CHOSUN

동화를 활용한 표현활동이 초등학생의 감성지능 향상에 미치는 영향

Metadata Downloads
Author(s)
정두리
Issued Date
2010
Keyword
동화|표현활동|감성 지능
Abstract
This study finds out how the expression activity using the fairy tales, the material that can express the imaginations and the feelings, can influence the emotional intelligence of the elementary school students. In addition, it figures out if the application of the fairy tales is an effective teaching and learning method for the expression activity.
The following is the hypothesis formulated through the consideration of the relevant documents and the precedent study in order to achieve this goal of the study.
The 1st, Does the expression activity using the fairy tales influence to the ability of the self-recognition and the self-expression?
The 2nd, Does the expression activity using the fairy tales influence to the ability of self-regulation?
The 3rd, Does the expression activity using the fairy tales influence to the ability of others-recognition?
The 4th, Does the expression activity using the fairy tales influence to the ability of the others-regulation and the personal relations?
Alternative Title
The Effect of the Expressive Activities Through Fairy tale on Improvement of Emotional Quitients for Elementary School Students
Alternative Author(s)
Jung, Doo Ri
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 무용교육
Advisor
임지형
Awarded Date
2011-02
Table Of Contents
목 차

ABSTRACT
제1장. 서 론 1
제1절. 연구의 필요성 및 목적 1
제2절. 연구의 문제 2
제3절. 연구의 가설 2
제4절. 용어의 정의 3
가. 표현활동 3
나. 감성지능 3
다. 동화를 활용한 표현활동 4
제5절. 연구의 제한점 4

제2장. 이론적 배경 5
제1절. 감성지능 5
가. 감성지능의 등장배경 5
나. 감성지능의 역사 5
다. 감성지능의 개념 6
라.감성지능의 구성 요소 8
제2절. 표현활동(무용)과 감성지능 10
가. 표현활동의 특성 10
나. 표현활동과 감성지능 12
제3절. 동화를 활용한 표현활동 14
가. 동화의 특성 14
나. 동화의 교육적 가치 14
다. 동화를 활용한 표현활동 16

제3장. 연구방법 18
제1절. 연구 대상 18
제2절. 연구 도구 18
제3절. 실험 처치 19
가. 사전검사 19
나. 프로그램 구성 19
다. 실험절차 20
라. 사후검사 21
제4절. 통계 처리 22

제4장. 결과 및 해석 23
제1절. 집단 간 사전 동질성 검사 23
제2절. 감성지능 하위요인의 변화 24
가. 동화를 활용한 표현활동이 자기인식․표현능력에 영향 미치는 영향 24
나. 동화를 활용한 표현활동이 자기조절 능력에 미치는 영향 25
다. 동화를 활용한 표현활동이 타인인식 능력에 미치는 영향 27
라. 동화를 활용한 표현활동이 타인조절․대인관계 능력에 미치는 영향 29

제5장. 논의 32
제6장. 결론 및 제언 34
제1절. 결론 34
제2절. 제언 36

참고문헌 38
부록 40
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
정두리. (2010). 동화를 활용한 표현활동이 초등학생의 감성지능 향상에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15343
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000241148
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2011-03-03
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.