CHOSUN

방과 후 스포츠 활동 참여 중학생의 운동열정과 신체적 자기 효능감이 학교생활만족에 미치는 영향

Metadata Downloads
Author(s)
양순원
Issued Date
2016
Abstract
This study aimed to provide frontline leaders with the guidance to operating effective lessons and teaching methods for junior high school students by identifying how exercise passion and physical self-efficacy affect school affect life satisfaction.
To this end, a questionnaire was distributed to 300 students attending to junior high schools located in Gwangju, South Jeolla Province. 275 questionaries were selected as research materials, expect for 25 questionaries with insincere reponses. For the collected data, correlation analysis and multiple regression were performed using the SPSS 21.0 statistical program to analyze the effects of exercise passion and physical exercise self-efficacy on school life satisfaction by set the level at p <.05.
The results were as follows.
First, exercise passion participating in sports activities after school affected school life satisfaction. Obsessive passion had an negative (-) influence on the overall school life satisfaction and harmony passion had the positive (+) influence. In interpersonal relationships as well, obsessive passion had the positive (+) influence and harmony passion had the positive (+) influence. Second, physical self - efficacy of junior high school students participating in sports activities after school affected school life satisfaction. Competence had a positive (+) influence on the overall school satisfaction. Self-confidence also had the positive (+) influence. In addition, attractiveness had the positive (+) influence. Competence had a positive (+) influence on satisfaction with human relationships and self-confidence also had the positive (+) influence. However, in attractiveness, a significant effect was not found. In conclusion, it is considered that sports passion and physical self - efficacy in junior high school students participating in sports activities after school positively act on as school life satisfaction, and sports activities are very meaningful when viewed through the study that reported that sports activities increase exercise passion and physical exercise self-efficacy.
Alternative Title
Effects of passion for Exercise and the Physical self-efficacy caused by after school sports Club activity on the School Life Satisfaction for middle school students.
Alternative Author(s)
Yang, Sun Won
Department
교육대학원 체육교육
Advisor
안용덕
Awarded Date
2016-02
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
A. 연구의 필요성 1
B. 연구의 목적 4
C. 연구의 문제 4
D. 연구모형 5
E. 연구의 제한점 5

Ⅱ. 이론적 배경 6
A. 학교체육과 방과 후 스포츠 활동 6
1. 학교 체육의 문제점 6
2. 방과 후 스포츠 활동 7
B. 신체적 자기 효능감 8
1. 신체적 자기 효능감 개념 8
2. 신체적 자기 효능감과 학교생활과의 관계 9
C. 운동열정 10
1. 운동열정의 개념 10
2. 운동열정의 구성 요인 11
D. 학교생활 만족 13
1. 학교생활만족의 개념 14
2. 학교생활만족의 구성 14

Ⅲ. 연구방법 16
A. 연구대상 16
B. 연구기간 17
C. 조사도구 17
1. 설문지 구성 및 내용 17
2. 조사도구의 타당도 및 신뢰도 20
D. 연구절차 26
E. 자료처리 27

Ⅳ. 연구 결과 29
A. 운동열정이 학교생활 만족에 미치는 영향 29
1. 각 하위요인 간 상관관계 29
2. 운동열정이 학교생활 전반 만족에 미치는 영향 30
3. 운동열정이 인간관계 만족에 미치는 영향 31
B. 신체적 자기 효능감이 학교생활 만족에 미치는 영향 32
1. 각 하위요인 간 상관관계 32
2. 신체적 자기 효능감이 학교생활 전반 만족에 미치는 영향 33
3. 신체적 자기 효능감이 인간관계 만족에 미치는 영향 34

Ⅴ. 논 의 35
A. 방과 후 스포츠 활동 참여 중학생의 운동열정이 학교생활 만족에 미치는 영향 35
B. 방과 후 스포츠 활동 참여 중학생의 신체적 자기 효능감이 학교생활 만족에 미치는 영향 37

Ⅵ. 결론 및 제언 40
A. 결 론 40
B. 제 언 41

참고문헌 42

부 록 47
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
양순원. (2016). 방과 후 스포츠 활동 참여 중학생의 운동열정과 신체적 자기 효능감이 학교생활만족에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15925
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000265330
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2016-02-25
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.