CHOSUN

시각장애학생의 입체도형 지도방안 연구

Metadata Downloads
Author(s)
나수현
Issued Date
2011
Abstract
The purpose of this study was to propose the instructional strategies for teaching three-dimensional geometry to students with visual impairments by observing their performance of solving three-dimensional geometry problems and interviewing about their experiences of math instruction in three-dimensional geometry. Three seventh-grade students with blindness from three different special schools for students with visual impairments were recruited to participate in this study with consent from their parents. The instrument for evaluating the ability to solve three-dimensional geometry problems consisted of 27 items, derived from nine learning objectives in unit three of the sixth-grade math textbook. The instrument for interviewing consisted of 15 items addressing their interest, preference, experience, and opinion about geometry-related learning strategies.
The participants performed correctly on 16 of 27 tasks. They succeeded in solving problems involving concrete or real objects or knowledge about terminology. They tended to fail to solve problems involving diagrams in braille.
The participants differed with one another in terms of interest in math and perception about the importance of three-dimensional geometry. They agreed that teachers should guide their hands to correctly explore the diagrams in braille textbooks.
Based on the results, this study proposed the following strategies for teaching three-dimensional geometry to students with visual impairments: instruction in systematic exploration by both hands, activities using real objects, diversification in exploring three-dimensional geometry, instructional adaptation individualized for each student, and promotion of the students' motivation to learn about three-dimensional geometry.
Alternative Title
Strategies for Teaching Three-Dimensional Geometry to Students
Alternative Author(s)
Na, Su Hyun
Affiliation
조선대학교 대학원
Department
교육대학원 특수교육
Advisor
김영일
Awarded Date
2012-02
Table Of Contents
목 차

표 목차 ⅲ
ABSTRACT Ⅴ

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구 목적 및 연구 문제 3
3. 용어의 정의 3

Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 수학과 교육과정의 분석 5
1) 교육과정 목표 분석 5
2) 교육과정 내용 분석 7
3) 입체도형 영역의 도형요소와 학습요소 8
2. 수학과 도형지도에 관한 이론 10
1) 피아제의 공간 개념 발달론 10
2) 반 힐레의 기하 학습 수준 이론 11
3. 미국 수학교사 협의회의 도형 학습 14
4. 도형 학습 지도의 단계 16
5. 시각장애학생의 도형 학습 17
6. 선행연구 고찰 18

Ⅲ. 연구 방법 21
1. 연구 대상 21
2. 연구 도구 22
1) 시각장애학생의 입체도형에 관한 개념 이해 및 문항풀이 과정
평가지 22
2) 시각장애학생의 입체도형 교수학습에 대한 면접지 27
3. 연구 절차 28
4. 자료 분석 29

Ⅳ. 연구 결과 30
1. 입체도형에 관한 개념 이해 및 문항풀이 과정 평가 결과 30
1) 대상학생별 분석 결과 30
2) 문항별 분석 결과 33
2. 입체도형 교수학습에 대한 면접 결과 52
1) 대상학생별 분석 결과 52
2) 문항별 분석 결과 56

Ⅴ. 논의 76
1. 체계적인 도형 탐색 방법의 지도 76
2. 실물을 활용한 구체적인 조작활동 77
3. 입체도형에 대한 탐색 경험의 다양화 77
4. 학생 수준에 적절한 교수 적합화 78
5. 수학적 개념의 깊이 있는 이해와 활용 78
6. 입체도형 학습에 대한 긍정적인 태도 형성 79

Ⅵ. 결론 및 제언 80
1. 결론 80
2. 제언 81

참고문헌 83

부 록 85
시각장애학생의 입체도형에 관한 개념 이해 및 문항풀이 과정
평가지 86
시각장애학생의 입체도형 교수학습에 대한 면접지 88
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
나수현. (2011). 시각장애학생의 입체도형 지도방안 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15476
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000256798
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2012-02-02
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.