CHOSUN

중학교 1학년 영어 교과서 문화 내용분석: 중학생들의 문화교육 인식을 중심으로

Metadata Downloads
Author(s)
이정숙
Issued Date
2014
Abstract
The purpose of this study was to analyze the cultural contents of English textbooks for seventh graders, which were published in 2013 based on the seventh revised curriculum.
For this study, 3 textbooks from middle school were selected and analyzed in 2 categories: cultural background and type of culture. In addition, the study was conducted with a middle school students' awareness of culture questionnaire survey in which 180 eighth graders participated. The main results obtained through this study are as follows;
First, the background culture contests presented in the textbooks were analyzed according to five background. The result of the analysis of cultural background was that “common culture” was most reflected.
Second, types of culture contents in textbooks were analyzed according to various standards based on Bierstdt(1970)’s culture categories: behavioral culture, spiritual culture, and material culture. The result of the analysis of cultural type was that “behavioral culture” was most reflected.
Third, a questionnaire survey was conducted and compared with a previous study by Kim, Young-ik (2012). The result of the analysis of how well cultural contents are reflected in middle school English textbooks based on the revised book was satisfying. Also, English as a foreign language in order to understand and use the language fluently as well as social and cultural background knowledge is necessary for understanding. So, to achieve the goal of the revised curriculum, it would be helpful to provide more various cultural backgrounds and types of culture.
Alternative Title
An Analysis of the Cultural Contents of 7th Grade English textbooks: Focusing on Middle School students’ Perceptions about Cultural Education
Alternative Author(s)
Lee, Joung–Sook
Department
교육대학원 교육학과
Advisor
김 경자
Awarded Date
2014-08
Table Of Contents
제 1장 서론 1
1.1 연구의 필요성 1
1.2 연구의 목적 2
1.3 연구 문제 2
1.4 논문의 구성 3

제 2장 이론적 배경 4
2.1 문화의 정의 4
2.2 문화의 유형 5
2.3 언어와 문화와의 관계 7
2.4 문화교육의 중요성 8
2.5 개정 교육과정의 문화 교육 11
2.6 문화내용에 관한 교과서 선행 연구 12

제 3장 연구방법 15
3.1 연구대상 15
3.1.1 분석대상교과서 15
3.1.2 문화교육 인식검사 참여자 16
3.2 연구범위 및 절차 17
3.2.1 교과서 분석범위 17
3.2.2 설문지 구성 17
3.2.3 설문지 수집방법 19
3.3 연구 분석 방법 20
3.3.1 교과서 분석 기준방법 20
3.3.1.1 문화유형 20
3.3.1.2 문화배경 22
3.3.2 자료 분석 방법 23

제 4장 연구결과 분석 24
4.1 교과서 본문내용 분석결과 24
4.1.1 A교과서본문내용 분석 24
4.1.2 B교과서본문내용 분석 25
4.1.3 C교과서본문내용 분석 27
4.1.4 3개 교과서 본문내용 분석 28
4.2 교과서 문화고정란 분석결과 32
4.2.1 A교과서 문화고정란 분석 32
4.2.2 B교과서문화고정란 분석 33
4.2.3 C교과서 문화고정란분석 34
4.2.4 3개 교과서 문화고정란분석 36
4.3 설문지 분석 결과 39
4.3.1 문화학습 관련 경험 및 지식 39
4.3.2 문화학습 관련 인식 42

제 5장 요약 및 결론 46
5.1 연구결과 요약 46
5.2 교육적 함의 48
5.3 연구의 제한점 49
5.4 후속 연구 제언 49
참고문헌 51

부록 54
설문지 54
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
이정숙. (2014). 중학교 1학년 영어 교과서 문화 내용분석: 중학생들의 문화교육 인식을 중심으로.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15799
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000276355
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2014-08-26
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.