초등학교 묵자 영어교과서와 점자 영어교과서의 시각자료 비교분석
- Author(s)
- 안숙영
- Issued Date
- 2016
- Keyword
- 점자 영어교과서, 시각자료
- Abstract
- ABSTRACT
Comparative Analysis of Visual Materials
in Print and Braille English Textbooks
for Elementary Students
By Sook-young Ahn
Advisor: Prof. Young-il Kim
Major in Special Education
Graduate School of Education, Chosun University
The purpose of this study was to compare the visual materials in the fifth-grade and sixth-grade regular print English textbook with those in the fifth-grade and sixth-grade braille English textbook. The regular print English textbook was authored by Lee et al. and published at Daekyo; the braille English textbook was transcribed in the Braille Library of Taegu University. The fifth-grade regular print English textbook presented a total of 996 visual materials, including 79(7.9%) photos, 887(89.1%) drawings and 30(3.0%) other visual materials. The sixth-grade regular print English textbook presented a total of 882 visual materials, including 84(9.5%) photos, 747(84.7%) drawings and 51(5.8%) other visual materials. In terms of the functions of the visual materials for teaching English, the fifth-grade textbook consisted of 738(74.1%) imperative, 107(10.7%) auxiliary and 151(15.2%) decorative materials. The sixth-grade textbook consisted of 607(68.8%) imperative, 122(13.8%) auxiliary and 153(17.4%) decorative materials. The braille transcription patterns of the visual materials in fifth-grade were as follows: complete transcription 11(1.1%), modifications 589(59.2%) and omissions 396(39.7%). The braille transcription patterns of the visual materials in sixth-grade were as follows: complete transcription 18(2.0%), modifications 438(49.6%) and omissions 426(48.4%). The braille transcription patterns of the visual materials in fifth-grade in terms of their function revealed that, for the 5 imperative materials, only 0.7% were completely transcribed, 73.2% modified and 26.1% omitted; that most of the auxiliary materials and decorative materials were omitted. In case of the sixth-grade braille transcription patterns of the visual materials, the result was almost the same as the fifth-grade.
- Alternative Title
- Comparative Analysis of Visual Materials in Print and Braille English Textbooks for Elementary Students
- Alternative Author(s)
- Ahn, Sook Young
- Affiliation
- 조선대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 교육학과
- Advisor
- 김영일
- Awarded Date
- 2017-02
- Table Of Contents
- 목 차
표목차 ⅳ
그림목차 ⅵ
ABSTRACT ⅷ
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 목적 및 연구문제 2
3. 용어의 정의 3
Ⅱ. 이론적 배경 4
1. 초등 영어과 교육과정 4
2. 영어교과서의 역할 및 편찬 방향 8
1) 영어교과서의 역할 8
2) 영어교과서의 편찬 방향 9
3. 시각자료와 영어교육 12
1) 시각자료의 정의 13
2) 시각자료의 기능 14
4. 선행연구 15
1) 교과서의 시각자료 효과성에 관한 연구 15
2) 교과서의 시각자료 점역에 관한 연구 17
Ⅲ. 연구방법 19
1. 연구대상 19
2. 연구도구 21
1) 영역별 구성 23
2) 시각자료 유형 24
3) 시각자료 기능 28
4) 점역 형태 31
3. 연구절차 35
1) 연구도구 개발 35
2) 교과서 분석 35
4. 자료 분석 36
Ⅳ. 연구결과 37
1. 초등학교 5∼6학년 묵자 영어교과서의 영역별 시각자료
유형과 기능 37
1) 영역별 시각자료 유형 37
2) 영역별 시각자료 유형의 기능 39
2. 초등학교 5∼6학년 점자 영어교과서의 영역별 시각자료
점역 형태 42
3. 초등학교 5∼6학년 점자 영어교과서의 시각자료 유형별
점역 형태 44
1) 사진의 점역 형태 46
2) 그림의 점역 형태 49
3) 기타 시각자료의 점역 형태 55
4. 초등학교 5∼6학년 점자 영어교과서의 시각자료 기능별
점역 형태 58
1) 사진의 기능별 점역 형태 59
2) 그림의 기능별 점역 형태 60
3) 기타 시각자료의 기능별 점역 형태 62
Ⅴ. 논의 63
1. 초등학교 5∼6학년 묵자 영어교과서의 영역별 시각자료
유형과 기능 63
2. 초등학교 5∼6학년 점자 영어교과서의 영역별 시각자료
점역 형태 64
3. 초등학교 5∼6학년 점자 영어교과서의 시각자료 유형별
점역 형태 65
4. 초등학교 5∼6학년 점자 영어교과서의 시각자료 기능별
점역 형태 71
Ⅵ. 결론 및 제언 73
1. 결론 73
2. 제언 73
참고문헌 75
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교 교육대학원
- Citation
- 안숙영. (2016). 초등학교 묵자 영어교과서와 점자 영어교과서의 시각자료 비교분석.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16075
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000266182
-
Appears in Collections:
- Education > 3. Theses(Master)
- Authorize & License
-
- AuthorizeOpen
- Embargo2017-02-21
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.