 통제감의 ANOVA 분석 36
학습몰입7. 행위와 의식의 조화의 ANOVA 분석 37
학습몰입8. 과제에 대한 집중의 ANOVA 분석 37
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교
- Citation
- 전영재. (2017). 교사의 칭찬이 학생에게 미치는 긍정적 프레이밍 효과.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16105
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000266297
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Appears in Collections:
- Education > 3. Theses(Master)
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- AuthorizeOpen
- Embargo2017-08-25
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