CHOSUN

현실주의 수학교육에 근거한 중학교 수학교과서 분석

Metadata Downloads
Author(s)
김미진
Issued Date
2010
Keyword
현실주의 수학교육|교과서 분석
Abstract
ABSTRACT

Analysis of mathematics textbooks in middle school on the basis of realistic mathematics education
- focusing on geometry of 8-B step -

Mi-Jin Kim
Advisor : Prof. Young-Joon Ahn, Ph.D.
Major in Mathematics Education
Graduate School of Education, Chosun University


The purposes of this study was to investigate the differences between korea's 7th middle school mathematics textbooks and MiC mathematics textbooks based on realistic mathematics education theory in geometry. Based on the results, we discussed to improve the quality of korean middle school mathematics textbook.
The researcher investigated the differences between korean middle school mathematics textbook and MiC textbook in the view of organization of unit, learning objectives and mathematical contents in geometry area. In addition, the researcher examined how each textbook reflects the realistic mathematics education teaching-learning principles on the curriculum.
According to the results, in our present middle grades mathematics textbooks students are to solve a few simple real context problems, before they learn the formal mathematics. But in MiC textbooks students have opportunities to solve more various real context problems through the several units and formalize gradually the mathematical concepts by themselves which is different from our present middle grades mathematics textbooks.
Alternative Title
Analysis of mathematics textbooks in middle school on the basis of realistic mathematics education: focusing on geometry of 8-B step
Alternative Author(s)
Kim. Mi Jin
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 수학교육
Advisor
안영준
Awarded Date
2010-08
Table Of Contents
목 차


목차 ⅰ
그림 목차 ⅲ
표 목차 ⅳ
ABSTRACT ⅴ

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구과제 3
3. 연구의 제한점 3

Ⅱ. 이론적 배경 4
1. 프로이덴탈(Freudenthal)과 현실주의 수학교육(RME) 4
가. 프로이덴탈의 수학관 4
나. 현실주의 수학교육의 등장 및 개관 6
다. 현실주의 수학교육의 교수․학습 원리 7
라. 현실주의 수학교육의 학습 과정 모형 14
2. MiC (Mathematics in Context) 15
가. MiC의 역사 및 특징 15
나. 우리나라의 도입 18
3. 제 7차 수학 교육과정과 MiC 교육과정의 비교 18
가. 수학 교육의 필요성 18
나. 수학 교육 목표 19
다. 교수․학습 방법 21
Ⅲ. 중학교 수학 교과서와 MiC 교과서의 비교 분석 25
1. 중학교 수학 교과서와 MiC 교과서의 체제 비교 25
가. 중학교 수학 교과서와 MiC 교과서의 단원 구성 비교 25
나. 중학교 수학 교과서와 MiC 교과서의 학습 목표 비교 29
다. 중학교 수학 교과서와 MiC 교과서의 기하영역의 학습내용 비교 31
2. 현실주의 수학교육(RME)의 교수․학습 원리 34
가. 안내된 재발명 원리 35
나. 현실 상황 탐구 원리 35
다. 모델을 이용한 수준 상승의 원리 44
라. 상호 작용과 반성 원리 50
마. 실용성 및 연결성 원리 52
3. 중학교 수학 교과서와 MiC 교과서의 비교 분석 결과 요약 55

Ⅳ. 결론 및 제언 58
1. 결 론 58
2. 제 언 60

참고문헌 61
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
김미진. (2010). 현실주의 수학교육에 근거한 중학교 수학교과서 분석.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15311
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000240336
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2010-08-25
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.