CHOSUN

지적장애인에게 적용된 원예활동의 치료적 효과에 관한 문헌고찰

Metadata Downloads
Author(s)
김동훈
Issued Date
2010
Keyword
지적장애
Abstract
This study set out to analyze intervention studies that applied horticultural activities and therapy to individuals with intellectual disabilities among the dissertations for a master's or doctor's degree and the papers published in journals from 2000 to the end of 2009. It also aimed to draw a current picture of those studies and propose directions and methods for further development. For those purposes, the investigator searched and collected related papers and included total 50 papers(39 dissertations for a degree and 11 papers published in journals) in final analysis.
As a result, a certain pattern was observed in the papers about interventions related to horticultural activities and therapy applied to individuals with intellectual disabilities; there were many dissertations for a master's degree; studies were designed and interventions were taken usually by special education teachers at special education schools, welfare centers for the disabled, and living facilities for the disabled and horticultural experts; about 13 tools were used in a pre- and post-test; and there were also tools that were revised, supplemented, and created according to the researches to generate results.
The investigator examined the effects of horticultural therapy in four areas, namely the intellectual, social, emotional, and physical area, segmented each of the areas further, and checked their frequencies in the subject papers.
Based on the numbers, it was the emotional area that was most researched, and the physical area accounted for the smallest portion of the researches at 11.16%.
Each of the areas was then further examined for the parts with the biggest number and the parts with the smallest number with regard to the effects of horticultural therapy. As a result, clearly rich research efforts were invested in effects of technical training and increase of vocabulary of the intellectual area, improvement of interpersonal relationships of the social area, increase of confidence, pride, and control of the emotional area, and maintenance of balance and improvement of eye-hand coordination of the physical area.
Alternative Title
A Review of the Studies on the Effects of Horticultural Therapy for Individuals with Intellectual Disabilities
Alternative Author(s)
Kim, Dong Hun
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 특수교육
Advisor
김남순
Awarded Date
2011-02
Table Of Contents
표목차 ………………………………………………………………………ⅲ
ABSTRACT ……………………………………………………………………ⅳ

Ⅰ. 서론 ……………………………………………………………………1
1. 연구의 필요성 …………………………………………………………1
2. 연구의 목적 및 연구문제 ……………………………………………2
3. 용어의 정의 ……………………………………………………………3

Ⅱ. 이론적 배경 ……………………………………………………………4
1. 지적장애에 대한 사회 인식 …………………………………………4
1) 지적장애의 정의 및 실태 …………………………………………4
2) 지적장애의 출현과 판별 ……………………………………………5
3) 지적장애의 특성………………………………………………………8
2. 지적장애와 원예치료…………………………………………………11
1) 원예치료의 배경과 정의……………………………………………11
2) 원예치료의 실시 과정과 원예치료사 ……………………………13
3) 원예치료의 대상과 그 효과 ………………………………………14
4) 우리나라의 원예치료 관련 연구실태 ……………………………17

Ⅲ. 연구의 방법 및 결과 ………………………………………………19
1. 연구의 방법……………………………………………………………19
1) 논문 선정 과정 및 선택조건………………………………………19
2) 분석변인의 선정 및 분석 기준……………………………………19
(1) 분석대상 논문의 동향……………………………………………20
(2) 중재관련 일반 특성………………………………………………20
(3) 연구 설계상의 특성………………………………………………20
(4) 분석대상 논문을 통해 나타난 원예치료의 효과부분 ………21
3) 자료의 분석 …………………………………………………………21
2. 연구의 결과……………………………………………………………22
1) 분석대상 논문의 동향에 대한 결과………………………………22
(1) 논문의 종류 ………………………………………………………22
(2) 논문 발표 시기 및 게재시기에 따른 연도별 동향 …………22
2) 중재관련 일반 특성…………………………………………………24
(1) 중재대상 인원 ……………………………………………………24
(2) 중재 대상자의 성별………………………………………………24
(3) 중재 대상자의 평균 연령 ………………………………………25
(4) 중재 대상자의 장애등급…………………………………………26
(5) 중재자의 인원과 직업……………………………………………27
3) 연구 설계상의 특성…………………………………………………28
(1) 중재환경……………………………………………………………28
(2) 중재기간……………………………………………………………28
(3) 연구 설계의 유형…………………………………………………29
(4) 사전·사후 검사 도구……………………………………………30
(5) 분석기법……………………………………………………………31
4) 분석대상 논문을 통해 나타난 원예치료의 효과 ………………32
(1) 지적인 영역 ………………………………………………………32
(2) 사회적인 영역 ……………………………………………………32
(3) 정서적인 영역 ……………………………………………………33
(4) 신체적인 영역 ……………………………………………………34
(5) 영역 간의 비교……………………………………………………34

Ⅳ. 논의 ……………………………………………………………………36
1. 분석대상 논문의 동향 ………………………………………………37
2. 중재관련 일반적인 특성 ……………………………………………37
3. 연구 설계상의 특성 …………………………………………………38
4. 연구의 종속변인인 원예치료의 효과………………………………39

Ⅴ. 결론 및 제언 …………………………………………………………40

참고문헌 ……………………………………………………………………42
부록1 분석대상논문 ………………………………………………………44
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
김동훈. (2010). 지적장애인에게 적용된 원예활동의 치료적 효과에 관한 문헌고찰.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15386
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000241363
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2011-03-03
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.