2015 개정 교육 과정에 따른 한자 어휘 학습에 관한 연구-"송남잡지"를 중심으로
- Author(s)
- 이상호
- Issued Date
- 2017
- Abstract
- This paper considers some action plans to effectively actualize
the revised 2015 curriculum for learning Chinese characters. The
goal of learning Chinese character and vocabulary in the revised
2015 curriculum, which is being carried out in the present
education scene, puts emphasis on East Asian Chinese character
cultures. At the same time, it emphasizes the importance of
Chinese characters and vocabulary education. At the end of the
19th century, 『Songnamjapji』 by Jaesam Jo was the essential
educational resource for the above purpose as it suggested a
vocabulary history that can be collected and organized based on
East Asian cultures. Therefore this paper analyzes 『Songnamjapji』 to
use it for Chinese character and vocabulary education.
There are, in total, 4432 Chinese words divided into 33 categories
in 『Songnamjapji』. The words which can be used in the education
of middle and high school are selected. The criterion for selection
is, first, the word should be in the range of the 1800 Chinese
characters which are used for the education of middle and high
school and, second, it should satisfy the revised 2015 curriculum of
Chinese and its framework and achievement standards. The total
number of selected Chinese vocabulary is about 180. Following the
framework and the standards of achievement of the 2015 revised
curriculum of Chinese, they were divided into three categories: 1)
daily terms in the appropriate context, 2) learning terms for
studying other subjects and 3) Chinese phrases in the appropriate
context. “Meaning Network Learning” was then suggested as a
means of learning new words. The reason why the author chose
this method of learning is because he found out a pattern that
『Songnamjapji』 had, which was to explain headwords through
- 2 -
various literature and materials. To learn the vocabularies associated
with the headwords, it is thought that the “Meaning Network
Learning” method will be a valid learning method. Extension of
vocabulary means expansion of thoughts. When this learning
method is used for teaching Chinese vocabulary in various ways,
the learner is expected to acquire a wider and deeper mindset.
It is expected that when the Chinese characters in the
『Songnamjapji』 are utilized in this manner, it will not only become
important information for compiling textbooks but also a teaching
aid for Chinese characters and teaching materials. Moreover, in
order to fulfill the achievement criteria of the newly revised 2015
curriculum, the new textbooks should be presented with significant
Chinese words that have not been addressed in existing textbooks.|국문초록
본고는 2015년 개정 교육과정 중 한자 어휘교육을 교육현장
에 효과적으로 실현하기 위한 실행방안에 대하여 고찰하여 보았
다 현재 교육현장에서 실행되고 있는 2015년 개정 교육과정에서
한문과 어휘학습의 목표는 동아시아 한자문화권을 키워드로 삼으면서 언어생활에서 한자 어휘 교육의 중요성을 강조하고 있다
조재삼의 송남잡지는 19세기 말기 그가 수합하고 정리할 수
있는 범위 내에서 동아시아 문화에 기반을 둔 어휘 이력을 제시
하고 있기 때문에 위와 같은 교육목적을 실현하는데 필수적인 교육용 자료라고 할 수 있다 이에 본고는 송남잡지를 분석하여
한자 어휘교육에 활용하고자 하였다
송남잡지에는 33개의 분야에 총 4432개의 어휘가 수록 되
어 있는데 그 중 중 고등학교 한자 어휘교육에 활용할 수 있는
것을 선택하였다 어휘 선별 기준은 중 고등학교 교육용한자1800
자의 범위 안에 들어가면서도 2015년 개정 교육과정의 한문
과 내용체계와 성취기준에 합당하는 어휘를 약 180개정도 취사선택하였다 2015년 개정 교육과정의 한문과의 내용체계와 성취기준에 따라 맥락에 맞게 사용하는 일상용어와 다른 교과 학습에 사용되는 학습용어 맥락에 맞게 활용할 수 있는 한자성어로
구별하여 알맞은 어휘를 뽑아 정리하였다 그리고 어휘들을 학습
하는 방법으로 의미망 학습법을 제시하였다 필자가 이런 학습방
법을 선택한 이유는 송남잡지가 표제어를 다양한 문헌 및 자료
를 통하여 설명하는 패턴을 갖고 있기 때문이다 표제어를 중심
으로 그에 관련된 어휘를 함께 학습하기 위해서는 의미망학습
방법이 유효한 학습방법이 될 것으로 생각된다 어휘의 확장은
곧 사고의 확장을 의미한다 이러한 의미망 학습법이 한문교육의
어휘교육에 다각도로 활용될 때 학습자는 보다 넓고 깊은 사고
를 할 수 있을 것으로 기대된다
송남잡지의 한자 어휘를 이렇게 활용하게 되면 교과서 편
찬의 중요한 자료가 될 뿐만 아니라 한문과 수업의 교육 보조
자료로도 제시할 수 있을 것으로 기대된다 또한 새롭게 개정된 2015년 교육과정의 성취기준을 실현하기 위해서도 새로운 교과서에는 기존의 교과서에서는 취급하지 않았던 유의미한 한자 어휘가 제시되어야 할 것이라고 생각한다
- Authorize & License
-
- AuthorizeOpen
- Embargo2017-08-25
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.