CHOSUN

그림카드를 활용한 수업이 초등학생의 영어 어휘력과 학습 흥미도에 미치는 영향

Metadata Downloads
Author(s)
조명인
Issued Date
2016
Keyword
영어, 어휘, 그림카드, 초등학생, 어휘력, 흥미도, 2015개정교육과정
Abstract
The purpose of this experimental study is to identify the effects of using picture cards in improving elementary school students' English vocabulary ability and learning interest. For this purpose, a total of 50 elementary school students were divided into two groups, an experimental group and a control group. The experimental instruction was given to 24 students over three weeks. In order to examine the effects of the experiment on the students' change in vocabulary learning and their interest in learning English vocabulary, students' pre- and post- tests scores on vocabulary were collected. In addition, students' responses to three surveys questionnaires were also gathered: pre- and post- questionnaires and students' vocabulary interest survey. There was statistically significant difference in the post-test mean scores(p < .05) between two groups. The results were as follows: First, The study showed that using picture cards positively and significantly affected the learners' vocabulary ability. Second, the teaching method using picture cards was effective for the students' interest in learning vocabulary. In conclusion, the results show that using picture cards can be a good learning method to enhance students' vocabulary ability. Further studies on the use of picture cards should be more widely developed by educational researchers and teachers to be efficiently applied to English education.
Alternative Title
The Effects of Picture Cards on English Vocabulary Achievement and Learning Interest of Elementary School Students
Alternative Author(s)
Myung In, Cho
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 교육학과
Advisor
김경자
Awarded Date
2016-02
Table Of Contents
목차

Abstract

Ⅰ. 서론 1
1.1 연구의 필요성과 목적 1
1.2 연구문제 2
1.3 연구의 구성 2

Ⅱ. 이론적 배경 3
2.1 초등 영어 어휘 학습 3
2.2 반복 학습의 효과 4
2.3 그림카드를 활용한 어휘 지도 6
2.4 그림카드 활용과 어휘력의 관계 6
2.5 그림카드 활용과 어휘 학습 흥미도의 관계 7

Ⅲ. 연구 방법 9
3.1 연구 참여자 9
3.2 연구 도구 11
3.2.1 사전 설문지 11
3.2.2 어휘 학습 흥미도 설문지 11
3.2.3 어휘력 평가지 12
3.2.3.1 사전 어휘력 평가지 12
3.2.3.2 사후 어휘력 평가지 12
3.3 연구 절차 12
3.4 자료 분석 방법 13


Ⅳ. 연구 결과 및 논의 14
4.1 어휘력 평가 14
4.1.1 사전 어휘력 평가 14
4.1.2 실험반과 비교반의 사전-사후 어휘력 평가 14
4.1.3 사후 어휘력 평가 결과 비교 16
4.2 어휘 학습에 대한 흥미도 16
4.2.1 사전 어휘 학습 흥미도 17
4.2.2 사후 어휘 학습 흥미도 18

Ⅴ. 결론 21
5.1 연구 요약 21
5.2 교육적 함의 21
5.3 연구의 제한점 22
5.4 후속 연구 제언 22
5.5 결론 23

참고문헌 24

부록 27
부록 1. 사전설문지 27
부록 2. 사전 어휘 학습 흥미도 설문지 28
부록 3. 사전 어휘력 평가지 29
부록 4. 사후 어휘 학습 흥미도 설문지 30
부록 5. 사후 어휘력 평가지 31
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
조명인. (2016). 그림카드를 활용한 수업이 초등학생의 영어 어휘력과 학습 흥미도에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15915
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000265266
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2016-02-25
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.