CHOSUN

방과 후 뉴스포츠 활동이 초등학생들의 체력향상에 미치는 영향

Metadata Downloads
Author(s)
나석진
Issued Date
2014
Abstract
ABSTRACT
Effect of Elementary School Students on Improving Physical Fitness in After School New Sports Activities

Na, Seok-Jin
Advisor : Prof. Seo, Young-Hwan, Ph.D.
Major in Physical Education
Graduate School of Education Chosun University

One of the useful program that sought to target the elementary analysis and the impact on improving physical activity in after-school sports in New provide basic data required for the configuration effective exercise program to improve physical activity after school sports new ways to take advantage of this study is we.

1. Changes in body composition
Weight increased from 53.03 ± 1.84kg prior post 52.11 ± 8.32kg, there was no significant difference (p <.05). Decreased to 15.88 ± 4.80% in the prior post 16.36 ± 2.36% body fat did not show significant differences. Did not (p <.05) are significantly different between the two groups decreased from pre-to post-23.90 ± 2.33 23.92 ± 2.491 BMI.

2. Changes in physical
Strength increased from 61.27 ± 10.46kg prior to post significant difference was 65.33 ± 9.80kg (p <.05). Muscle endurance was not significantly different (p <.001) statistically in advance 44.90 ± 8.32 54.55 ± 7.25 times after the circuit increases. Cardiorespiratory endurance was not significantly different (p <.001) statistically in advance 46.99 ± 20.64 64.95 ± 16.18 times after the circuit increases. Flexibility is a significant advance in 15.45 ± 5.25 to 18.27 ± 5.39 after differences were (p <.001). Did not (p <.05) are significantly different from pre-10.60 ± 2.64 10.14 ± 0.85 times after, but in agility reduction circuit. Did not (p <.05) increased statistically significantly different from the pre-to the post, but 225.15 ± 22.24cm 231.9 ± 16.60cm in improvisation.

As described above was confirmed that the increased fitness level (strength, muscular endurance, cardiovascular endurance, flexibility) is to conduct after-school program for elementary school students in New sports activities. However, we would like to be made about how to measure a variety of more targeted research and comparison analysis in order to obtain a more definite data.
Alternative Title
Effect of Elementary School Students on Improving Physical Fitness in After School New Sports Activities
Alternative Author(s)
Na, Seok-Jin
Affiliation
조선대학교
Department
교육대학원 교육학과
Advisor
서영환
Table Of Contents
목 차


ABSTRACT

Ⅰ. 서 론 1
A. 연구의 필요성 1
B. 연구의 목적 4
C. 연구가설 4
D. 연구의 제한점 5
E. 용어의 정의 5

Ⅱ. 이론적 배경 8
A. 방과 후 체육활동 8
B. 뉴스포츠 14
1. 뉴스포츠의 정의 14
2. 뉴스포츠의 역사 15
3. 뉴스포츠의 분류 15
4. 초등학교에서의 뉴스포츠 적용 18
C. 체력 19
1. 체력의 개념 19
2. 체력의 중요성 21

Ⅲ. 연구 방법 23
A. 연구대상 23
B. 측정항목 및 방법 23
C. 연구절차 26
D. 뉴스포츠 활동 프로그램 26
E. 자료분석 28

Ⅳ. 연구결과 29
A. 체력의 변화 29
1. 근력(우)의 변화 29
2. 근력(좌)의 변화 31
3. 근지구력의 변화 33
4. 심폐지구력의 변화 35
5. 유연성의 변화 37
6. 민첩성의 변화 39
5. 순발력의 변화 41

Ⅴ. 논의 43

Ⅵ. 결론 46

Ⅶ. 제언 47

참고문헌
표 목 차


표 1. 뉴스포츠 종목 16
표 2. 초등학교에서 실시 가능한 뉴스포츠 종목의 예 18
표 3. 연구대상자의 신체적 특성 23
표 4. 연구절차 26
표 5. 뉴스포츠 활동프로그램 27
표 6. 근력(우)의 변화 29
표 7. 근력(좌)의 변화 31
표 8. 근지구력의 변화 33
표 9. 심폐지구력의 변화 35
표 10. 유연성의 변화 37
표 11. 민첩성의 변화 39
표 12. 순발력의 변화 41

그 림 목 차


그림 1. 운동그룹과 통제그룹의 근력(우) 변화 30
그림 2. 두 그룹간 실험 전·후 근력(우)의 변화 30
그림 3. 운동그룹과 통제그룹의 근력(좌) 변화 32
그림 4. 두 그룹간 실험 전·후 근력(좌)의 변화 32
그림 5. 운동그룹과 통제그룹의 근지구력 변화 34
그림 6. 두 그룹간 실험 전·후 근지구력의 변화 34
그림 7. 운동그룹과 통제그룹의 심폐지구력 변화 36
그림 8. 두 그룹간 실험 전·후 심폐지구력의 변화 36
그림 9. 운동그룹과 통제그룹의 유연성 변화 38
그림 10. 두 그룹간 실험 전·후 유연성의 변화 38
그림 11. 운동그룹과 통제그룹의 민첩성 변화 40
그림 12. 두 그룹간 실험 전·후 민첩성의 변화 40
그림 13. 운동그룹과 통제그룹의 순발력 변화 42
그림 14. 두 그룹간 실험 전·후 순발력의 변화 42
Degree
Master
Publisher
조선대학교
Citation
나석진. (2014). 방과 후 뉴스포츠 활동이 초등학생들의 체력향상에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15721
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000264684
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2015-02-25
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.