CHOSUN

상업계 고등학생의 학교생활에 관한 연구 - 소외감, 교우관계 및 스마트폰 중독을 중심으로

Metadata Downloads
Author(s)
고인순
Issued Date
2013
Abstract
This study aims to explain the effects of alienation, peer relationships, and smartphone addiction on students' maladjustment to school life and interest. For this purpose, this study investigated the use of smartphones, and some instruments to measure smartphone addiction, alienation, and peer relationships targeting 236 students attending three commercial high schools in Gwangju City. With the use of SPSS, confidence and validity analyses were conducted, and through a regression analysis, the data was analysed. The results were analysed with peer relationships, alienation, and smartphone addiction as independent variables, and interest in and adjustment to school life as dependent variables as follows:
First, as a result of analysing the effects of peer relationships of the subjects on interest in and adjustment to school life, it was discovered that peer relationships have significant effects on improving interest and adjustment (p<0.01). Second, as a result of analysing the effects of alienation of the subjects on interest in and adjustment to school life, it was discovered that it did not have a significant effect on interest while having significant effects on adjustment(p<0.01). Third, as a result of analysing the effects of smartphone addiction of the subjects on interest in and adjustment to school life, it was discovered that it had a significant effect on interest(p<0.1) while not having any significant effect on adjustment.
This study has limitations in conducting positive tests and presenting the results. The first limitation is related with the sampled subjects. As it targeted commercial high schools only in Gwangju city, it is hard to generalize the results overall. Second, only female students participated in the questionnaire for the demo-statistical survey because there are only commercial high schools for females in Gwangju city. Third, it is believed that commercial high school students would have different stress symptoms from non-commercial high school students. To precisely understand the reasons for this, if further studies are accompanied by qualitative studies such as one-on-one intensive interviews, more meaningful results will be obtained.
The results above will be used as basic data for multi-angled research to enhance adolescents' satisfaction with school life. In addition, they will be used for further research on decreasing alienation, the prevention of smartphone addiction, and peer relationship programs.
Alternative Title
A study on the School Life of Commercial Highschool Students : Focusing on Alienation, Peer Relationships and Smartphone Addiction
Alternative Author(s)
Ko, In Sun
Affiliation
조선대학교
Department
교육대학원 상업정보교육
Advisor
이청호
Awarded Date
2014-02
Table Of Contents
목 차

ABSTRACT vi
I. 서 론 1
1.1 연구의 배경 및 목적 1
1.2 연구의 방법 및 논문의 구성 4

II. 상업계 특성화고교의 일반 특성 6
2.1 상업계 특성화고교의 학생생활지도상의 특성 6
2.1.1 특성화고등학교 제도 도입과정 6
2.1.2 특성화고교생의 학교생활 특성 7
2.1.3 특성화고교에 대한 교육 정책의 변화 9
2.2 상업계고교의 교육 목표와 학생 지도 11
2.2.1 상업계고교의 상업정보교육 11
2.2.2 상업계고교의 학생 지도 방향 13

III. 상업계고교생의 학교생활만족 영향요인 15
3.1 학교생활의 만족도 15
3.2 학교생활의 소외감과 교우관계 16
3.2.1 학교생활 소외감의 개념 16
3.2.2 학교생활에서의 소외감 18
3.2.3 학교생활에서의 교우관계 20
3.3 스마트폰 사용과 학교생활의 관련성 21
3.3.1 스마트폰 개념 및 특징 21
3.3.2 청소년 스마트폰 중독의 심각성 22
3.3.3 스마트폰 중독과 학교생활 만족과의 연관성 24
3.3.4 휴대전화 및 스마트폰 이용에 관한 기존 연구 26

IV. 상업계고교생의 스마트폰 이용 분석 29
4.1 실증 자료 수집 및 표본 특성 29
4.1.1 연구 대상 및 자료 수집 절차 29
4.1.2 표본의 인구 통계적 특성 29
4.2 상업계고교생의 스마트폰 이용 실태 30
4.2.1 보유 기간 및 보유 동기 30
4.2.2 사용 시간 및 사용 기능 32
4.2.3 스마트폰을 통한 커뮤니케이션 33
4.2.4 학교에서의 이용 37
4.3 스마트폰 이용 실태를 통한 시사점 39

V. 연구 설계 및 가설 검정 41
5.1 연구 모형과 가설 41
5.2 변수의 조작적 정의 42
5.2.1 학교생활에서의 교우관계와 소외감 척도 42
5.2.2 스마트폰 중독의 개념과 중독 척도 44
5.2.3 학교생활 만족요소로서 흥미와 적응 45
5.3 신뢰도 및 타당성 분석 46
5.4 개념 간 상관분석 49
5.5 교우관계, 소외감 및 스마트폰 중독이 학교생활 ‘흥미’에 미치는 영향 49
5.6 교우관계, 소외감 및 스마트폰 중독이 학교생활 ‘적응’에 미치는 영향 51
5.7 가설검정 결과 및 시사점 52
5.7.1 가설검정 결과 52
5.7.2 학교생활 만족에 미치는 교우관계, 소외감, 스마트폰 중독의 영향 54

VI. 결론 56
6.1 요약 및 논의 56
참고문헌 61
부록 66
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
고인순. (2013). 상업계 고등학생의 학교생활에 관한 연구 - 소외감, 교우관계 및 스마트폰 중독을 중심으로.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15667
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000264329
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2014-02-26
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.