CHOSUN

자기관리 중재와 직접교수 중재가 지적장애 고등학생의 화폐계산 능력과 학습 만족도에 미치는 상대적 효과

Metadata Downloads
Author(s)
최태욱
Issued Date
2016
Keyword
자기관리, 직접교수, 화폐계산
Abstract
The purpose of this study was to investigate the relative effects of self-management intervention and direct instruction intervention on the money calculating abilities and learning satisfaction of High School Students with Intellectual Disabilities. The subjects of this study were two high school students with intellectual disabilities, and the study was conducted as a baseline, intervention, and maintenance phase using alternating treatment design.
The results of the study are as follows. First, the application of self - management intervention and direct instruction intervention for high school students with intellectual disability improved the accuracy of money calculation and direct instruction intervention was more effective than self - management intervention. Second, the application of self - management intervention and direct instruction intervention for high school students with intellectual disabilities shortened the time to complete the money calculation and direct instruction intervention was more effective than self - management intervention. Third, the application of self - management intervention and direct instruction intervention for high school students with intellectual disability improved the accuracy of sentence problem money calculation and direct instruction intervention was more effective than self - management intervention. Fourth, the application of self - management intervention and direct instruction intervention for high school students with intellectual disability improved the satisfaction of money calculation learning and direct instruction intervention was more effective than self - management intervention.
The purpose of this study is to suggest useful information to select and utilize appropriate teaching and learning methods in the curriculum of students with intellectual disabilities
Alternative Title
The Relative Effects of Self-management Intervention and Direct Instruction Intervention on Money Calculating Abilities and Learning Satisfaction of High School Students with Intellectual Disabilities
Alternative Author(s)
Choi, Tae Uk
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 교육학과
Advisor
허유성
Awarded Date
2017-02
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 5
3. 용어의 정의 5

Ⅱ. 이론적 배경 8
1. 지적장애 학생의 개념과 학습 문제 8
1) 지적장애의 개념 8
2) 지적장애 학생의 학습특성 9
3) 지적장애 학생의 수학 학습에서의 문제 12
2. 지적장애 학생을 위한 화폐계산 14
1) 화폐교육의 필요성 14
2) 수학과 기본 교육과정에서의 화폐교육 16
3. 지적장애 학생의 화폐계산을 위한 자기관리 중재 19
1) 자기관리 중재의 개념 19
2) 자기관리 중재의 방법 20
3) 자기관리 중재의 효과 22
4) 자기관리 중재와 관련된 선행연구 23
4. 지적장애 학생의 화폐계산을 위한 직접교수 중재 24
1) 직접교수 중재의 개념 24
2) 직접교수 중재의 방법 25
3) 직접교수 중재의 효과 28
4) 직접교수 중재와 관련된 선행연구 28

Ⅲ. 연구방법 30
1. 연구 참여자 30
2. 연구 기간 및 장소 32
3. 종속변인 33
4. 독립변인 36
5. 실험 설계 및 절차 43
6. 자료 수집 및 측정 47
7. 관찰자 신뢰도 48
8. 중재의 충실도 49

Ⅳ. 연구결과 50
1. 화폐계산 능력에 미치는 상대적 효과 50
1) 화폐계산 정확도에 미치는 상대적 효과 50
2) 화폐계산 완수시간에 미치는 상대적 효과 54
3) 화폐계산과 관련된 문장제 문제를 해결하는데 미치는 상대적 효과 58
2. 화폐계산 학습 만족도에 미치는 상대적 효과 62

Ⅴ. 요약 및 논의 66
1. 화폐계산 능력에 미치는 상대적 효과에 관한 논의 66
1) 화폐계산 정확도에 미치는 상대적 효과 66
2) 화폐계산 완수시간에 미치는 상대적 효과 68
3) 화폐계산과 관련된 문장제 문제를 해결하는데 미치는 상대적 효과 70
2. 화폐계산 학습 만족도에 미치는 상대적 효과에 관한 논의 73

Ⅵ. 결론 및 제언 75
1. 결론 75
2. 제한점 77
3. 제언 77

[참고문헌] 79
[부록] 84
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
최태욱. (2016). 자기관리 중재와 직접교수 중재가 지적장애 고등학생의 화폐계산 능력과 학습 만족도에 미치는 상대적 효과.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16063
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000266121
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2017-02-21
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.