CHOSUN

지적장애 학생의 뒤로 걷기 운동이 평형성과 신체구성에 미치는 영향

Metadata Downloads
Author(s)
김연우
Issued Date
2016
Abstract
The goal of this study is to evaluate the effects of backward walking exercise program on the balance and body composition of students with intellectual disabilities. We measured and analyzed the balance and body composition factors (body weight, body fat, muscle volume, skeletal muscle mass, body fat percentage) by applying backward walking exercise programs to students with intellectual disabilities for eight weeks, three times a week and fifty minutes a day, and the results of the analysis were as follows.
Backward walking exercise program showed low, but had positive effects on the balance and body composition of students with intellectual disabilities.
First, except for C student, student A, B and D showed better performance record of static balance and now all of four students are able to walk backward without any assistance on athletic park track, not on the indoor track and they have been improved to the level that they can even run.
Second, although there are individual differences, the skeletal muscle mass of students with intellectual disabilities equally increased after eight weeks of practicing backward walking exercise programs.
We concluded with these results that backward walking exercise programs have positive effects on body composition by increasing static balance time, reducing body weight, body fat and body fat percentage and increasing the skeletal muscle mass. It is also estimated that the program can help the students with intellectual disabilities to have right gait, improve health and prevent obesity.|본 연구는 뒤로 걷기 운동 프로그램이 지적장애학생의 평형성 및 신체구성에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 지적장애학생을 대상으로 8주, 주 3회, 1일 50분으로 뒤로 걷기 운동 프로그램을 적용하여 지적장애학생의 평형성 및 신체구성(체중, 체지방량, 골격근량, 체지방률)의 요인들을 측정 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다.

뒤로 걷기 운동 프로그램은 지적장애학생의 평형성 및 신체구성 변화에 결과는 낮지만 긍정적인 영향을 미쳤다.

첫째, C학생을 제외하고 A학생, B학생, D학생 정적 평형성 기록은 좋아 졌으며 지금은 4학생 모두다 뒤로 걷기를 실내가 아닌 체육공원 트랙에 도움 없이 뒤로 걷기가 가능하며 뛰는 수준까지 가능 하다.

둘째, 개인별 차이는 있으나 지적장애학생들이 뒤로 걷기 운동 프로그램을 실시한 8주 후에 동일하게 골격근량이 증가하였다.

이상과 같은 결론을 볼 때 뒤로 걷기 운동 프로그램은 정적 평형성 시간 증가 및 체중, 체지방량, 체지방량이 감소하고 골격근량은 향상하여 신체구성에도 긍정적인 영향을 확인 하였으며 지적장애학생의 바른 보행과 건강증진 및 비만에 도움을 줄 것으로 판단된다.
Alternative Title
The effects of Backward Walking Exercise on the Intellectually Disabled Students' Body Composition
Alternative Author(s)
kim Yeon-Woo
Department
교육대학원 체육교육
Advisor
송채훈
Awarded Date
2016-02
Table Of Contents
목 차

ABSTRACT

Ⅰ. 서 론 1
A. 연구의 필요성 1
B. 연구의 목적 3
C. 연구의 가설 4
D. 연구의 제한점 4

Ⅱ. 이론적 배경 5
A. 지적장애 5
B. 뒤로 걷기 운동 6
C. 신체구성 7

Ⅲ. 연구방법 9
A. 연구 대상 9
B. 측정도구 10
C. 연구절차 10
D. 8주간 뒤로 걷기 운동 12
E. 실험도구 16
F. 측정방법 16
G.자료처리 16

Ⅳ. 연구결과 17
A. 평형성의 변화 17
B. 체중의 변화 18
C. 체지방량의 변화 19
D. 골격근량의 변화 20
E. 체지방률의 변화 21

Ⅴ. 논의 23

Ⅵ. 결론 및 제언 25
A. 결론 25
B. 제언 26

참 고 문 헌 27
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
김연우. (2016). 지적장애 학생의 뒤로 걷기 운동이 평형성과 신체구성에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15955
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000265504
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2016-02-25
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.