CHOSUN

스토리텔링을 활용한 이야기중심 영어 프로그램이 학생들의 흥미도, 만족도, 참여도에 미치는 효과

Metadata Downloads
Author(s)
박예진
Issued Date
2016
Abstract
The purpose of this study is to investigate the effects of storytelling on interest, satisfaction, and participation of middle school students. The research was carried out over the period of 8 weeks. The survey and interview were conducted before and after the experiment to find out the difference in interest, satisfaction, and participation toward English.
Alternative Title
Investigating the Interest, Satisfaction, and Participation in Storytelling-based English Program
Alternative Author(s)
Park, Ye jin
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 영어교육
Advisor
정희정
Awarded Date
2016-02
Table Of Contents
ABSTRACT iv
Ⅰ.서 론
1.1연구의 필요성 1
1.2연구 목적 및 연구 질문 3
1.3연구의 제한점 3
Ⅱ.이론적 배경
2.1이야기중심 통합영어교육 4
2.2스토리텔링 5
2.2.1스토리텔링 정의 5
2.2.2스토리텔링 효과 6
2.3스토리텔링 수업 절차 8
2.3.1스토리텔링 준비 8
2.3.2스토리텔링을 하기 전에 하는 활동 10
2.3.3스토리텔링을 하는 중에 하는 활동 11
2.3.4스토리텔링을 하는 후에 하는 활동 12
2.4흥미도, 만족도, 참여도 13
2.4.1흥미도 13
2.4.2만족도 15
2.4.3참여도 16
2.5선행연구 18
Ⅲ.연구방법
3.1연구 대상 20
3.2연구 기간 및 연구 절차 21
3.3자료수집방법 23
3.4설문지 23
3.5인터뷰 25
3.6분석방법 25
Ⅳ.결과분석
4.1연구결과분석 26
4.1.1스토리텔링 활용수업과 기존 수업 흥미도 비교 26
4.1.2스토리텔링 활용수업과 기존 수업 만족도 비교 28
4.1.3스토리텔링 활용수업과 기존 수업 참여도 비교 31
Ⅴ.결론 및 제언
5.1결론 34
5.2제언 35
참고문헌 38
부록 41
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
박예진. (2016). 스토리텔링을 활용한 이야기중심 영어 프로그램이 학생들의 흥미도, 만족도, 참여도에 미치는 효과.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15928
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000265385
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2016-02-25
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.